Er zijn veel verschillende soorten communities waar je uit kunt kiezen. Waar je voor kiest is afhankelijk van je doelgroep, je doelen en strategie. Bepaal eerst wat voor soort community bij je past. En daarna pas welke technologie daar geschikt voor is. Op welk platform bouw je je community en waarom? En als je begint op een groot bestaand platform, bijvoorbeeld met een Facebook groep of LinkedIn groep, blijf je daar dan of ga je op een gegeven moment over op een eigen community met speciaal ontwikkelde software?
Bepaal welk platform het meest geschikt is
Afhankelijk van jouw wensen, tijd en budget bepaal je welk platform je kiest. Wordt het een bestaande communitytechnologie of bouw je liever een eigen community?
Keuze platform is afhankelijk van strategie en budget
Er zijn veel verschillende soorten technologieën die je kunt inzetten om een community te bouwen. Dat is ook afhankelijk van het budget dat je beschikbaar hebt.
Zelf raad ik niet een speciaal soort platform aan. Waarom? Omdat ik graag objectief blijf en erin geloof dat communities onafhankelijk van technologie succesvol kunnen zijn. Als je je doelgroep maar goed kent. En uniek, sociaal en relevant voor hen bent. Weet wat je doelen zijn en hoe je die bereikt.
Trends en ontwikkelingen
De keuze voor een platform laat je het beste afhangen van de keuze voor een bepaalde doelgroep. Als je weet wie je doelgroep is, dan wil je zorgen dat je bent waar je doelgroep toch al is. En tegelijkertijd wil je de trends en ontwikkelingen goed in de gaten houden. Zodat je je koers bij kunt stellen als dat nodig is. Op dit moment zijn Facebook communities, de groepen op Facebook dus, erg populair. Facebook zet daar de komende jaren met hun ontwikkelingen en het aanbieden van tools ook vol op in. Maar ook LinkedIn groepen zijn in opkomst. En communities op een eigen website winnen aan populariteit. Denk aan forum software en tools als Slack of Yammer, of Huddle: speciaal voor ondernemers.
Je kunt ook beginnen met een gratis tool (zoals Facebook of LinkedIn) om jouw idee te valideren. En pas als de community groeit en steeds populairder wordt, onderzoek je mogelijkheden van een betaald platform. Of laat je zelf een community bouwen. Het kiezen van een platform is erg afhankelijk van je wensen en doelen, zorg er daarom voor dat je research doet. Kijk naar wat anderen gebruiken, hoeveel mensen er in het development team zitten, hoe lang het platform al bestaat en lees recensies.
Grofweg zijn er op dit moment drie mogelijkheden:
A. Een bestaand gratis platform, bijvoorbeeld een Facebook of LinkedIn groep.
B. Een bestaand betaald platform, in de vorm van een maandelijkse of jaarlijkse fee (afhankelijk van de modules en het aantal gebruikers).
C. Zelf een communityplatform en/of app (laten) bouwen.
Zelf kijk ik per geval altijd welk platform het beste aansluit. Ik heb gratis communities gestart, zo zijn bijvoorbeeld de IncludeNow. en de WomenTalkTech community allebei een Facebookgroep. Voor Schiphol kozen we als basis voor de interne community voor Yammer, gecombineerd met intranet. En Voor GoodGames, Big Diet en KLM Club China lieten we een platform op maat bouwen.
En jij?
Welk platform kies jij voor het (uit)bouwen van jouw community? Een gratis platform, een betaald platform of bouw je zelf iets? Kijk in ieder geval goed waar je doelgroep zit en welk platform of welke platformen daar het beste bij passen. En naar je budget natuurlijk. Onderzoek de mogelijkheden, vergelijk de verschillende aanbieders en probeer ook gebruikerservaringen te achterhalen. Een rondje googelen naar reviews is zeker geen overbodige luxe als je een keuze maakt.
Als je twijfelt over welk platform het beste bij jou en jouw plannen past, dan kun je even met mij sparren en je probleem aan me voorleggen. Kijk op www.welovecommunities.nl/sparren hoe je zo’n sessie op korte termijn inboekt.