arrow_drop_up arrow_drop_down
Clubhouse is hot, is het ook nuttig voor de modebranche?
3 maart 2021 

Clubhouse is hot, is het ook nuttig voor de modebranche?

De app Clubhouse groeit momenteel als kool en ook de mensen uit de mode- en schoenenbranche sluiten zich aan. Wat kun je ermee als merk of winkelier? “In Clubhouse kun je de online relatie die je hebt met je klanten verdiepen, omdat je direct met ze kunt praten.”
Als mode- en schoenenretailers in de coronapandemie iets hebben geleerd, is het wel dat je niet om online heen kunt. Wie voor de crisis nog geen webshop had of een zakelijk account op Facebook, Instagram en misschien ook Tiktok, tuigde die toentertijd snel op en verkoopt sindsdien zijn handel via deze kanalen. Aan dat rijtje kunnen modeondernemers nu een app toevoegen: Clubhouse (zie voor uitleg ‘Clubhouse in het kort’). Deze audio-app werd vorig jaar maart gelanceerd, maar de populariteit stijgt plotseling enorm. In de eerste twee weken van februari kreeg de iPhone-app er 4,6 miljoen gebruikers bij, de teller staat op moment van schrijven op 8,9 miljoen downloads.

Clubhouse in het kort

Clubhouse is een app waar je informele audio gesprekken kunt voeren. Ze noemen het zelf een ‘drop-in audio chat’. Als je de app opent zie je verschillende kamers, zogenoemde rooms, waar je kunt praten met mensen van over de hele wereld. Gewone ‘coffee talk’, maar ook inhoudelijke gesprekken die soms wel 8 uur duren en waar deelnemers live coaching krijgen. Je kunt er gelijkgestemden van over de hele wereld ontmoeten. Voor ieder is er wat wils, je kunt je interesses namelijk duidelijk aangeven en makkelijk van de ene naar de andere kamer gaan. Je blijft hangen in de kamer waar je het gesprek interessant vindt. Je kunt het vergelijken met een kruising tussen een podcast en een online community. Of met een live podcastshow die opgenomen wordt tijdens een congres, met publiek erbij. Als luisteraar kun je namelijk je hand opsteken, vragen stellen en meepraten. De app is makkelijk in gebruik. Je kunt er luisteren, verhalen vertellen, je ervaringen delen, panels leiden, discussies volgen en debatteren bijvoorbeeld. Alle gesprekken zijn live en worden niet opgenomen. Vooralsnog is de app alleen beschikbaar voor Apple-gebruikers en lid worden gebeurt nog op uitnodiging van bestaande communityleden. Bron: welovecommunities.nl

Pure gesprekken

De populariteit schoot de lucht in toen Elon Musk er onlangs een openbaar interview gaf. Maar volgens digital community expert Maartje Blijleven – ze geeft onder meer webinars over Clubhouse – heeft de gestegen belangstelling ook alles te maken met de coronapandemie. “We zitten in deze tijd van lockdowns aan huis gekluisterd. Winkels, restaurants en bars zijn dicht en mensen missen het sociale praatje. Dan kun je ook Zoomen en bellen, maar wat het leven nu net altijd sjeu geeft zijn de spontane ontmoetingen. Die geven het leven kleur. En dat biedt Clubhouse. Daarmee kun je wel leuke, spontane en pure gesprekken voeren op een heel andere manier dan op andere social media platforms. Op Instagram of Facebook kun je wel live gaan, maar daar kunnen anderen niet terugpraten, alleen terugtypen.”

Praten en luisteren

Clubhouse onderscheidt zich dus van andere sociale apps doordat het is gericht op communicatie via gesproken tekst. Dit wordt nergens opgeslagen, je moet er live bij zijn. Dat is anders dan Twitter (geschreven tekst), Instagram (foto’s) en TikTok (video’s) waar het bovendien gaat om posten en delen van content. Clubhouse is makkelijk in gebruik. Nadat je je profiel hebt ingevuld en je interesses hebt aangegeven – denk aan small business, marketing, reizen of spiritualiteit – kun je direct in zogeheten rooms stappen en meeluisteren of -praten over een bepaald onderwerp. Geen zin meer? Dan stap je geruisloos de kamer uit en scroll je verder.

‘Geweldig’

In Clubhouse vind je celebs en BN’ers, maar ook mensen uit de mode- en schoenenbranche. Zo zien we account van Arthur Feenstra (CEO Only for Men), Fokke de Jong (CEO Suitsupply), Marcel Jansma (oprichter kledingmerk MrNiceguy), Maggy Hopman (vrouwenmodewinkel Maggy’s), Guillaume Philibert (oprichter Filling Pieces) en Rob Schalker (eigenaar mannenmodemerk A fish named Fred). “Ik vind het geweldig”, zegt Schalker. “Ik heb al een aantal keer een room geopend, waarvan één met Harry Bijl van Inretail over storytelling. Er was een mannetje of 40 aanwezig. Jammer genoeg zijn er nog niet veel retailers.” Ook mode-ondernemer Jan Diebels, eigenaar van het knitwearmerk Saint Steve en de winkels Dedicated en Daily Fresh in Nijmegen, is sinds drie weken lid van Clubhouse. “Ik vind dat het erbij hoort om nieuwsgierig te zijn als je ondernemer bent, je moet je blijven interesseren voor wat er nu speelt in de maatschappij.”

Uitlaatklep

Clubhouse is volgens Diebels een platform waar de ondernemer zijn kennis kan opvijzelen, inspiratie kan vinden en zijn hart kan luchten in deze onrustige tijd. “Het kan zakelijk interessant zijn als je er handel uit wilt halen, maar misschien nog wel belangrijker in deze coronacrisis is dat je met anderen kunt praten en vragen stellen over de actualiteit en de gevolgen voor de retail.” Daar is Eric Kuijsten – oprichter van Sneakerjagers.com en “een lichtjaar geleden” werkzaam bij de Rode Winkel in Utrecht – het mee eens. “Het is zeker tof in deze coronatijd waarin veel ondernemers honderdduizenden vragen en uitdagingen hebben. Dan lijkt het me een prettige afleiding en goede uitlaatklep.” Zelf gebruikt hij Clubhouse overwegend als radio. “Normaal luister ik veel naar BNR, nu naar dit. Ik tune in op een kamer waarvan ik de titel of deelnemers spannend vind en soms praat ik mee. Ik heb ook een paar keer een room geopend over het onderwerp sneaker, maar dat was meer experimenteel. Businesswise heeft het voor mij nog geen functie en ik vind dat het leuke eraan.”

Sfeer in boetiek voortzetten

Blijleven denkt daarentegen wel dat het platform zakelijk interessant is. Naast luisteren, praten en kennis delen ziet ze dat het van toegevoegde waarde is voor zelfstandig winkeliers, omdat het die offline ervaring biedt die ze online missen. “In Clubhouse kun je de online relatie die je hebt met je klanten verdiepen, omdat je direct met ze kunt praten. De sfeer in je boetiek kun je er voortzetten door dat praatje te maken wat je normaal met elkaar hebt als ze in de winkel komen. En je kunt mode-advies te geven, trends te bespreken of je klanten te vragen wat ze komend seizoen graag in de winkel willen terugzien. En, dat is het unieke, je kunt terwijl je praat je klanten wijzen op de mogelijkheid om meteen even een kijkje te nemen op Instagram of je website en zo samen door je aanbod heen te lopen.”

Goed verhaal

Online expert Cor Hospes van contentmarketingbureau Merkjournalisten zegt dat je als merk en retailer wel met een goed verhaal naar Clubhouse moet komen en niet puur om er je handel te verkopen. “Het is een social medium waar je je sociaal moet gedragen. Anders dan bijvoorbeeld Instagram waar het vooral om zenden gaat, fungeert deze app als een clubhuis waar het niet om de buitenkant gaat maar om de verbinding en de inspiratie. Op Insta kun je leuke foto’s zetten, maar hier gaat het niet om mooie plaatjes van je producten, je moet echt gaan praten.”

Welkome aanvulling

Retailers en merken lijken vooralsnog in de oriëntatiefase te zitten, zegt Hospes. “Ze kijken nog een beetje de kat uit de boom, weten niet wat ze ermee moeten.” Ondernemer Diebels is sinds drie weken actief en heeft er zakelijk wel al iets aan gehad, zegt hij. “Ik zat onlangs in een room waar het onder meer ging over het belang van seo voor de vindbaarheid van je merk. Dat triggerde mij om weer contact op te nemen met mijn seo-partij om weer samen een plan te maken.” Hoewel hij ziet dat de groepen op Clubhouse nu vooral zijn gericht op het online kanaal, merkt hij dat zijn rol als fysieke retailer een welkome aanvulling is. “Laatst werd ik in een room op het podium geroepen, omdat mijn mening als stenen winkelier werd gevraagd over het onderwerp clicks en bricks. Ik denk dat die rol van zelfstandig retailers wel kan groeien, vooral door kennis te delen en te praten, niet direct om er leads uit te halen.”

Jeanswinkel

In de toekomst kan Clubhouse meer betekenen voor de retail, zegt Blijleven. “Het gaat steeds meer leven voor retailers. Het voordeel als je nu instapt is dat je een van de voorlopers bent en er nog makkelijker een eigen community kan opbouwen. Denk niet dat je doelgroep er niet op zit, want die zit er wel en bedenk je ook hoe je het zou vinden als jouw grootste concurrent nu wel die kans pakt?” Het eigen verhaal is daarbij cruciaal, benadrukt Hospes, anders heb je er volgens hem niets te zoeken. “Het gaat erom dat je verhalen deelt op basis van thema’s waar je merk voor staat en waarmee je je kunt verbinden met je fans. Heb je een jeanswinkel, dan kun je heel goed wekelijks een room starten waarin je je kennis over jeans deelt. Een bruidswinkel kan eindeloos variëren op het thema trouwen, een maatpakkenspecialist over maatwerk enzovoort.” Consistentie is daarbij volgens hem heel belangrijk. “Daar is Clubhouse voor bedoeld, voor je fans zodat ze weten wanneer je er bent en hun favoriete onderwerp behandelt. Zo gaan ze over je praten en inspireren anderen om ook lid willen worden van je merk. In dat ledenmodel geloof ik heel erg. En dat je een keer een aanbieding doet of een commerciële actie start, is prima. Maar het gaat primair om de verbinding.”

Dit artikel is eerder gepubliceerd op Textilia. (bron: www.textilia.nl)

Tags:
Clubhouse

Over de schrijver
Reactie plaatsen

We gebruiken cookies