Wat is een community en waarom heb je die keihard nodig?

Van nature sluiten we ons graag aan bij een groep met gelijkgestemden. En met de komst van internet en social media, kunnen we tegenwoordig connecten met mensen van over de hele wereld. Dat doen we dan ook massaal.

Maar in deze digitale wereld, lijken we dat vermogen om echte en oprechte verbindingen aan te gaan, soms ook ineens kwijt te zijn. En kunnen we ons daardoor eenzaam voelen. Want de behoefte om ons aan te sluiten bij een groep, die blijft. We zijn groepsdieren. Het zit in ons dna. Hoe digitaler we worden, hoe bewuster we ons moeten zijn van het feit dat we deze echte en oprechte verbindingen nodig hebben om te leven, in plaats van te overleven.

Ondermeer door een sterke ontkerkelijking de laatste decennia, hebben steeds meer mensen in deze geïndividualiseerde samenleving de behoefte ergens bij te willen horen. Deze rol verschuift steeds meer naar (niche) communities. In een community staan gezamenlijkheid en collectieve ervaringen centraal. Je deelt er met gelijkgestemden informatie en ervaringen over een onderwerp waar je gepassioneerd over bent. Daarnaast kun je de community ook inzetten om je zakelijke doelen te bereiken.

Mijn passie voor het creëren van communities, en het feit dat dit met het juiste stappenplan zó makkelijk en zó effectief kan zijn, is de reden dat ik zzp-ers en ondernemers help om succesvol te zijn met hun online community.

Wat is een community?
Wanneer ik het heb over communities, bedoel ik daarmee een groep mensen met een gemeenschappelijke passie of zorg, die graag verbinden met mensen die dezelfde passie of zorg delen. Dat kan lokaal zijn of (inter)nationaal. Net waar die verbinding hard nodig is. Als je maar een gemeenschappelijke zorg, passie of gezamenlijk doel hebt en het leuk vindt om met anderen te connecten die dat ook hebben. En daarover de dialoog aan wil gaan. Samen bereik je meer, dat is de kracht van communities.

Er zijn best veel mensen die onderdeel zijn van een community, zonder dat ze zich ervan bewust zijn dat het een community is. Bijna elke groep mensen is namelijk een community. Bijvoorbeeld de Whatsapp groep met je voetbalteam. Of een Facebook groep als Amsterdam Yard sale, waar je tweedehands spullen aanbiedt. Of een website met forum zoals Tweakers, waar je regelmatig inlogt. Of een LinkedIn groep waar je lid van bent. Of die #fitgirls die je op Instagram volgt. Zoals er voor iedereen een geschikt boek of film is, zo is er ook voor iedereen een geschikte community.

Je kunt een community bouwen rondom:

  • je merk, product of dienst: meer fans, klanten en omzet

  • je organisatie intern: een hechtere band tussen collega’s, meer kennisdelen en betere resultaten

  • een goed doel, als non-profitorganisatie: samen sta je sterker en samen kun je meer bereiken

  • een vereniging of stichting: om de leden met elkaar te verbinden en kennis te delen

  • je passie, als hobbyist met anderen praten over je favoriete bezigheid en tips en tricks uitwisselen

  • jezelf, als influencer: een community van fans om je heen verzamelen

  • je onderneming: leren hoe je je ideale klant het beste kunt bereiken en hoe je prospects omzet in echte klanten en fans.

  • een ander leuk idee dat niet onder bovenstaande punten valt

Van offline naar online: x100
Ik ben mijn hele leven een community-starter geweest: op school, in de buurt, op het werk. Als digital consultant heb ik van dichtbij gezien dat de opkomst van online communities de kracht van offline communities overneemt en die vermenigvuldigt met tien, of zelfs met honderd of duizend. Ze zijn een verrijking van de in tijd en plaats beperkte offline communities. Omdat we door online communities in contact kunnen komen met iedereen waar we een connectie mee hebben. En waar we die connectie ook écht nodig hebben. Je hoeft gelijkgestemden niet per se in je directe omgeving te hebben, via internet vind je ze over de hele wereld!

Onbewust communities bouwen
Daarom heb ik, soms zelfs onbewust, ook mijn hele carrière communities gebouwd. Pas de afgelopen jaren heb ik van dichtbij gezien wat het potentieel is van communities en dat ze bedrijven laten groeien op een manier die resoneert in één van onze favoriete buzzwoorden van dit moment: authenticiteit. Dat is iets waar tegenwoordig elk merk naar streeft, omdat vooral jongere generaties dat belangrijk vinden. En omdat het noodzakelijk is om relevant te blijven.

Mijn carrière begon ik in het jaar 2000 bij Endemol, bij de tv-show Big Diet. Ik werkte toen aan de digitale community om mensen te ondersteunen die, net als de deelnemers van het programma, wilden afvallen. Daarna heb ik voor veel bedrijven online communities opgezet en groot gemaakt. Bijvoorbeeld voor KLM in 2006. Toen lanceerde ik samen met een klein team één van de eerste zakelijke online communities in Nederland: KLM Club China. Opgezet om zakelijke reizigers tussen Nederland en China op een zinvolle manier met elkaar te verbinden. Voor de Nationale Postcode Loterij heb ik in 2009 een online gaming community opgezet en geactiveerd van 0 naar 600.000 leden. En voor Schiphol heb ik in 2017 de interne community geactiveerd, om medewerkers aan boord te krijgen voor een digitale transformatie en die met succes te kunnen implementeren.

Purpose: samen een gemeenschappelijk doel en behoefte om de situatie te veranderen
De afgelopen jaren voelde ik de behoefte om ook met andere communities te werken. Kleinere, doelgerichte communities met gelijkgestemde mensen, die samen streven naar verandering. Mede daarom heb ik twee communities mede-opgericht waar ik erg in geloof: In 2016 IncludeNow., een community die de creatieve industrie samenbrengt om diversiteit en inclusie te bevorderen. En daarna WomenTalkTech, om vrouwen die willen spreken op digitale en innovatie congressen bij elkaar te brengen. Om elkaar te supporten, spreek-opdrachten met elkaar te delen, en hen in contact te brengen met programmeurs en organisatoren van evenementen.

Daarnaast heb ik het boek We love communities geschreven, dat al meteen in de pre-sales een managementboek bestseller werd en 27 dagen aaneengesloten op nummer #1 in de Management bestseller top 100 stond. Het idee voor dit boek is vrij plotseling ontstaan. Het was niet al jarenlang mijn droom om een boek over online communities te schrijven. Sterker nog: heel lang had ik zelf niet eens door dat dit mijn expertise was. Dat realiseerde ik me pas toen meerdere mensen me vroegen hoe je dat nou doet, een succesvolle online community opzetten. Of ik daar een masterclass over kon geven, om hen daarbij te helpen. Pas toen ik bijna wekelijks dit soort aanvragen kreeg, realiseerde ik me dat er nog geen handleiding bestond, maar dat er wel behoefte aan was. Daarom heb ik dit boek geschreven. Mijn doel was een praktische handleiding te maken, waar je meteen mee aan de slag kunt.

Waarom connecten met andere community leaders super waardevol is
Natuurlijk schrijf je een boek over online communities niet alleen. Dat doe je samen met een community van community-leiders. Daarom combineerde ik mijn eigen ervaring met veel research en interviewde ik 36 community leaders die steengoed zijn in hun vak en ook veel weten over communities. Experts die hun successen, maar ook valkuilen en geheimen met me deelden. Experts van kleine communities om een social movement te creëren, versus experts van mega communities met meer dan 500.000 leden. Jong talent versus de gevestigde orde. Vrouwen en mannen. Verschillende culturen, achtergronden, geloven, seksuele voorkeuren, gezondheid, et cetera. Mensen die op het eerste gezicht heel divers zijn, maar wel een gemeenschappelijke deler hebben: hun passie voor communities. Een inclusieve houding. Want communities verbinden mensen met elkaar. Alle mensen. Het is super waardevol om te connecten met andere community leaders, dat kan ik je echt aanraden. Zo groei en leer je veel sneller, juist omdat je kennis deelt.

En nu jij
Waar ga jij een community rondom bouwen? Rondom welke gemeenschappelijke pijn, passie of ambitie wil jij mensen samenbrengen? Ik wens je heel veel succes met jouw community! Laat je vooral inspireren door de andere blog artikelen en video interviews van de 36 community leaders die ik heb geïnterviewd, hier op deze website. Veel plezier!

Hulp nodig?
Met mijn bedrijf We love communities wil ik graag zoveel mogelijk mensen helpen om succesvol te zijn met hun community. Met online trainingen, strategie-sessies, masterclasses en natuurlijk mijn boek, help ik anderen met het opzetten en laten groeien en bloeien van hun online community. Dat is wat ik het allerliefste doe.

Benieuwd naar het boek? Je kunt hem bestellen via www.managemenboek.nl/communities

Lees ook

The way you do anything, is the way you do everything

The way you do anything, is the way you do everything

Na 2 weken Italië, wil ik het vandaag met je hebben over de overeenkomsten tussen je vakantie plannen, je business runnen en community building. Op het eerste gezicht hebben deze 3 dingen niets met elkaar te maken, maar op het tweede gezicht wel. Want:  The way you do...

Lees meer