Een succesvolle community heeft veel voordelen voor zowel jou als persoon, als professional en voor het bedrijf waar je voor werkt. Met een succesvolle community ga je er eigenlijk op alle vlakken op vooruit. Samen bereik je meer, dus investeer in jouw community.
Maar wat levert het dan op?
Deze vraag hoor ik constant. Net als een sport waar je van houdt, kost het managen van een community toewijding, tijd, aandacht, liefde… En af en toe ben je het zat om dat allemaal te doen en overweeg je om te stoppen. Maar zelden doe je dat, en dit is waarom:
-
Communities geven kracht aan hun leiders en actieve leden.
-
Jouw netwerk kan exponentieel groeien door het runnen van een community en dat leidt tot nieuwe en vaak onverwachte kansen.
-
Het is krachtig (en leuk!) om verbinding te maken met anderen die jouw passie delen.
-
Communities kunnen bijdragen aan een grotere zichtbaarheid, of het nu gaat om een oorzaak, een entiteit, een activiteit, een gebeurtenis of om een andere reden.
-
Communities kunnen bijdragen aan het succes van hun leden, op manieren die we als individuen nooit kunnen bereiken.
Voor ambitieuze professionals zal een succesvolle community jouw expertise en zichtbaarheid op belangrijke gebieden vergroten. Waardoor je carrière groeit en je eerder gezien wordt als thought leader, dé expert op jouw vakgebied. Je zult vaker gevraagd worden als spreker, in de media, et cetera.
Voor bedrijven is een community misschien wel de meest waardevolle manier om hun doelgroep goed te leren kennen. Om aan- names die je over je doelgroep hebt, te weerleggen en om echt te weten wat er speelt. Daar kun je je marketingcommunicatiecampagnes op andere kanalen vervolgens op afstemmen. En je kunt op zoek gaan naar lookalikes van je bestaande klanten, waardoor je meer klanten aan je bindt. Een succesvolle community zorgt voor een langdurige en oprechte band met je meest ideale doel- groep. En zorgt dat je van wildvreemden fans maakt. Met merk- en productloyaliteit als gevolg. Door die hechte band neem je je (potentiële) klant mee in het proces van het maken van nieuwe producten en diensten en het verbeteren ervan. Voor jou als bedrijf kan een community zowel direct als indirect ook veel inkomsten en nieuwe klanten opleveren. Bijvoorbeeld in de vorm van samen- werkingen, lidmaatschappen en advertentie-inkomsten. En je kunt kosten besparen op onderzoek en ontwikkeling.
Bedrijven: let op!
Maar wees je als bedrijf wel bewust van het feit dat dit alleen kan gebeuren wanneer je een echte, authentieke community runt. Waarin je niet alleen zendt, maar ook ontvangt, waarin je echt de dialoog aangaat. Want als je dit niet goed doet, kan het tegenover- gestelde effect worden bereikt. Als bedrijf is het daarom essentieel dat je samenwerkt met community-experts die de waarde van communities begrijpen. En die deze waarde naar zowel jou als naar jouw klanten kunnen overbrengen.
Kortom, een community levert veel op. Waarschijnlijk veel meer dan je in eerste instantie denkt. Zowel direct als indirect: alle inzichten die je krijgt, het groeien van je expertise en het enorme netwerk van mensen met dezelfde passie als jij. Daar krijg je veel energie van!