Wat is nou eigenlijk een een community? En wat heb ik daar aan als zzp er of kleine ondernemer? Ik wil even vandaag bij het begin beginnen. Ik vraag altijd aan mijn communityleden; Wat zou je willen weten en wat is je grootste uitdaging over online community is? Een online community is dus ook heel handig om onderzoek te doen. En daar uit kwam naar voren dat veel mensen toch nog wel zitten met de vraag wat is nou precies een online community? En wat heb ik er aan
Betekenis online community
Een online community is een groep mensen met dezelfde pijn, dezelfde passie of dezelfde ambitie. Een community bestaat uit mensen die het leuk vinden om te connecten met gelijkgestemden, omdat je van elkaar leert dat je elkaar inspireert en omdat je dan als groep naar een volgend niveau gaat.
En eigenlijk is er voor iedereen een geschikt boek en er is voor iedereen een een lievelings film. Zo is er ook voor iedereen een online community. En het kan zijn een Facebookgroep, een LinkedIn groep,of zelfs een WhatsApp groep. Denk even aan een WhatsApp groep waar je bijvoorbeeld met je sport maatjes in zit. Daarmee heb je ook iets gemeenschappelijks. En ongemerkt zijn we eigenlijk onderdeel van veel meer online communities dan we weten. Of op social media of een community op je eigen platform, waar een groep mensen met dezelfde pijn of passie of dezelfde ambitie bij elkaar komen.
Een community inzetten als ondernemer
De vraag die ik heel erg vaak krijg is: Hoe kan ik nou een online community inzetten voor mijn merk, voor mijn product, voor mijn dienst, om mijn business eigenlijk succesvoller te maken? Er zijn verschillende manieren waarop je een online community in kan zetten. Ik zal daar even een aantal toelichten;
-
Je kunt bijvoorbeeld een online community inzitten rondom je merk. Bijvoorbeeld als je een kledingmerk bent bijvoorbeeld Dailypaper, of als je een dj bent. Bijvoorbeeld DJ Sam Feld, die ik onlangs heb geïnterviewd voor het online community Summit. Dan heb je fans en in een community kan je die fans eigenlijk samenbrengen zodat ze nog meer van je leren, zodat je zelfs als eerste jouw content krijgen. Als je een nieuwe collectie geleasd of een nieuw nummer of een nieuw album of als je ergens speelt, dan kan je mensen ook laten weten. En dan zijn ze er als eerste bij de sneak preview of kunnen ze als ze een kaartje kopen. Zij krijgen extra content omdat ze fan zijn van je merk. Of dat nou een merk is als een product of een merk als in een persoon bijvoorbeeld een influencer.
-
Je kunt ook je community inzetten rondom een product en dat kan eigenlijk van alles zijn. Ook een voorbeeld van het online community Summit, Puck van Fire for Women. Zij heeft een community opgezet en een product gemaakt om vrouwen te leren beleggen om financieel onafhankelijk te zijn. Zij heeft hele grote missie, namelijk om een miljoen vrouwen onafhankelijk, financieel, onafhankelijk te maken . Ze heeft een product ontwikkeld en ze heeft een community rondom dat product erbij, omdat je samen sneller leert omdat het leuker is en omdat je als ondernemer dan je doelgroep nog beter leert kennen. Precies weten wat er speelt en daar met je aanbod nog beter op in kon spelen. En dat werkt gewoon heel erg goed.
-
En daarnaast kan je een community bouwen rondom een dienst, bijvoorbeeld als coach. Een van mijn klanten, Lot, is healthcoach en helpt vrouwen om gezonder te leven, om lekker in hun vel te zitten. Lot heeft een gratis community waarbij mensen eigenlijk kennis kunnen maken en een beetje sneak preview krijgen, ook van die dienst en waardoor ze hen kan helpen waardoor ze met mensen kan connecten. Hierdoor is het dus veel makkelijker om ook daadwerkelijk klanten uit de gratis community te halen. Je kan een betaalde community doen, maar je kan ook kiezen voor een gratis community zoals de Community Leaders Club.
Kortom, waarschijnlijk is het opzetten van een online community voor jou als ondernemer een kans voor je onderneming! Meer weten over het bouwen van een online community? Wordt gratis lid van de Community Leaders Club op Facebook. Een groep van 3.700 Nederlandse en Belgische ambitieuze ondernemers die hun verhalen delen over het opbouwen van hun online community rondom hun merk, product of dienst.
Liever luisteren? Beluister hier de uitgebreide versie van dit artikel in de We Love Communities Podcast.
Liever video? Bekijk hier de uitgebreide versie van dit artikel in een video.