En wat de overeenkomsten? Een veelgestelde vraag die ik krijg van zzp-ers en ondernemers waar ik mee werk is of social media ook een community is, of je via social media ook aan community building kan doen om meer klanten en omzet te genereren en wat het verschil is. In dit artikel leg ik het je uit.
Veel mensen zien social media ook als een community. Zo is LinkedIn een community voor mensen die zich zakelijk gezien willen profileren en connecties met andere leden willen maken om succesvol te zijn. Facebook is een community waar mensen met elkaar connecten en in communities content met elkaar delen. En op Instagram en Pinterest inspireren mensen elkaar vooral.
Facebook richt zich de komende jaren vooral op de ontwikkeling van groepen en communities. In 2017 heeft Facebook zelfs zijn missie aangepast richting communities. Het is daarom laagdrempelig en makkelijk om via Facebook een community, een groep te starten.
Geen idee waar je moet beginnen? Op www.welovecommunities.nl/extra heb ik een filmpje gepubliceerd, waarbij je in 10 minuten leert hoe je een Facebook groep opzet.
Daarnaast zijn de gesloten groepen van LinkedIn ook in ontwikkeling en ideaal om te communiceren met een zakelijk groep van gelijkgestemden.
Verschil social media en online communities
Maar als social media ook communities kunnen zijn, wat is dan het verschil? Social media kun je op twee manieren inzetten. Allereerst om te connecten met je omgeving, bijvoorbeeld door video’s op YouTube plaatsen die anderen kunnen bekijken. Als je daarbij geen interactie met je kijkers hebt, dan is het geen online community. Je bent aan het zenden en anderen ontvangen. Maar je kunt social media ook inzetten om echt het gesprek aan te gaan met de mensen om je heen. En groepen mensen faciliteren en stimuleren om met elkaar het gesprek aan te gaan over een bepaald onderwerp. In dat laatste geval zet je social media in als online community.
Het is dus maar net hoe je social media inzet. Je hebt social media niet nodig om een online community op te zetten. Maar het is wel makkelijk, want daar zijn al veel mensen aanwezig. Dus je kunt je doelgroep daar makkelijker bereiken.
Trends en ontwikkelingen
De belangrijkste social media platformen zijn WhatsApp, Facebook YouTube, Instagram en LinkedIn. Onderzoeksbureau Newcom doet ieder jaar een socialmedia-trendonderzoek. Hierin lees je hoeveel Nederlanders er volgens hen actief zijn per platform, en wat het verschil is ten opzichte van voorgaande jaren. Op dit moment maakt vooral Instagram – overigens onderdeel van de Facebook groep – een grote groei door.
Wat opvallend is: mensen van alle leeftijden zitten op social media. Maar: je hoeft je community helemaal niet te runnen op social media. Je kunt social media ook als aanjager gebruiken om mensen naar jouw community op een ander platform te krijgen.
Welk platform past bij jou?
Er zijn veel verschillende soorten communities waar je uit kunt kiezen. Waar je voor kiest is afhankelijk van je doelgroep, je doelen en strategie. En je budget. Bepaal eerst wat voor soort community bij je past. En daarna pas welke technologie daar geschikt voor is. Op welk platform bouw je je community en waarom? En als je begint op een groot bestaand platform als Facebook en LinkedIn, blijf je daar dan of ga je op een gegeven moment over op een eigen community met speciaal ontwikkelde software?
Als je twijfelt over welke community het beste bij jou en jouw plannen past, dan kun je even met mij sparren en je probleem aan me voorleggen. Kijk op www.welovecommunities.nl/sparren hoe je zo’n sessie op korte termijn in boekt.