Welke problemen lost een online community nou eigenlijk op? Eerlijk? Het zijn best wel veel problemen die een online community oplost en ik zal er een aantal problemen opnoemen die klanten van mij hebben voordat ze klant bij mij worden. [lees verder onder de video]
Ik hoor vaak: “Ik heb te weinig klanten. Ik ben nog niet bekend genoeg als expert. Ik heb moeite met zichtbaar zijn, want wat zeg ik dan? En hoe doet dat eigenlijk? Ik heb geen consistent inkomen. Het is hollen of stilstaan in mijn business, waardoor ik eigenlijk op vakantie durf uit angst om net een belangrijke klant op de gever te missen. Ik wil niet eindeloos kopjes koffie drinken met leads. Het kost me te veel tijd en het levert me gewoon te weinig op. De oude manier om offline of via advertenties klanten te krijgen werkt gewoon niet meer. Wat moet ik doen?
“Advertenties werken misschien wel op korte termijn, maar ze zijn te duur geworden. En 95 procent van de mensen die jij die advertentie ziet, koopt niet meteen. Ik wil daarom niet duizenden euro’s aan kwijt zijn, dus hoe kan ik het op een andere manier doen? Ik krijg zo veel mails DMS via verschillende sociale mediakanalen en 80 procent van de antwoorden die ik geef, die is hetzelfde. Kan het niet slimmer?”
“Ik twijfel of mijn aanbod wel goed aansluit bij mijn doelgroep, willen ze dit wel echt? Ja, ik verkoop er niet genoeg van. Sales, ik weet dat het nodig is, marketing en sales, maar ik wil niet een gladde verkoper zijn. Kan het niet op een leukere manier? Ik ben niet super technisch, dus geef me alsjeblieft een oplossing die wel voor me werkt, waarbij ik niet een IT’er er moet zijn. Dat ben ik gewoon niet.”
Wie ben ik?
Misschien herken je je wel in één van die problemen, waarschijnlijk in meerdere problemen en dat geeft helemaal niets. Je bent zeker niet de enige, maar gelukkig kun je daar hulp bij krijgen om wel meer klanten te krijgen. Meer impact te maken en op een ontspannen manier zichtbaar te zijn. Mijn naam is Maartje Blijleven. Ik ben de online community expert van Nederland en België, ook wel bekend als de Queen of Community’s. Ik heb een #1 bestseller geschreven over community’s, namelijk We Love Communities. Ik ben keynote spreker en al 20 jaar digital community expert. Voor bedrijven als Endemol,KLM, Schiphol en Heineken heb ik gewerkt. Maar ik werk ook als enige, digital community expert samen met Facebook EMEA. En je ziet me ook regelmatig in de media. Wat ik het allerliefste doe is ambitieuze ondernemers helpen aan meer klanten, ontspannen zichtbaarheid, meer impact maken, meer online fans krijgen en op een leuke, authentieke en sympathieke manier je business runnen. Want het kan namelijk ongelooflijk goed met een online community. Misschien kan je me van het eerste online community Summit van de Benelux dat ik onlangs georganiseerd heb en waar 4.200 ondernemers aan meededen. Ook weer om meer mensen bekend te maken met online community building, wat staat voor veel ondernemers nog in de kinderschoenen.
De Online Community Academy
Ik help ambitieuze ondernemers met het opzetten, laten groeien en bloeien van een online community. En dat doe ik onder andere met de Online Community Academy. Daar kan ik me voorstellen dat je je afvraagt van ja, hartstikke leuk zo’n academy, maar wat levert het nou eigenlijk op? Nou, dat wil ik heel erg graag met je doornemen. Wat het oplevert is dat je community als een huis staat. Je hebt van een leuk idee ook echt een succesvolle online community gemaakt. Een actieve Facebookgroep of een LinkedIn groep? Of een community op je eigen platform. Helemaal afhankelijk van wat je doel is, wie je doelgroep is en wat je strategie is. Je weet ook precies welke content je deelt in je groep en hoe je de leden stimuleert om ook zelf berichten te delen en hoe je slim vooruit werkt met content. Ik werk al 20 jaar content voor veel verschillende bedrijven en ik heb een hele fijne, slimme methode om dat snel, efficiënt en effectief te doen. Zodat je niet alleen content hebt voor je online community, maar ook voor al je andere communicatiekanalen. En met de juiste strategie en een gestructureerd plan trek je dus met je community meer klanten aan en breng je ook continuïteit in je business, waardoor je minder stress en een blij leven ervaart. Je zet ook alleen die stappen die succesvol zijn doordat je een gestructureerd stappenplan volgt.
Tijd besparen
Daardoor krijg je snel resultaat en ben je niet onnodig veel tijd kwijt met zelf het wiel opnieuw uitvinden. Door het lezen van boeken, het volgen van al die webinars die je aangeboden worden, YouTube filmpjes bekijken, blogs lezen, podcasts beluisteren, etcetera. Tijd die je ook had kunnen besteden aan het binnenhalen van nieuwe klanten. Daardoor loop je dus geen omzet mis bij dus geen tijd kwijt, maar levert het juist tijd op en haal je meer omzet binnen. Doordat je eigenlijk alle vragen die je via allerlei verschillende kanalen krijgt, waarvan 80 procent toch hetzelfde is, allemaal in je community beantwoord, krijg je ineens veel meer tijd en vrijheid voor andere dingen. En dat is natuurlijk wel zo fijn, want je bent niet voor niets ondernemer geworden. Je weet ook hoe je dus zo knallende tribe creëert met mensen die niet kunnen wachten om van je te kopen, of dat nou een product is of een dienst. Ook daarom start je natuurlijk zo’n community.
Win-Win-Win-situatie
Als ondernemer heb je daarom een fijne, leuke en veilige groep. Een goede sfeer met gelijkgestemden om je heen verzameld waar je schaamteloos jezelf kan zijn. Maar mensen voelen dat ze niet raar of gek of anders zijn, maar onderdeel van een groep dat ze zich thuisvoelen in jouw online community. Jouw digitale woonkamer, een groep waar de leden als WIN hebben dat ze inspiratie, tips, tricks, ervaringen te delen, verhalen met elkaar delen en waar jij uiteindelijk ook nog als WIN hebt dat die mensen heel graag met je samen willen werken. Omdat ze jou kennen omdat ze fan zijn, kunnen ze niet wachten om van je te kopen, ook omdat ze het je gunnen. Omdat je waarde hebt gedeeld in de groep gunnen ze jou ook op de business. En het leuke is dat je zoveel waarde te geven hebt als expert. Dat kan ook heel erg goed in zo’n online community en die content die je deelt in een online community kun je vervolgens ook op andere kanalen inzetten, bijvoorbeeld in je nieuwsbrief of op je blog, of op YouTube of op andere sociale media kanalen.
Steeds meer mensen leren jou kennen omdat ze onderdeel zijn van jouw wereld en vind je leuk. En daar is de stap ook veel makkelijker voor mensen om daadwerkelijk klanten worden. En je kunt zelf ook beter beoordelen of je mensen wel als klant wil, want het gaat natuurlijk twee kanten op. Omdat er ook bestaande klanten in je online community zitten, gaan die jou ook aanraden bij prospects. Dat is natuurlijk interessant, want binnen jouw wereld vertellen klanten dus dat ze zo enthousiast over jou zijn. Dan gaan natuurlijk nieuwe mensen veel makkelijker bij jou kopen. Veel sterker als iemand anders zegt dat je goed bent dan dat je dat zelf zegt. Als je veel waarde geeft, dan krijg je een actieve groep waar de leden ook continu terugkomen.
Marketing & sales
Doordat je ideale klanten heel erg goed leert kennen, heb je een mega focus op de ideale klant. Daardoor kom je met een veel beter en veel passender productaanbod, waar de ideale klant ook echt op zit te wachten. En daardoor verkoop je dus ook veel sneller via een online community en ook meer. Je hebt al gevalideerd of mensen überhaupt behoefte hadden aan wat aan dat aanbod, dus is het veel makkelijker voor mensen om ja te zeggen. Ook omdat je die taal de ideale klant goed leert spreken, omdat je continu in gesprek bent, heeft het ook een positief effect op je marketing en je sales. En daardoor verkoop je niet alleen maar beter en meer via je groep, maar ook via andere marketing communicatiekanalen en wordt het gewoon een stuk makkelijker en leuker. Je weet dus hoe je je groep exponentieel kan laten groeien via ambassadeurs door social media goed en slim in te zetten. Maar ook hoe je gratis in de media komt, hoe je e-mails inzet, hoe je hoger in Google komt en door andere vormen van promotie. Je nieuwe manieren van digitale marketing komen ook uitgebreid aan bod. Dat komt omdat ik niet alleen twintig jaar ervaring hebt als community manager, maar ook als online marketing communicatie expert. Daardoor creëer je dus niet alleen een actieve groep. Maar zorgt er ook voor dat die groep blijft groeien.
Organisch en gratis, op een slimme en snelle manier, waardoor je nog meer klanten aantrekt. En dan treedt ook het vliegwiel in werking en gaat de groep voor jou werken in plaats van andersom. Je weet dus ook hoe je je groep moet draaien voor je eigen WIN-WIN-WIN situatie. Een win voor de leden, een win voor jouw onderneming en een win voor jou als community leider. Omdat de kans op je pad komen die anders nooit op je pad waren gekomen. Denk aan kansen in de media of op podia. Je weet ook welke gouden regels er in moeten zitten om de juiste sfeer te creëren en wat je kan doen. Als iemand zich misdraagt, wat eigenlijk bijna nooit voorkomt. Je weet ook hoe je een online community neerzet die voor je leider voelt als thuiskomen, waar mensen zich welkom voelen en waar ze ook graag komen en wat je moet doen om aan de gang te houden. Hoe je van jouw online community ook een actieve groep maakt die nieuwe leden aantrekt omdat je inspiratie biedt. Welke dingen je vooral wel moet doen en welke die je vooral niet moet doen en hoe je snel content kan delen, maar ook wat je doet om eigenlijk de leden om te zetten naar bestaande klanten. En dat allemaal op een leuke, authentieke, positieve manier die je niet al te veel tijd kost, maar vooral veel oplevert met jouw online community, waar je een striktere meer klanten en een succesvolle business.
Connecten met gelijkgestemden
Als je nou echt met al die modules aan de slag gaat, dan krijg je ook eigenlijk de familie die je altijd al wilde hebben. Niet alleen tante Ans waar je toevallig bloedband hebt, maar echt mensen die iets met jou gemeenschappelijk hebben, die dezelfde pijn voelen, dezelfde passie hebben of dezelfde ambitie die het leuk vinden om te connecten met anderen. En ja, je kan er helemaal jezelf zijn. Als jij geen make up op hebt ga je gewoon lekker live in je groep. Dat vinden mensen alleen maar leuk. Hoef je niet beter voor te doen dan je bent. Je kan gewoon echt alle stijlen puur en oprecht. En daarmee trek je ook echt de mensen aan die goed bij jou passen, waardoor niet alleen de community leuker is, maar ook je business veel leuker wordt. Wie wil dat nou niet? Nou, misschien denk je hartstikke leuk Maartje, maar ik ga eerst een andere manier proberen en het kan natuurlijk best. Voel je vrij. Ik wil je alleen wel waarschuwen dat de andere manieren van marketingcommunicatie gewoon veel moeilijker zijn, het is veel lastiger waarom, maar je kan natuurlijk fysiek netwerken. De wereld gaat weer open. De lockdown is minder van kracht, dus je kan natuurlijk naar events gaan. Maar dat kost tijd, veel tijd. Al die kopjes koffie drinken met prospects, of het nu virtueel is of in het echt, het kost veel tijd en levert vaak niet het gewenste resultaat op.
Je kan mensen natuurlijk gaan bellen, maar dan moet je wel iemands telefoonnummer hebben toestemming hebben. Zorg dat iemand niet in het bel me niet register staat. Je kunt natuurlijk ook post sturen, maar mensen werken vaak nog vanuit huis. De post komt niet altijd bij de juiste persoon aan en bovendien heb je ook de Neenee stickers en een post filter. Het is ook lastig om ongevraagd mensen te e-mailen. Vanwege de aangescherpte regels van de AVG. Je kan natuurlijk banners inzetten. Adverteren werkt ook zeker, maar daarmee bereik je alleen een klein deel van je doelgroep. Want het grootste gedeelte van de mensen willen je eerst leren kennen, je leuk vinden, vertrouwen, en worden dan pas klant/ Op de eerste date vraag je iemand ook niet ten huwelijk. En bovendien zijn advertenties veel en veel duurder geworden, omdat iedereen tegenwoordig online wil adverteren. Dus daarom is een online community de leukste, de makkelijkste en de beste manier om online relaties op te bouwen zonder moeilijk gedoe. Je hebt er helemaal geen technische kennis voor nodig, waardoor je dus een groep fans creëert van mensen die niet kunnen wachten om klant bij te worden. Wil je weten hoe je dat doet? Wil je meer weten? Ga dan even naar www.welovecommunities.nl/academy voor meer informatie.