arrow_drop_up arrow_drop_down
Wat is een persona?
18 maart 2021 

Wat is een persona?

Wat is een persona en waarom is het handig om deze te gebruiken? Om je community strategie uit te werken is het handig als je gebruik maakt van een persona. Zo heb je duidelijk voor je naar wie je communiceert en welke communicatie deze persoon in je ideale doelgroep interessant vindt.

Wat is een persona?

Een persona (of ijkpersoon) is een fictief of bestaand persoon die symbool staat voor jouw ideale doelgroep. Een persona wordt uitgewerkt op verschillende kenmerken: geslacht, leeftijd, functie/branche, hobbies, normen, waarden en meer. Het doel van een persona is dat je je communicatie gericht kan uiten naar één specifiek persoon, in plaats van de gehele algemene doelgroep.

Waarom een persona maken?

Als je communiceert naar één persoon kun je veel relevanter zijn, zeker als het een heel specifiek persoon is. Met een persona weet je precies wát je doet en voor wie.

Voorbeeld van een persona

Een van mijn klanten, Carolien, is voedingscoach en helpt ouders van kinderen en kinderen met huidproblemen zoals exceem. Een persona voor haar community zou bijvoorbeeld een 34-jarige moeder (Annemarie) kunnen zijn met een zoontje van vijf jaar oud dat erg last heeft van exceem. Hij slaapt er slecht van door het krabben, waardoor Annemarie zich zorgen maakt. Annemarie wil dit probleem oplossen en is opzoek naar hulp. Ze woont met haar man en haar zoon in Amsterdam-West, leest in haar vrije tijd graag de Linda en kijkt het 20.00 uur journaal nadat haar zoontje op bed ligt. Verder vindt Annemarie het leuk om twee keer in de week te bootcampen en op zondag spreekt ze graag af met vrienden of familie.

Bovenstaande kenmerken zijn erg relevant om mee te nemen in het uitschrijven van je persona voor jouw (community) doelgroep. Ik raad je ook aan om de beschrijving zo uitgebreid mogelijk te maken. Zo lijkt misschien het kijken naar het 20.00 uur journaal wel erg specifiek, maar zo weet je ook dat je haar niet hoeft te bereiken voor en rond deze tijd, omdat ze dan bezig is met haar zoontje op bed leggen. Nog een voorbeeld: stel Annemarie weet al heel erg veel van techniek, dan ga ik niet how-to video’s maken die gaan over hoe de techniek werkt. Andersom ook, als Annemarie nog niets weet over online marketing, ga ik geen moeilijke termen gebruiken op dit gebied, want met deze termen is zij niet bekend.

Zelf ben ik erg fan van personamarketing, omdat je hiermee precies weet wát je doet en voor wie. Zo raad ik je ook aan om een persona te maken en de beschrijving zo uitgebreid mogelijk te maken met verschillende kenmerken; geslacht, leeftijd, functie/branche, hobbies, normen, waarden en meer. Succes!

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen

We gebruiken cookies