De zieke poes, de oplossingsgerichte dierenarts en de slimme ondernemer

Wat zou jij doen als je vandaag ineens een rekening van 724,- euro moest betalen, terwijl je daar gister nog totaal niet op gerekend had? Balen? Of het met liefde betalen voor de oplossing van jouw probleem? Ik deed vandaag het laatste en betaal die rekening zonder te morren, aan de dierenarts. Daar haalde ik een aantal ondernemerslessen uit, die ik graag met je deel.

[In deze mail heb ik het over het oplossen van problemen. Onderaan deze mail heb ik voor elk ondernemers probleem een passende oplossing. Ook voor die van jou! Cool he?! Scroll naar beneden wanneer je haast hebt]

De situatie. Mijn poes Jut is ineens heel ziek. Dat begon 2 dagen geleden met overgeven en inmiddels wil ze nu al 2 dagen niet meer eten en drinken. Dat baart zorgen natuurlijk. Sterker nog: het is een groot probleem! Jut en Juul zijn onze lieve katten en al jaren onderdeel van ons gezin. Scroll helemaal naar beneden voor een lieve foto. We zijn allemaal heel dol op ze en ook al ben ik allergisch en ook al wonen ze nu bij de vader van mijn kinderen, het blijven toch ‘mijn’ katten.

Anyway: we hadden dus een probleem en ik kon niet snel bij mijn eigen dierenarts terecht. Maar ik wilde dat probleem NU opgelost hebben natuurlijk, dus zijn we na rondbellen bij een andere dierenarts terecht gekomen in de buurt. Daar plande ik meteen een afspraak in. Een paar uur later kon ik al langskomen. Pfjieuw!

Learning 1: wanneer jouw ideale klant een probleem heeft en jij biedt de oplossing, dan wil hij of zij METEEN klant worden. Het is dus heel belangrijk dat jouw ideale klant weet dat jij dat probleem ook daadwerkelijk oplost. Daarom is het belangrijk om daarover te communiceren. Op je socials, op je website, met je community. Als mensen niet weten welk probleem jij met jouw aanbod oplost, dan komen ze niet. Daarnaast kun je geen geheim en succes tegelijkertijd zijn. Zorg er dus voor dat je zichtbaar bent.

Ik ging daar eerst voor een controle, om te kijken wat er aan de hand was. Omdat Jut misselijk was en buikkrampen had, werd ze onderzocht en kreeg ze meteen een medicijn tegen de misselijkheid. Investering: 72,55 euro. Daarna werden we naar huis gestuurd met de boodschap: kijk het even aan, dan bellen we morgen wel. Het goede nieuws: ze hoefde niet meer te braken. Het slechte nieuws: ze at en dronk nog steeds niet, dus op lange termijn was het probleem nog niet opgelost.

Learning 2: bied niet meteen een hoger geprijsd product aan, maar doe je ideale klant eerst een laaggeprijsd aanbod, zodat hij of zij alvast kan zien wat jouw waarde is. Zodat ze de tijd heeft om je te leren kennen, leuk vinden en vertrouwen. Geef haar tegen een redelijke investering een quick-win. In dit geval: stoppen met braken. Communiceer duidelijk naar je ideale klant dat hiermee het grotere probleem nog niet meteen is opgelost, maar dat ze wel een stap in de goede richting zijn. Hopelijk is dit voldoende, maar geef ook aan wat de volgende stap is mocht ze meer nodig hebben.

De volgende dag at en dronk Jut nog steeds niet, dus belde ik de dierenarts weer. Daar kon ik snel terecht. De volgende stap om ons probleem op te lossen was een rontgen foto. Investering: 420 euro extra, bovenop de investering van gisteren. Ik zei meteen ‘ja’, want ik wilde dat Jut beter werd. Bovendien had deze dierenarts laten zie dat ze het eerste probleem (braken) al opgelost had, dat schepte vertrouwen. Daarvoor moest ik haar achterlaten, omdat ze de rontgefoto moesten maken en beoordelen. Daarnaast werd aangegeven dat als daar geen duidelijke oorzaak gevonden werd, er aanvullend bloedonderzoek nodig was.

Learning 3: neem je ideale klant mee in de klantreis en geef aan wat de volgende stap is. Wat er wel en niet inclusief is. Blijf communiceren over het probleem en de oplossing en schep realistische verwachtingen. Beloof dus geen gouden bergen en geef geen bizarre garanties als je dat niet kunt waarmaken. Als iemand bang is om zichtbaar te zijn, kan ik die niet leren hoe je een TED talk op een podium geeft. Daar zijn meer stappen voor nodig.

Halverwege de middag bleek dat de foto niet voldoende was, dat er aanvullend bloedonderzoek nodig was. Inmiddels was het 17 uur en had Jut nog steeds niets gegeten of gedronken. Ze weigerde. Dus ondanks dat er naar de oorzaak voor het probleem gezocht werd, was het probleem zelf nog niet opgelost. Balen!

Learning 4: zorg dat je ideale klant inzicht krijgt in het proces en de reden waarom het tot nu toe nog niet gelukt is. Geef geen honderden tips, maar deel inzichten, zodat je ideale klant zelf snapt waarom iets wel of niet nodig is. Wat de diagnose is. Waarom ze bijvoorbeeld nog niet zo bekend en succesvol is als ze graag zou willen.

Vervolgens belde ik weer naar de dierenarts en toen bleek dat er ook geen oplossing kwam door het bloedonderzoek. Dat Jut de nacht moest blijven, om het acute probleem op te lossen. Namelijk dat ze aan het uitdrogen was omdat ze nog steeds niet dronk en at. Extra kosten, inclusief medicatie, vitaminen, infuus en controle: 255 euro. Ik moest even slikken maar betaalde het toch, want ik was nu al zo ver in het proces en ik wil koste wat het kost dat Jut weer beter word natuurlijk. Mijn probleem is nog niet opgelost, dus ik ga nog een stapje verder met diegene die me eerder goed geholpen heeft.

Learning 5: blijf goed communiceren met je ideale klant. Wees realistisch in verwachtingen: wat is wel en wat is niet inclusief? Vertel ook waarom iets nodig is. Dat kan voor jou heel helder zijn, maar voor je ideale klant niet. Zo wist ik bijvoorbeeld niet waarom Jut extra vitaminen nodig had, maar toen ze het uitlegde wel. Misschien weet jouw klant niet dat hij of zij bepaalde software of tools of training nodig heeft om een skill te masteren, maar jij wel. Communiceer daar helder over.

Vannacht moet Jut dus bij de dierenarts blijven. Ze is in goede handen, maar ik vind het toch spannend. Wat als het misgaat? Wat als ze morgen toch iets anders vinden? Wat als de situatie vannacht plotseling verslechtert? De assistente was heel duidelijk: we hebben geen reden om aan te nemen dat het niet goed gaat, maar kunnen geen garanties geven dat ze snel weer beter wordt. Ze doen alles wat ze kunnen maar hebben niet de controle over haar gezondheid. Ik word er best onzeker over, omdat ik het overzicht niet heb en geen controle heb over de uitkomst. Pfffff. Stuur wat positieve energie onze kant op please.

Leaning 6: laat jouw ideale klant heel duidelijk weten bij wie welke verantwoordelijkheid ligt. Zo help ik ondernemers door ze de tools en ondersteuning te geven om een sterke community te bouwen die een win-win-win-situatie creëert: waardevol voor de leden, zakelijk succes voor bedrijven en een expertstatus als business leader, voor de ondernemer zelf. Ik begeleid ze als business groei mentor en geef ik ze een liefdevolle schop onder hun kont als ze zichzelf saboteren. Maar ik neem de verantwoordelijkheid voor hun persoonlijke groei als leider en de groei van hun bedrijf niet over. Simpelweg omdat ik er geen controle over heb of jij wel of niet mijn advies opvolgt en of je de stappen neemt en het werk doet dat daarvoor nodig is.

De learnings samengevat
1: wanneer jouw ideale klant een probleem heeft en jij biedt de oplossing, dan wil hij of zij METEEN klant worden.
2: bied niet meteen een hoger geprijsd product aan, maar doe je ideale klant eerst een laaggeprijsd aanbod zodat hij of zij kan wennen.
3: neem je ideale klant mee in de klantreis en geef aan wat de volgende stap is.
4: zorg dat je ideale klant inzicht krijgt in het proces en de reden waarom het tot nu toe misschien nog niet gelukt is.
5: blijf goed communiceren met je ideale klant. Wees realistisch in verwachtingen: wat is wel en wat is niet inclusief?
6: laat jouw ideale klant heel duidelijk weten bij wie welke verantwoordelijkheid ligt.

Zelf houd ik me natuurlijk ook aan mijn eigen learnings. Practice what you preach. Ik neem je graag mee op reis van freelancer, expert of creatieve (kennis) ondernemer met een goed idee, naar een mega succesvolle female leader die gaat voor een miljoenen business en imperium. Voor elke fase van jouw ondernemersreis heb ik een passende oplossing. Neem je jezelf en je bedrijf serieus? Dan heb ik iets leuks voor je.

Voor elk probleem een oplossing 🙂

1. Lijkt het je leuk om te gaan ondernemen, maar weet je niet zo goed hoe en zoek je inspiratie?
Dan is de tijdelijke magic masterclass bundel van 194 voor 37 euro echt iets voor jou. Inclusief 4 toffe boeken die voor de kerst nog op je deurmat vallen. Alleen in december en op = op.

2. Wil je van uurtje factuurtje naar een online schaalbaar bedrijf en een trouwe community die keer op keer bij je koopt, maar weet je niet hoe?
Dan is de Online Business & Community Academy dé oplossing. Het is de beste manier om snel een bloeiend online bedrijf en een loyale community op te bouwen. Trek goed betalende klanten aan en ontdek de vrijheid van een ‘Blijleven’: succesvol zonder 24/7 te werken. Zodat je voldoening hebt in je werk en daarnaast tijd, geld en energie kunt besteden aan de dingen en de mensen waar je van houdt.

3. Ben je al lekker bezig, maar zien mensen jou nog niet als dé vanzelfsprekende autoriteit?
Oehhh ken je Next Level Leaders al? Dit groepsprogramma helpt jou als meer ervaren creatieve (kennis)ondernemer, expert of coach om je te transformeren naar dé erkende autoriteit in de markt. Door je positie te versterken, vergroot je je bereik en klantenbestand, verhoog je je omzet en maximaliseer je je impact. In je community en daarbuiten. Met onze begeleiding tijdens 10 (!) livedagen en groepscalls, trek je moeiteloos klanten en kansen aan, wat je de vrijheid geeft om succesvol te zijn zonder dat je constant ‘aan’ hoeft te staan.

4. Draai je een omzet van (veel) meer dan 150.000 euro omzet en mis je gelijkgestemde succesvolle ondernemers op jouw niveau?
Sluit je dan aan bij de Female Leaders Club. Dé businessclub voor succesvolle vrouwelijke leiders die impact maken en exponentieel willen groeien, zowel persoonlijk als zakelijk. Voor hen die gelijkgestemden op hun niveau zoeken, willen leren van de besten, een imperium bouwen en geloven in het principe van ‘Lift As You Grow’.

Nu weet je welke problemen ik oplos. Welke oplossingen ik voor jou heb. Hierbij wil ik jou ook uitdagen om eens wat vaker je aanbod te doen. En jezelf af te vragen: welk probleem los ik eigenlijk op voor wie? Is dat wel duidelijk? Doe ik wel vaak genoeg een aanbod en hebben mensen de kans om mij eerst te leren kennen, leuk vinden en vertrouwen, voordat ze ‘echt’ klant worden?

Ik wens je een hele fijne avond. Hopelijk is Jut morgen weer beter, daar gaan we voor. Dit kattenvrouwtje hoopt haar nog lang te mogen knuffelen namelijk.

Vragen? Mail gerust naar mail@welovecommunities.nl.

Liefs,
Maartje Blijleven,
Jouw Community Strateeg & Business Groei Mentor

Lees ook

The way you do anything, is the way you do everything

The way you do anything, is the way you do everything

Na 2 weken Italië, wil ik het vandaag met je hebben over de overeenkomsten tussen je vakantie plannen, je business runnen en community building. Op het eerste gezicht hebben deze 3 dingen niets met elkaar te maken, maar op het tweede gezicht wel. Want:  The way you do...

Lees meer