Welke onderdelen moeten er écht in een goede community strategie zitten?
01 februari 2020 
4 min. leestijd

Welke onderdelen moeten er écht in een goede community strategie zitten?

Wat is een goede community strategie? Misschien is dit wel de meest gestelde vraag van mijn klanten of van mensen die klant bij mij willen worden. Logisch, want het is ook het moeilijkste deel binnen mijn 10-stappenplan voor een succesvolle community. Een goede community strategie is essentieel om langetermijnsucces te behalen met je community. Schrijf een strategie die aansluit bij je bedrijfsstrategie en doelstellingen. Doe onderzoek en gebruik die informatie ook. Neem je community serieus om je succes te vergroten.

Als je mij vraagt wat de belangrijkste reden is dat veel communities doodbloeden, dan is mijn antwoord steevast: omdat die community leiders niet de tijd hebben genomen om een goede strategie te schrijven. Dit is essentieel voor succes! Welke onderdelen mogen daarin niet ontbreken?

Een goede community strategie geeft antwoordt op de vraag: Waarom zou ik lid worden van jouw community? Wat is de ‘what’s in it for me’?

Een goede community strategie bevat in ieder geval de volgende onderdelen:

  • Een persona;
  • Missie en visie;
  • Doel community;
  • Strategie;
  • Kernboodschap/belofte;
  • Herkenbaarheid;
  • Doelgroep;
  • Contentdoelen;
  • KPI’s;

Het is een hele uitdaging, maar probeer de strategie op een A4’tje te krijgen. Zo dwing je jezelf om tot de kern te komen. Strategie is immers kiezen, want als je alles voor iedereen doet, dan doe je eigenlijk niets voor iemand.

Een persona

Zelf ben ik heel erg fan van personamarketing. Een persona, het woord zegt het eigenlijk al, is een fictief of bestaand persoon die symbool staat voor jouw ideale doelgroep. Een persona wordt samengesteld door middel van verschillende kenmerken, zoals geslacht, leeftijd, woonomgeving, functie/branche, persoonlijke doelen en waarden. Voor mijn eigen community heb ik ook een persona gemaakt, namelijk Ann. Ann is voor mij degene die symbool staat voor mijn doelgroep. Het is erg handig om een persona te maken en diegene voor je te zien wanneer je bijvoorbeeld wil communiceren naar je doelgroep. Vraag jezelf dan af of deze persoon de informatie dat je wil communiceren interessant vindt.

Missie en visie

Het is heel erg belangrijk om te weten waarom je doet wat je doet, de reden van het bestaan van je onderneming (missie) en hoe je je bedrijf ziet in de komende jaren, wat wil je in de komende jaren bereiken? (visie).

Doel community

Voor het uitschrijven van je strategie moet je voor jezelf een doel voor ogen hebben wat je met je strategie van je community wil gaan bereiken. Dit kunnen verschillende dingen zijn; het aantal leden in je community verhogen, een x-aantal nieuwe klanten binnenhalen of meer interactie. Bedenk wat je doelen zijn op de korte en/of lange termijn.

Strategie

Nu ga je je strategie/community aanpak maken. Hoe doe je dat? Met mijn klanten maak ik altijd een SWOT-analyse met daarin interne en externe factoren die meespelen, sterktes en zwaktes van de organisatie en de kansen en bedreigingen voor de organisatie. Nadat dit is uitgewerkt maken we combinaties van deze in een confrontatiematrix. Een oldschool manier van marketing, maar een die nogsteeds ontzettend goed werkt. Door combinaties te maken van de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen rolt er een strategie en je aanpak uit waar je je op gaat focussen en met welke sterktes je kansen gaat vervullen.

Kernboodschap/belofte

De kernboodschap en belofte geven antwoord op de vraag; Waarom zou ik lid worden van jouw community? Hiermee kan je in één keer antwoord geven door middel van het geven van een belofte op het moment dat iemand lid wordt van je community. De belofte gaat verder dan de ‘what’s in it for me’, dit gaat over welke resultaten er zullen worden geboekt en wat mensen kunnen verwachten.

Herkenbaarheid

Wat maakt jouw community uniek, sociaal en relevant? Om daar achter te komen is een stukje onderzoek nodig, zowel extern, zoals de markt om jou heen, als bij jezelf als persoon/community leider.

Doelgroep

Je hebt een persona gemaakt van iemand in je doelgroep. Je doelgroep pak je iets breder. Welke groep mensen spreek je aan met je community?

Contentdoelen

Wat wil je gaan doen binnen je community? Hiervoor bedenk je contentdoelen. Dit kan zijn; informeren, inspireren, betrekken, converteren, onderzoek doen, en meer. Het is goed om te bedenken wat je wanneer gaat delen. Je hebt een groot onderwerp, maar ook deelonderwerpen. Wat ga je daarin behandelen en wanneer ga je nou precies wat delen?

KPI’s

KPI’s, bepaal wat je wilt bereiken en hoe je dat meet.

 

Ik hoop dat ik je met dit artikel heb geholpen met het uitwerken van je community strategie.

Binnen 1 dag een strategie waar je jaren mee vooruit kunt

Wil je liever dat ik persoonlijk met je mee kijk? Dan is de VIP-dag misschien iets voor jou. Tijdens de VIP-dag krijg je persoonlijke begeleiding en gaan we samen jouw community strategie schrijven. We bepalen je ideale doelgroep, waar die wakker van ligt en hoe we daar met een succesvolle community op in kunnen spelen. Aan het eind van de dag loop je weg met een strategie waar je jaren mee vooruit kunt.

Tip: hang het A4-tje op naast je computer. Dat helpt als je je koers nog moet bepalen, zeker in het begin.

Tijdens mijn één-op-één-VIP-strategiedagen help ik hier regelmatig zzp-ers, kleine ondernemers en grote bedrijven mee. Daarom weet ik uit ervaring dat veel professionals het lastig vinden om hun strategie in hun eentje te schrijven. Vind jij dat ook? Vraag dan aan een bevriende zzp-er of ondernemer om te helpen.

Bekijk hier of de VIP-dag iets voor jou is.

Over de schrijver
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down