Voor iedereen bestaat er een passende online community van mensen die dezelfde pijn, passie of ambitie delen. Dus ook voor jou! In deze geïndividualiseerde samenleving hebben mensen de behoefte om ergens bij te horen. In een community staan gezamenlijkheid en collectieve ervaringen centraal. Je deelt met gelijkgestemden informatie en ervaringen over een onderwerp waar je gepassioneerd over bent.
Daarnaast kun je de community ook inzetten om je zakelijke doelen te bereiken. Een community geeft je voldoening, is leuk, je netwerk groeit er enorm mee in een gebied waar jij expertise wilt opbouwen en dat geeft een positieve uitstraling op jou als oprichter, wat je op andere vlakken verder kan brengen. Je business, zichtbaarheid en expertstatus wordt groter.
In dit stappenplan leer je hoe je een succesvolle online community moet bouwen.
Stap 1. Idee & onderzoek
Bezint eer ge begint: doe onderzoek. Op wie richt je je? Wat is zijn behoefte of probleem? Waar bevindt jouw ideale klant zich? Zijn er ook soortgelijke communities? Waarom willen mensen hun kostbare tijd besteden in jouw community? Zorg dat je goed geïnformeerd bent.
Stap 2. Doelgroep & strategie
Doelgroep
Het is super belangrijk dat je precies weet wie je doelgroep is. Maak het jezelf makkelijker met een ijkpersonage: een fictief persoon die jouw doelgroep vertegenwoordigd. Hang een foto naast je computerscherm en in alles wat je doet: check of het aansluit bij zijn of haar behoeftes
Strategie
Verwerk je onderzoek in een goede community strategie. Deze sluit aan bij de bedrijfsstrategie en doelstellingen. Wat maakt jou uniek, sociaal en relevant? Welke content ga je delen en waarom? Wat is je doel? Wanneer is het een succes? Dit kan lastig zijn om alleen te doen, ik kan je daarbij helpen.
Naam & merkbeeld
Bepaal op basis van je onderzoek en strategie je naam, beeldmerk, de tone of voice en tone of visual. Hoe ga je je publiek het beste bereiken? Op welke manier praat je met ze? Welke woorden gebruik je wel en niet? Hoe zien je beelden eruit? Welke stijl spreekt je doelgroep aan?
Stap 3. Soort community & platform
Als je de wensen hebt opgehaald bij jezelf en je ideale doelgroep, dan kun je een platform kiezen. Ga je voor een gratis platform zoals Facebook of een LinkedIn groep? Of kies je een betaald platform op je eigen website? Voor elk budget zijn er oplossingen te vinden. Gelukkig.
Stap 4. Start met passie
Kickstart
Heb je onderzoek gedaan, je strategie op orde, een naam, weet je wat de wensen zijn en ben je er klaar voor? Pak dan je bestaande community met een frisse blik aan, of start je nieuwe community. Hulp nodig? Hier vind je een filmpje hoe je je gratis Facebook groep start.
Community regels
Mensen vinden het fijn om te weten waar ze aan toe zijn. Stel daarom community regels op. Goed om de verwachtingen te managen van iedereen in de community. Bijvoorbeeld: ga respectvol met elkaar om en reclame en linkjes plaatsen is niet toegestaan. Lees hier hoe je community regels opstelt die wél aanspreken.
Stap 5. Content
Eerste content
Als je community nieuw is, zet dan alvast niet-commerciële maar wel relevante content in je community. Vergelijk het met een housewarming: je nodigt pas mensen uit als je huis gezellig is, er meubels staan, een muziekje klinkt, eten en drinken is en een goede sfeer. Datzelfde geldt ook voor een online community. Hoe ziet jouw digitale woonkamer eruit?
Contentplanning
Gebruik voor je content altijd een contentplanning met de thema’s uit je strategie. En wees consequent in het plaatsen ervan. Dus niet de ene week 10 berichten en de week erop maar 1. Als je het fijn vindt kun je vooruit werken en content inplannen. Houd wel ruimte in je planning om in te spelen op de actualiteiten.
Samen met anderen
Bedenk een ludieke actie en werk samen met anderen om fris te starten met een groep enthousiaste en positieve leden die echt in de kern van de doelgroep zitten. Kijk goed in je netwerk voor wie jouw community relevant is en zoek partners die je kunnen helpen.
Verder lezen? Download hier het e-book ‘In 10 stappen een succesvolle online community’ en leer hoe je je community activeert, hoe je gratis kan groeien d.m.v. een online community en hoe je blijft leren en optimaliseren.