IJskoud
07 oktober 2021 
5 min. leestijd

IJskoud

Maandag stapte deze zonliefhebber in een ijsbad met honderden ijsklontjes erin. Buiten. Lachend. Terwijl ik echt een hekel heb aan de kou en mezelf bij 10 graden boven nul al in een winterjas hijs. Hoe dan? En wat kun jij daar als ondernemer en community-leider (in spe) van leren?

Ok, ik ga je even wat meer achtergrondinformatie geven. Want hoe kan het dat iemand die eerst ‘no way!’ zegt, daarna toch iets doet waarvan ze dacht dat ze dat nooit in haar leven zou doen? En even voor de goede orde: het water was echt ijkoud! Net zo koud als leads die jou voor de eerste keer zien. Dus als je daar warme leads van wil maken op een authentieke en sympathieke manier, lees dan vooral even verder. Nou hier komt ie…

  1. Mijn businesscoach had de begeleidende expert uitgezocht en die gaat voor de beste

Elke twee-daagse nodigt mijn business coach Veronique Prins inspirerende sprekers uit. Van hoge kwaliteit. Dus toen Veronique deze dame had uitgenodigd om ons te begeleiden bij het nemen van een ijsbad, wist ik dat ze goed moest zijn. Dat het niet de eerste de beste was. Bovendien kent Veronique ons en heeft ze deze ervaring niet voor niets voor ons georganiseerd. Ze weet dat het goed voor ons is en dat gaf meteen vertrouwen. (Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik toen nog niet meteen laaiend enthousiast was over het idee om in een ijskoud bad te zitten, dat kwam later pas).

Learning: Als iemand jou via (digitale) mond-tot-mond-reclame aanraadt, dan is de kans groter dat diegene ook met jou in zee gaat. Want jouw ambassadeur is mega enthousiast over jou als expert en wat je te bieden heeft. Het mooie is dat je met een online community verrassend makkelijk ambassadeurs kunt creëren die jou en je online community via digitale mond-tot-mond reclame aan anderen aanraden. Zo groeit niet alleen jouw community, maar ook jouw expert status.

  1. Een goede voorbereiding is het halve werk

Zoals gezegd wist ik dat de expert die ons zou begeleiden daar vast met een reden was. Maar heel eerlijk: ik was niet meteen enthousiast. Wat erg hielp is dat Veronique zelf ook vertelde dat ze het spannend vond (ik herkende me in haar gevoel en voelde me daardoor zelf ook gezien en gehoord). Daarnaast bouwden we het rustig op. We kregen eerst theorie en deden daarna ademhalingsoefeningen, om alvast te wennen en te ervaren wat dat met je doet. Er vertrouwen in te krijgen dat wij dit ook kunnen. We werden daardoor opgewarmd voor het echte werk.

Learning: ga niet meteen verkopen aan ijskoude leads, maar bouw eerst aan de relatie. Geef alvast waarde en laat niet alleen zien dat jij de expert bent, maar laat mensen ook in kleine stapjes ervaren dat ze het zelf kunnen. Bouw aan de relatie en zorg dat de leden zich gezien en gehoord voelen. Geef het vertrouwen dat het ook voor hen mogelijk is. Dat kan in een community door regelmatig waardevolle content te delen. Bijvoorbeeld tijdens een challenge. Van 8 t/m 11 november organiseer ik trouwens voor de laatste keer dit jaar een challenge om je community een boost te geven, je kunt hier al je plekje verzilveren. Deelname is gratis.

  1. Laat ambassadeurs hun ervaring delen

Van de 20 deelnemers hadden er 2 al eens eerder een ijsbad genomen. Die deelden hun verhaal vanuit enthousiasme, waardoor ik ook meer zin kreeg om in het ijsbad te stappen. Zo’n bijzondere ervaring wilde ik ook wel. Daarnaast maakte het me nieuwsgierig.

Learning: als je een online community hebt met zowel potentiele klanten als bestaande klanten en ambassadeurs, dan is dat een mooie mix. Je huidige klanten en ambassadeurs vertellen hun ervaring met het werken met jou en jouw methode, waardoor nieuwelingen a.k.a ijskoude leads ineens wat warmer worden.

  1. Ik wist wat het resultaat was en wat ik eraan had

Voordat we in het ijsbad stapten, kregen we een stukje theorie: wat was het resultaat van een duik in een ijsbad? Hoe voelde het? Volgens de begeleider had ze de mooiste baan ter wereld omdat ze mensen letterlijk zag transformeren en figuurlijk opnieuw geboren zag worden door zo’n ijsbad. Inclusief voorbeeld verhalen van anderen die ons voorgingen. Daarnaast noemde ze allemaal voordelen op. Dat maakte dat ik bijna ging verlangen naar zo’n ijskoud ijsbad, terwijl ik het eerst niet echt zag zitten. Wat die voordelen (meer in je lijf zitten, betere concentratie, betere bloedsomloop, etcetera) wilde ik ook!

Learning: vergeet niet om verhalen te delen over de resultaten als mensen eenmaal jouw methode of jouw expertise of jouw product hebben gekocht. Daardoor creëer je verlangen. Vertel niet alleen wat het product of de dienst zelf inhoudt, maar ook wat het resultaat is. Dat kun je zelf goed vertellen, maar wat ook slim is, is een van je klanten aan het woord laten die al successen heeft geboekt. Wees persoonlijk, vertel verhalen. Dat blijft beter hangen.

  1. De begeleider had aantoonbaar jarenlange ervaring dus ik vertrouwde haar

Toen ik (bijna) verlangde naar dat ijsbad, vroeg ik me toch nog even af: is zij dan degene die mij daar het beste bij kan helpen? Hoe ziet die begeleiding eruit? Omdat ze al jarenlange ervaring had en opgeleid was door ijs-guru Wim Hof zelf, schepte dat vertrouwen. Toen ze een verhaal deelde dat ze – dankzij de juiste oefening en ademhaling – als een van de eerste met Wim Hof een ijskoude berg beklom in alleen een hemd en korte broek, wist ik genoeg. Deze dame heeft aantoonbare ervaring: zij kan me helpen!

Learning: zorg ervoor dat mensen jou ook echt vertrouwen als dé expert. Claim dus niet alleen je expertise door waarde te delen met je community, maar laat ook zien dat anderen jou als de expert zien. Bijvoorbeeld door te laten zien wat ervaringen zijn van anderen die met jou samenwerken en hoe vaak je in de media was. Deel dat op je website, maar ook op andere plekken. (Speaking off: heb je me gister in De Telegraaf zien staan?)

  1. De hele groep ging in dat ijsbad, dus ik ging op dat enthousiasme mee

Eenmaal bij het ijsbad aangekomen, stond de groep om het ijsbad heen om elkaar te supporten. De eerste enthousiasteling ging er zonder blikken of blozen in! Ook de volgende stond klaar. Zo konden we zien wat de ervaring met de rest van de groepsleden deed en wat het resultaat was. Prachtig! Daarna volgde de rest een voor een. Ik kreeg er zowaar zin in toen ik al die lachende gezichten zag van de rest, nadat ze van de eerste schrik bekomen waren. Want: damn! Het is koud!!

Learning: als je in een groep bent, durf je sneller en eerder een beslissing te nemen en ervoor te gaan. Je vliegt mee op het enthousiasme van de rest. Dat werkt mega inspirerend. Dat is ook een van de redenen dat een online community zo goed werkt. Samen ben je sterker en leer je sneller dan alleen. Zo werkt het ook met business. Als de leden van je community zien dat een ander klant wordt, volgen ze zelf ook sneller.

 

Conclusies:

Als je ideale klant via-via in jouw online community komen, dan zijn ze eerder geneigd de leider te volgen. Ga niet meteen verkopen aan ijskoude leads, maar bouw eerst aan de relatie. Maak ze warm. Dat doe je door klanten en potentiele klanten samen te brengen in 1 online community. Zodat jouw ambassadeurs ook van anderen fans en klanten maken, zonder dat je zelf super salesy hoeft te verkopen. Het gaat vanuit verbinding. En als je leden dan ook nog zien wat het resultaat is en dat anderen superblij met je zijn, dan doen ze ook graag mee. Is dat niet fantastisch! #Blijleven

 

Heb je nog geen online community en wil je eens sparen met iemand uit ons team? Kijken wat het voor jou en jouw business kan betekenen? Of is je community doodgebloed en ben je klaar om daar nieuw leven in te blazen? We hebben nog een paar plekken vrij in onze agenda, wees er snel bij om jouw gratis 1-op-1 community advies call te plannen.

Over de schrijver
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down