Wanneer start je een online community?
27 juni 2022 
5 min. leestijd

Wanneer start je een online community?

Veel ondernemers maken eerst hun aanbod, website, social media kanalen, etc. van top tot teen in orde, voordat ze hun product of dienst gaan lanceren. Dat lijkt slim, maar dat is het niet. 

Heel eerlijk: zelf deed ik dit ook, ik wilde ook eerst dat alles ‘perfect’ was, voordat ik mijn achterban ging activeren om mijn aanbod te kopen. Maar ik kwam er al snel achter dat dit helemaal niet de juiste volgorde is. Want als je ondernemer bent, dan heb je eigenlijk twee hoofd ingrediënten nodig voor een succesvolle business: 1) een product of dienst om te verkopen en 2) een achterban die dat product of die dienst ook daadwerkelijk wil kopen, uit enthousiasme en omdat ze de meerwaarde zien. Het hebben van een enthousiaste achterban, datwordt vaak totaal onderschat. Het gevolg? Na maanden zwoegen heb je als ondernemer een geweldig product, dat niemand koopt. Omdat je vergeten bent om te investeren in het activeren en laten groeien van je achterban. Zonde, want het kan ook anders…

In co-creatie een product of dienst maken

Het is een beetje van vroeger om eerst een perfect product of dienst te hebben, een perfecte website et cetera, en daarna pas je achterban op te bouwen. De nieuwe manier van ondernemen is dat je je eerst focust op je achterban rondom het onderwerp waar jij veel vanaf weet, rondom jouw expertise. Mensen die daar meer over willen weten breng je bij j elkaar, daar bouw je een relatie mee op,. Je luistert wat ze zeggen en kijkt hoe ze zich gedragen en vraagt waar ze behoefte aan hebben. In een online community met gelijkgestemden is dat het makkelijkst en gaat dat het snelste, omdat de leden daar zelf berichten plaatsen en niet alleen maar reageren op jouw berichten. Zo leg je de behoefte veel makkelijker bloot en kun je daar als ondernemer op inspelen. 

Hoe dat werkt? Je investeert in de relatie, als een soort onderzoeker die een nieuw diersoort onderzoekt, en kijkt wie je doelgroep precies is en waar ze op dit moment behoefte aan hebben. En dan ga je op basis van die behoefte - in co-creatie - een product of dienst maken. Daarmee bedoel ik dat je je leden en hun input meeneemt als je een nieuw product of een nieuwe dienst ontwikkelt. Je weet dan zeker dat er behoefte aan is. Zodra je product of dienst vervolgens af is, dan heb je alvast een pilotgroep klaar staan die het wil testen. 

Zij kunnen je vervolgens laten weten wat beter kan, waardoor jij je product of dienst kan optimaliseren en verbeteren. Ook kun je je testgroep om testimonials vragen, waardoor je ‘social proof’ hebt, het bewijs dat het goed is en wat bij potentiële kopers vertrouwen wekt als het gaat om de kwaliteit. Zo kom je sneller tot het ‘perfecte’ eindresultaat dan dat je zelf veel tijd besteedt aan het maken en bedenken van een product, zonder je doelgroep daarbij te betrekken. Ik raad je dus aan om te beginnen met het een community, als je al ongeveer weet wie je doelgroep is en wat je aanbod straks is. Met de nadruk op ongeveer. De rest kom je wel achter in je onderzoek en het ontwikkelen van je product of dienst in co-creatie met je leden. Dat is niet alleen slim, maar ook nog eens ontzettend leuk!

Wat is een online community?

We hebben het hier over een online community, maar wat is dat eigenlijk? Voor mij is een community een groep mensen die dezelfde pijn, passie of ambitie hebben en het leuk vinden om daar met anderen het gesprek over te voeren. Een online community is dus een groep die dat online doet. Dat kan zijn in een Facebookgroep, een LinkedIn groep, een forum of een andere community op je eigen platform. Community building gaat het over het opbouwen van een relatie, luisteren naar je doelgroep en feedback meenemen. 

Dat kan je ook op je social media kanalen doen, zoals op Instagram. Het enige is dat je alleen kan zenden op Instagram en dat volgers zelf niet dingen op je Instagram kunnen posten. Jij zendt en je volgers reageren. Om die reden raad ik aan om eerder een groep te vormen waar anderen ook kunnen delen.

Hoe bouw je je community?

Ook nog een aantal tips als je overweegt om je eigen online community te starten. Want waar begin je? Het antwoord op die vraag is vrij simpel: je begint met het doen van extern en intern onderzoek. Stel jezelf bijvoorbeeld de volgende vragen:

Wat is er al op dit gebied? 

Wie is mijn doelgroep en waar lopen ze tegen aan? 

Wat zijn hun problemen en wat kan ik doen om hen te helpen? 


Je kijkt in andere groepen en op Google. Ook Answer the public is een goede website als je wil weten waar mensen op zoeken als het gaat om ‘jouw’ onderwerp. 

Doe ook intern onderzoek. Waarmee ik bedoel: ga bij jezelf kijken wat je sterktes en zwaktes zijn. Dit zijn een aantal zaken die je kunt onderzoeken, in mijn Online Community Academy begeleid ik je daarbij en gaan we er dieper op in. 

Stap 2 is de strategie. Na je onderzoek bepaal je je community strategie, missie, visie, onderscheidend vermogen, etc. Je gaat kijken wat je wel en niet deelt in je groep. Daarna pas bepaal je je platform en vervolgens ga je je community inrichten. Je maakt een mooi welkomstbericht, je richt je ‘digitale woonkamer’ in, zoals ik dat altijd zeg. Je maakt het eerst gezellig, alsof je een feestje geeft thuis. Dan zorg je er ook voor dat mensen in een fijne omgeving terecht komen. Datzelfde doe je online. 

En pas daarna nodig je leden uit. Begin met je eigen netwerk en nodig alleen mensen uit die echt in de kern van je doelgroep zitten. Dus niet al die vrienden en familieleden ‘omdat dat leuk staat en je zo meer leden hebt’. Het gaat om kwaliteit, niet om kwantiteit. Ook breng je je community op verschillende plekken onder de aandacht. Bijvoorbeeld op je bedrijfspagina, in je banner op je profiel pagina, op LinkedIn. 

Neem het nieuws mee in stories, nieuwsbrieven, podcasts etc. en vertel daarin ook de ‘what’s in it for me?’. Wat hebben mensen eraan als ze lid worden van jouw groep? Waarom ‘moeten’ ze daar hun kostbare tijd aan besteden? Wat levert dat op? Nog een tip: ga je contactgegevens af van A t/m Z en nodig de mensen in je netwerk uit voor je community waarvan je weet dat ze in je doelgroep passen. Doe dit met een leuk persoonlijk berichtje. Alsof je iemand persoonlijk uitnodigt voor jouw feestje. Dat is veel leuker dan een algemeen bericht. Het kost even tijd in het begin, maar daardoor loopt je groep meteen goed. 

Mensen moeten jou, je community of je aanbod meerdere keren zien voordat ze actie ondernemen. Ook Tineke Zwart ervaart dat onvoorwaardelijk geven in haar community ook zorgt voor onvoorwaardelijk ontvangen. Hoe meer je geeft, dan willen ze juist van je kopen. Dit vertelt ze toen ze mij interviewde voor haar podcast. Je beluistert deze hier terug.


Wil je als ondernemer een eigen online community (uit)bouwen en ben je op zoek naar inspiratie en concrete tips om direct van start te gaan? In de We love communities podcast hoor je hoe je met je eigen community een grote groep fans creëert die niet kan wachten om klant te worden, zonder moeilijk gedoe.

Over de schrijver
Reactie plaatsen