Wil je meer mensen helpen met jouw product of dienst? En wil je ook buiten jouw community meer zichtbaarheid? Zorg voor content die leden buiten de community makkelijk en graag willen delen. Faciliteer je bestaande leden en volgers met goede content.
Je enthousiaste actieve leden worden vaak fans en ambassadeurs. Dat betekent dat ze jou graag helpen met het delen van jouw verhaal en je community, omdat ze erin geloven. Daarvoor hebben ze wel wat handvatten nodig. Iedereen is druk, dus help je leden. Hoe? Zorg er dus voor dat ze over de juiste content beschikken. Laat ze ook weten dat content buiten de community gerust gedeeld mag worden.
Let er wel op dat je niet zomaar persoonsgegevens of persoonlijke berichten deelt van de andere leden, want dat mag niet ivm privacy. Een online community is een plek waar je leden zich veilig voelen. Daarom is het belangrijk om goed aan te geven wat er wel en niet buiten de groep gedeeld mag worden.
Ambassadeurs
Maak het je fans en ambassadeurs zo makkelijk mogelijk, door een plaatje in het juiste formaat aan te leveren, een tekstje bij te voegen en het juiste linkje te vermelden. Op die manier kost het delen van een bericht maar een minuut en heb je zonder al te veel vragen wel het juiste resultaat. Dat doe je bijvoorbeeld met een share pagina.
Ben je ook lid van de Community Leaders Club en wil je die graag delen met je netwerk? Bekijk hier dan een voorbeeld van zo’n share pagina en deel het meteen even.
Je verhaal delen
Nog een belangrijke tip van Myra de Wildt van Mary I (voorheen Happy Single Moms), die ik interviewde voor m’n boek We love communities. Myra gelooft dat de beste communities geleid worden door mensen die zelf graag ook hun verhaal delen. Die kwetsbaar durven zijn. In communities zitten vaak mensen die iets willen bereiken, maar daar nog niet zijn. Ze kijken daarom graag naar een voorbeeld van iemand die daar wel al is.
Myra denkt dat de kracht van communities is door te delen hoe jij daar gekomen bent. Wat jij gedaan hebt om dat doel te bereiken. Hoe je leven er eerst uitzag, en nu. Mensen willen graag houvast en geïnspireerd raken door een voorbeeld. Deel die verhalen dus ook. Ze zeggen niet voor niets:
“Facts tell, stories sell.”
Durf jij je verhaal ook te delen? Niet alleen de successen, maar ook wat er niet zo goed ging? Probeer het eens, dat maakt je menselijk en echt. En van echte en oprechte verbindingen houden mensen over het algemeen meer dan van gepolijste plaatjes met 10 filters. Zoals je die vaak ziet op Instagram.
Verhalen navertellen
Mensen kunnen verhalen ook beter navertellen dan feiten. Als je een inspirerend verhaal (of meerdere verhalen) vertelt in je community of met je volgers op social media, dan onthouden mensen dat en kunnen ze het makkelijker doorvertellen.
Myra vertelde in haar community haar verhaal als alleenstaande moeder, welke problemen ze ervaarde en hoe ze dit heeft opgelost. Anderen herkennen zich daarin en komen terug bij haar, op haar social media en in haar community. Leden en volgers tippen ook andere alleenstaande moeders om Myra te volgen of om lid te worden van haar groep. Haar verhaal is makkelijk en simpel door te vertellen, waardoor het goed blijft hangen.
Bedenk dus ook goed voor jezelf, wat is je verhaal en hoe kan ik mijn verhaal op een inspirerende manier vertellen aan mijn volgers op social media en/of in mijn community. Eerlijk en oprecht, sterk door juist kwetsbaar te zijn.
Ben je ondernemer en wil je meer klanten aantrekken, meer impact maken en ontspannen zichtbaar zijn dankzij jouw eigen online community? Maak van je idee een succesvolle online community dankzij de bewezen Community Leaders methode. Ik leer je in de Online Community Academy hoe je dat online op de beste manier doet. Klik hier voor meer informatie.