Community manager opleiding
04 februari 2022 
5 min. leestijd

Community manager opleiding

De eerste Commerciële Community Manager Opleiding begon ik in november 2021. Het idee kwam al na mijn talk tijdens het Cross Media Cafe in het Beeld- en Geluid museum op 30 oktober 2018, toen ik daar sprak. Daarnaast krijg ik bijna dagelijks de vraag: “kan jij mijn community managen of ken je iemand die dat voor me kan doen?” 

Ondernemers hebben het nou eenmaal druk en denken dat community management veel tijd kost. Op basis van die behoefte ben ik de commerciële community manager opleiding begonnen. Ik leid mensen op als community manager, die ook commercieel ingesteld zijn. En daarmee bedoel ik niet keihard verkopen doen, daar houd ik zelf ook niet van, maar wel dat je kansen ziet voor je opdrachtgever. Zodat je die kansen aan je opdrachtgever doorgeeft, zodat hij of zij vervolgens in gesprek kan gaan met die potentiële klant en daar hopelijk een klant van kan maken.

Mirelle Petit van Welles Office interviewde mij naar aanleiding van de lancering van deze opleiding. Nu nog steeds mega interessant, want er start binnenkort een nieuwe lichting. Mirelle ontzorgt andere ondernemers al jaren met haar mooie netwerk van Virtual Assistants. Het interview liever beluisteren in een podcast? Je luistert het interview hier.


Voor wie is de community manager opleiding interessant?

Met de opleiding focus ik me in eerste instanties op Virtual Assistants. Dit omdat ik mij in eerste instantie focus op ambitieuze ondernemers met de Academy, maar zij hebben er nou eenmaal niet altijd tijd voor. Dus zoeken ze een VA die ook een community goed kan managen. 

Mirelle is zelf ook opzoek naar een manier om haar achterban groter te maken en bij zich te houden. Nu doet ze dat met persoonlijk contact en bijstaan d.m.v. haar programma. Maar ze ziet ook dat er steeds meer vraag is naar VA’s die zich ook met online business bezig houden: content maken, social media etc. Ze ziet kansen ook voor community managers.

Met de komst van de lockdown zie je dat steeds meer mensen zich realiseren dat ze de boot hebben gemist als het gaan om ‘online’ en dat ze moeten bijbenen om het bij te houden. Maar er is zoveel, waar moet je beginnen? 

Er is steeds meer vraag naar hoe je een online relatie kan bouwen. Net als hoe je het ‘vroeger’ deed met relaties, zoals kopjes koffie drinken of op een evenement, hoe doe je dat online? Dat kan goed met community building. Dat kan gaan in een groep, maar ook via social media of via de mail.

Maartje Blijleven:

“Ik denk dat VA’s heel veel overeenkomsten hebben met community managers. Namelijk: service gericht, altijd een stapje harder willen lopen om het beste voor een ander te doen, positief ingesteld, enthousiast, goed in het Nederlands geschrift”


Wat maakt de opleiding Commerciële community manager uniek?

Zelf heb ik (Maartje Blijleven) in 2020 al de Online Community Academy opgericht voor ambitieuze ondernemers. Daarnaast bestaan er al langer opleidingen tot community manager. Je hebt natuurlijk Frankwatching, SRM en Kirsten Wagenaar van Bind die trainingen geeft bijvoorbeeld. Zelf geef ik al 3 jaar les op de Hogeschool Leiden bij de opleiding commerciële economie. Deze opleiding heeft een 10-weekse minor ‘Community management’ waarin mijn boek gebruikt wordt als lesmateriaal en waar ik zelf les geef, dus ook daar worden al jaren community managers opgericht. 

Community management is dus niet nieuw, maar vanwege de vervelende crisis waar we in zitten is de behoefte wél veranderd. Bedrijven willen niet alleen community managers die reageren op berichten, maar ook community managers die commerciële kansen zien voor hun opdrachtgevers. Vooral het MKB heeft daar nu dringend behoefte aan, omdat nieuwe klanten krijgen steeds moeilijker is.

Alles is tegenwoordig online. Maar dat betekent niet dat het leiden van een community makkelijk is. Sterker nog, dat is het niet. Om het echt goed te leren, heb je meer informatie nodig dan alleen de basis. En dat leer je niet in een of twee dagen. In mijn opleiding zitten niet alleen de softskills van community management, maar ook de commerciele skills als marketeer. Daarmee bedoel ik content maken, het maken van een social media planning, leden welkom heten en meer. En dat is uniek. Dat is er nog niet in Nederland en België. Daarom ben ik de opleiding gestart.


Hoe gaat de opleiding in z’n werk?

De opleiding is online. Bij de doelgroep van de opleiding (veelal VA’s en social media managers) ligt je behoefte bij online skills, dus als ik mensen leer om community manager te worden dan kan ik dat maar beter gelijk online leren, dan heb je er meteen ervaring mee. Ook zie je dan meteen hoe dat gaat. Er zijn bijvoorbeeld veel opdrachtgevers die een online training hebben met een community erbij. Het examen en de eindopdracht wordt wel gegeven op kantoor. 

Ik kan wel denken dat er behoefte is aan commerciële community managers, maar om dat te bevestigen heb ik een oproepje geplaatst waarin ik vraag welke er bedrijven op zoek zijn naar een community manager. Ik had namelijk opdrachtgevers nodig die ik kon koppelen aan mijn studentes. Wat denk je? Binnen een dag waren er 77 aanmeldingen. Het is natuurlijk niet zo dat elke opdracht even kansrijk is. We kijken goed wie de 10 opdrachtgevers zijn, divers qua branche, maar ook of ze de intentie hebben om de student na die 4 maanden aan te nemen als community manager.

Hoe tof is het als ik de studenten opleidt met theorie, dat ze praktijk ervaring opdoen gedurende die 4 maanden bij een bestaande opdrachtgever en dat ze daarna ook de kans krijgen om er te blijven, mits het klikt en de opdrachten goed zijn uitgevoerd uiteraard? Gaaf toch? Als VA of social media manager heb je dan meteen je eerste testimonial, waardoor de kans groter is dat je meer opdrachten krijgt, waardoor je investering in de opleiding al snel is terug verdiend. Dit concept bestaat ook nog niet.

Elke week is er een online live contact moment met mij en de rest van de groep. Juist zo’n kleine groep van maximaal 10 studentes is super tof. Zo kijk je goed met elkaar mee en kan je elkaar beter helpen. 


De eerste ronde van de opleiding begon op 22 november 2021. De volgende staat op de planning voor april 2022. 


Ben je VA, Social Media Manager of Marketing Communicatie specialist en wil je meer klanten en leuker werk? Specialiseer je in de baan van de toekomst: Commerciële Community Manager. Lees hier meer over de opleiding hoe je voor je opdrachtgevers een succesvolle en actieve tribe creëert vol ideale klanten!


Over de schrijver
Reactie plaatsen