In sommige gevallen start je niet meteen met een product of dienst, omdat je eerst financiering nodig hebt en dat bedrag niet kunt voorschieten. Dan kun je je community om een investering te vragen in de vorm van crowdfunding.
Hoe werkt crowdfunding?
Hoe werkt dat? Praat eerst met verschillende belanghebbenden die mogelijk geïnteresseerd zijn. Zo snap je wat hun relatie tot je doel is. En als dat duidelijk is, kun je kijken of ze daarin willen meebewegen en willen investeren. Dat kan om grote geldstromen gaan, of kleine. Het opzetten van een volledig nieuw bedrijf of product, of het lanceren van een boek dat je in eigen beheer uitgeeft. Op het platform Kickstarter zie je veel verschillende voorbeelden ter inspiratie.
Voorbeeld van crowdfunding
Kevin de Randamie van Braenworks Academy zette ook crowdfunding op voor het lanceren van zijn academy. Hij geeft aan dat je het geld binnen de kortste keren bij elkaar kunt krijgen in een financieringsmix van private financierders, overheid en fondsen, wat kleine donaties en wat eigen geld.
Hij koos ‘Voor de Kunst’ als crowdfundingplatform, maar bijv. ‘Kickstarter’ kan ook. De marketing die nodig is om de crowdfundingcampagne aan de gang te krijgen, is wel een flinke (tijds)investering. Maar daardoor haal je wel een behoorlijk geldbedrag binnen en kun je erna gaan ontwikkelen.
Denk je eraan om crowdfunding in te gaan zetten? Vraag jezelf dan de volgende dingen af:
-
Wat wil je met de crowdfunding actie bereiken?
-
Hoeveel geld wil je ophalen?
-
Wat bied je investeerders als tegenprestatie?
-
Kun je hen iets extra’s bieden om je waardering te laten blijken? Zo ja: wat?
-
Voor welk platform ga je? Waarom?
-
Wat beloof je en is dat realistisch? Binnen welk tijdsbestek kun je dat waarmaken?
Tip: Bekijk ook het interview met Kevin de Randamie als je wil weten hoe zoiets gaat. En neem een kijkje op het platform Kickstarter om je te laten inspireren door anderen die succesvolle crowdfunding campagnes hebben gelanceerd.
Meer weten over hoe je meer klanten krijgt dankzij je online community? Schrijf je gratis in voor mijn webinar en leer hoe je een continue stroom aan klanten krijgt!