Als je een start-up bent en snel wilt groeien, maar je budget is beperkt, wat doe je dan? Christiana is erg goed in het snel laten groeien van (start-up) communities. Niet door een groot budget, maar door het inzetten van growth hacking en ludieke acties.
Bekijk het interview met Christiana Courtright en lees haar tips, tricks en adviezen in dit interview. Want het kan echt, jouw community snel laten groeien zonder geld, maar met de juiste samenwerkingen en creativiteit.
Een online community is als een housewarming
Christiana Courtright is Senior Sociaal Strateeg, Keynote spreker en werkt sinds 2008 in digital. Ze vindt het leuk om metaforen te gebruiken en vergelijkt het uitnodigen van je eerste communityleden met een housewarming: ‘Iemand ontvangen in een community zonder content, is vergelijkbaar met iemand verwelkomen in je nieuwe huis zonder meubels. Ik wil mensen graag bij me thuis verwelkomen als het een fijne plek is om te zijn. Dus als ik je wil verwelkomen in mijn community, dan zorg ik voor een leuke plek om te ontspannen, te relaxen en te genieten van mijn content. Dus ik geef je een aantal geweldige stukken content, die jou snel uitleggen wie we zijn.’
Wanneer je mensen uitnodigt in je community, het goed is om al content te hebben. Mooie en interessante content. Heeft ze daar een voorbeeld van?
‘Met iotuk (Internet of Things United Kingdom) moesten we bijvoorbeeld een unieke ervaring creëren die tech-communities naar onze website en onze sociale kanalen zou trekken, niet slechts één keer, maar terugkerend, steeds opnieuw. Gelukkig bood ons programma de mogelijkheid om financiering en training te krijgen. Dat was een geweldig lokaas om IoT-start-ups aan te trekken, maar niet voldoende om hen terug te laten komen. Waarom zouden ze terugkomen als de financieringsrondes voorbij waren? Het antwoord, wist ik, was geweldige technische content die ze nergens anders konden krijgen. Tech-communities zijn er dol op om de eerste in de geschiedenis te zijn. Dus mijn eerste baan bij Iotuk was het maken van die content.
Groeien zonder budget: hoe pak je dat aan?
Omdat we door de overheid werden gefinancierd, kon ik de geïnterviewden niet betalen. En ook geen betaalde media inzetten om de content te promoten. Daarom moest ik iets slims verzinnen. Ik begon met het interviewen van mijn ongelooflijk slimme collega’s, mensen die eerder voor Intel, ibm et cetera hadden gewerkt. Ik zette die interviews om in korte artikelen die makkelijk leesbaar waren en een duidelijke meerwaarde hadden voor de IoT-community. Een tweede reden dat ik voor die aanpak heb gekozen, is de behoefte aan training door Iotuk. Om aan te tonen dat we thought-leaders van wereldklasse hadden bij iotuk, moest ik een deel van hun kennis met onze community delen. Op die manier heb ik de iotuk-community de afgelopen twee jaar organisch laten groeien.’
Tip: ‘Omring jezelf met mensen die invloedrijker zijn dan jijzelf.
Als je content wilt maken, schrijf dan niet al die content zelf. Vind invloedrijke experts op dat gebied en laat ze content voor jou schrijven. Bovendien kunnen ze deze technische onderwerpen waarschijnlijk beter uitleggen dan jij. Toen ik begon bij Internet of Things UK, had ik geen idee wat de mogelijkheden van internet of things was. Maar dankzij deze experts ging ik snel vooruit.’
“Het is niet wat je weet, het is wie je kent”
Christiana: ‘Ik denk dat het oude adagium van “het is niet wat je weet, het is wie je kent” hier heel erg van toepassing is. Ik hielp bijvoorbeeld een start-up om hun nieuwe educatieve app te lanceren die automatisch referenties creëerde door de barcodes van boeken te scannen. Zoals de meeste start-ups hadden ze geen geld voor marketing, dus moest ik een andere manier vinden om het bewustzijn te vergroten. Student-Twitter-accounts zoals ladbible waren interessant voor ons, omdat die al miljoenen geëngageerde volgers hebben op sociale media. We konden hen geen contant geld aanbieden, maar wel unieke kortingen in ruil voor het promoten van onze content in hun community.
Binnen een uur trending topic
Door die samenwerking werd het bedrijf RefMe binnen een uur na de lancering in App Store trending topic op Twitter. Als ik terugkijk, denk ik dat we in totaal ongeveer 100 Engelse pond hebben uitgegeven aan die campagne. Het laat zien hoe je viral kunt gaan door het plaatsen van content op grootschalige studentenaccounts. Studenten begonnen de content te reTweeten, terwijl anderen zich op Twitter openlijk af vroegen: “Wat is RefMe? Wat is dit voor app? Wat kan deze tool?” Toen we zagen dat we trending topic waren in Londen, was dat heel bijzonder. Je beseft dan dat je niet veel geld nodig hebt, alleen de juiste connecties.’
Doe onderzoek. Word persoonlijk
Als je al connecties hebt, dan maakt dat het natuurlijk wel een stuk makkelijker. Had Christiana die connecties al? Christiana: ‘Nee hoor, ik heb gewoon contact met ze opgenomen met de boodschap: “Hé, we hebben deze nieuwe studentenapp. We weten dat X% van je online publiek studenten zijn en dat ze er baat bij hebben. Aan elke e-mail voegde ik steeds een paar grappige stukjes content toe en mêmes die lachten om de handmatige verwijzingen naar boeken voor de universiteit – het exacte pijnpunt dat met onze app opgelost kon worden. De social media copy was speciaal voor dat specifieke Twitter-account gemaakt, zodat niemand hetzelfde bericht zou plaatsen. Met andere woorden: doe onderzoek. Word persoonlijk. Ga zeker geen generieke e-mails met generieke persberichten kopiëren en plakken. Als je je afvraagt hoe je dat moet doen, nou, geloof me, je kunt veel informatie vinden over andere sociale accounts met behulp van gratis tools. Je hebt niet per se betaalde tools nodig. Ik gebruikte elke gratis app of gratis trial die ik in handen kreeg om beslagen ten ijs te komen. Je krijgt maar één kans als je een onbekende start-up bent.
Maak het anderen zo makkelijk mogelijk
En we hebben natuurlijk zelf ook content aangeleverd, in de juiste toon, dachten we. We kwamen ook zelf met tekstsuggesties voor tweets, die ze konden gebruiken. Daar werd positief op gereageerd: “Je maakt ons leven wel echt makkelijker doordat je de tekst al hebt geschreven en de assets hebt aangeleverd. Het enige wat we hoeven te doen is het plaatsen.” We hebben dus echt geprobeerd om het proces zo eenvoudig mogelijk te maken.’
En gebruikten ze die aangeleverde content ook? Christiana: ‘Bijna alles. Ik denk dat ze het hier en daar hebben aangepast, maar ze gebruikten het wel. Dit was de eerste keer dat ik echt viral ging met bijna geen budget.’
In het video-interview deelt Christiana meer tips & tricks hoe ze startups met weinig budget toch snel liet groeien. Heel inspirerend!
Wat is het geheim van een succesvolle community?
‘Eerlijkheid. Ik geloof in merktransparantie. Ik ben geen groot fan van het vermijden of omzeilen van problemen, persoonlijk en professioneel. Dus ik denk dat dat erg belangrijk is. Net als kwalitatief goede content. Wees ambitieus en streef alleen naar de allerbeste content. Wees moedig. Bedenk creatieve oplossingen. Geef niet alles weg in je tweets of in je content buiten je community. Bedenk een haakje en laat mensen zitten met het verlangen naar meer.’
Over Christiana
Christiana Courtright is Senior Social Strategist en keynote spreker, ze werkt sinds 2008 in digital en begon haar carrière als blogger bij Microsoft. Daarna werkte ze als communitymanager, social mediamanager en consultant bij onder andere Newsflare.com, Ruptly, RefME, Threads Styling, Iotuk en 180 Kingsday.
Meer weten over Christiana? Bekijk het volledige video interview. En check website van 180 Kingsday, waar ze momenteel werkt: https://www.180kingsday.com/
Wil je weten hoe je zelf ook succesvol kunt zijn met jouw online community? Vraag dan nu de gratis samenvatting van mijn boek inclusief het We love communities 10-stappenplan aan.