Wat is nieuwswaarde?
21 september 2021 
3 min. leestijd

Wat is nieuwswaarde?

De media plaatsen berichten over het algemeen alleen als ze nieuwswaarde hebben. Maar wat is nieuwswaarde en hoe creëer je dat? Nieuwswaarde kan zijn:

  • Een bijzonder verhaal: sensatie, inspiratie, opmerkelijk, de eerste ergens in zijn.
  • Inspelen op het maatschappelijk belang! Bespreek de invloed op het dagelijkse leven. Wat gaat er fout in de maatschappij? Wat is het probleem? Wat is de wond? Minder belangrijk: waarom is jouw oplossing nodig? Wees de deskundige op het gebied van het probleem. Waar lopen mensen tegenaan? Wat is het lange- termijneffect als er niks aan het probleem is gedaan?
  • Actualiteit: speel in op de actualiteit of creëer die zelf. Een persbericht sturen kan veel voor je doen. Maar inspelen op de actualiteit kost relatief weinig tijd en kan veel meer opleveren dan ‘koud’ een persbericht sturen.
  • Zelf nieuws creëren: doe onderzoek en deel je onderzoeksresultaten. Maak je vragen zo simpel mogelijk. Pak dat kleine spicy detail eruit dat inspeelt op de belevingswereld. Zorg dat er in ieder geval driehonderd respondenten meedoen, liefst vijfhonderd of meer, zodat je onderzoek ook echt representatief is. Dat is ook afhankelijk van hoeveel mensen er in je doelgroep zitten. Als je conclusies trekt over ‘alle vrouwen in Nederland’ dan is een groep van vijfhonderd te weinig. Maar gaat het over ‘alle vrouwelijke bouwvakkers’ dan is vijfhonderd genoeg. Een klein (of groter) cadeautje om mensen mee te laten doen is handig. Zo stimuleer je mensen om mee te doen met jouw onderzoek. Maar zorg dat de prijs de interviewvragen niet beïnvloedt. De steekproef moet echt representatief zijn.

Zo deed ik in mei 2021 onderzoek onder deelnemers van het Online Community Summit, een online congres dat ik organiseerde. Het doel van het onderzoek was om inzichten te verkrijgen in de doelgroep, hun pijnpunten en successen. Maar liefst 1297 mensen hadden mijn enquete ingevuld, waardoor het representatief was en nieuwswaarde creëerde. Hierover werd dit artikel geschreven.

Speel je in op de actualiteit?

Zorg er allereerst voor dat je medialijst op orde is. Deze kun je aanmaken door een aantal tijdschriften en kranten te kopen en te kijken wie er over de onderwerpen schrijft die voor jou interessant zijn. En schrijf van tv-programma’s de namen van de redactie op. Hetzelfde geldt voor radioprogramma’s (bekijk hun websites eens) en blogs. Schrijf de namen van de redacteuren en journalisten op en probeer ook hun e-mailadres te bemachtigen. Kun je het niet vinden? Bel het redactiesecretariaat en vraag het e-mailadres van de desbetreffende redacteur. Tegenwoordig hebben alle media een website, de redactiegegevens zijn daar vaak te vinden. Focus je niet alleen op de grote namen, maar probeer ook (juist!) vakbladen. Die kunnen interessanter zijn dan landelijke bladen, omdat daar je doelgroep zit. Je kunt beter tien goede contacten hebben en met deze redacteuren een relatie opbouwen, dan met hagel schieten en honderd persberichten naar algemene redacties sturen.

Tip: schrijf zelf een artikel voor een vakblad en benader de redactie. Het is verleidelijk om daarin tien keer je bedrijfs- naam of community te noemen, maar doe dat niet. Wees relevant. Eén keer noemen is voldoende. Zorg dat je het aantal woorden en de tone of voice van de desbetreffende media aanhoudt, zodat jouw artikel past bij de rest.

Nog een tip: zoek redacteuren en journalisten op via Twitter en LinkedIn. Veel journalisten zitten op Twitter, volg ze daar ook. Zoek ze ook op op LinkedIn en stuur een uitnodiging met een korte uitleg over jouw expertise.

Ook handig: vidm (Vaker In De Media) heeft een gratis perslijst beschikbaar voor abonnees. Die kun je binnen 5 minuten down- loaden. Daarop staan relevante journalisten, onderverdeeld per onderwerp. Het is een kleine investering (vanaf 70 euro per jaar) en het scheelt je veel tijd.

Zie je iets in het nieuws waar je op in kunt spelen? Reageer meteen!

Meteen reageren kan alleen als je medialijst op orde is. Lees of hoor je ‘s morgens iets in het nieuws en weet je daar echt iets van- af? Kun je het nieuws duiden vanuit jouw vakgebied? Laat je ho- ren, liefst voor 10 uur omdat dan meestal de redactievergadering is. Stuur de desbetreffende redacteur een korte mail. En vergeet de radio niet! Als je contact opneemt met de redactie, geef dan duidelijk je beschikbaarheid aan en zorg dat je bereikbaar bent. Niets is zo frustrerend voor een redacteur als een voicemail.

Kortom: probeer meer leden te krijgen door de inzet van free publicity. Zo bereik je meteen een waardevolle doelgroep en zet je jezelf neer als expert.

Meer weten over klanten binnenhalen dankzij je community? Schrijf je hier in voor het webinar!

Over de schrijver
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down