arrow_drop_up arrow_drop_down
Hoe zet je een Facebook groep op? Supersimpel stappenplan
26 februari 2019 

Hoe zet je een Facebook groep op? Supersimpel stappenplan

In 10 minuten jouw eigen gratis Facebook groep als online community. In de nieuwe layout van Facebook (update okt 2020)

facebookgroep starten

Toen ik mijn eerste Facebook groep startte, had ik geen idee waar ik moest beginnen. En deed ik maar wat. Misschien heb jij dat nu ook wel. Of misschien zie je er zo tegenop, dat het de reden is dat je nog niet begonnen bent. Ik had het fijn gevonden als iemand me toen in kleine stappen had meegenomen hoe je een community op Facebook start. Het is namelijk helemaal niet moeilijk! Daarom lees je hier hoe je een Facebook groep opzet. Met de juiste voorbereiding kost je dat maar 10 minuten tijd.

Wat heb je nodig voordat je start?

  • Omslagfoto van de groep, idealiter 1640 x 856 pixels (verhouding 1,91:1), die relevant is voor het onderwerp waar de groep over gaat en de aandacht van nieuwe leden trekt. Om de banner ook mooi op mobiel uit te lichten kun je ook gaan voor 925 x 525 en dan de boven- en onderkant ‘leeg’ houden. (zie video)
  • Beschrijving van je groep om uit te leggen waar je groep over gaat en voor wie die interessant is.
  • Een aantal groepsregels zodat leden weten wat wel en niet is toegestaan. Kies voor communityregels die aanspreken.
  • Eventueel 3 vragen die je nieuwe leden wilt stellen om lid te worden.
  • De tekst voor het eerste bericht in de groep, om leden te verwelkomen.

Heb je dit verzameld en geschreven? Dan kun je beginnen.

Of je nu een groep wilt maken voor familie en vrienden, een community start voor je bedrijf of ambitie of een community wil starten om contact te maken met gelijkgestemde mensen, met deze tips kun je je groep binnen de kortste keren voor je laten werken.

Stap 1

Ga naar: https://www.facebook.com/

Stap 2

Klik op de + button rechtsboven: Groep maken.

Stap 3

Bepaal de naam van je groep en wat voor soort groep het is. Ik ben een fan van social learning communities, omdat je daarbij kan werken met units en het makkelijker is om content te sorteren en terug te vinden. Lees hier hoe je een goede naam verzint voor jouw community.

Stap 4

Voeg een beschrijving toe. Met een goede groepsbeschrijving weten nieuwe leden jouw makkelijker te vinden en snappen ze wat ze in de groep kunnen verwachten. Een goede beschrijving geeft antwoord op de vraag van de bezoeker: wat is dit voor groep en is deze relevant voor mij? Lees hier wat essentieel is voor een goede groepsbeschrijving.

Bijvoorbeeld:

Ben je een ambitieuze ondernemer, creatief, coach, trainer, spreker, expert of auteur? Wil je meer klanten, impact, zichtbaarheid en de expertstatus die je verdiend? Top! Dan zit je goed bij de Community Leaders Club, voor ambitieuze ondernemers die het maximale uit hun online groep willen halen.

Ik heb een gratis e-book voor je: hoe je in 10 stappen een tribe creëert die niet kan wachten om van je te kopen!

Welkom bij de Community Leaders Club, ik ben jouw host, Maartje Blijleven. Als digital community expert met 20 jaar ervaring, help ik ambitieuze ondernemers aan meer klanten, impact, zichtbaarheid en de expertstatus die ze verdienen, dankzij de kracht van een online community of Facebook groep.

Veel ondernemers halen op dit moment niet genoeg klanten binnen. Dat is zonde, want met een succesvolle community trek je met gemak meer ideale klanten aan, door schaamteloos je authentieke zelf te zijn.

Doordat je in deze groep handige tips, tricks en inspiratie met elkaar deelt, gaat het bouwen van je eigen community sneller, is het leuker en behaal je bovendien sneller een beter resultaat. Start, activeer, groei en maak van wildvreemden fans en klanten. Zet deze groep dus in je favorieten en zet de notificaties aan, zodat je niets mist.

Of je nu een Facebook groep, een LinkedIn groep of en online community op je eigen platform hebt, of wilt starten.

Deze groep is voor positieve, gedreven en gemotiveerde (wannabe) ondernemers. Niet voor klagers en mensen die die niet bereid zijn het werk te doen of alleen willen verkopen zonder te investeren in echte en oprechte connecties.

Veel plezier hier. Ik kijk ernaar uit om je te leren kennen en wens je veel succes met jouw online community!

Liefs en een ondernemende groet,

Maartje Blijleven, jouw Digital Community Expert.

 

Stap 5

Upload een omslagfoto. Deze omslagfoto helpt om de identiteit van je groep te bepalen. Heeft jouw groep een specifiek onderwerp of is deze actief op een bepaalde locatie? Dan is het verstandig dat terug te laten komen in de omslagfoto. Via Canva kun je gratis en heel makkelijk een Facebook omslag foto maken, die van mij heb ik daar ook in gemaakt.

Je eerste omslagfoto hoeft niet perfect te zijn, omdat je deze kunt veranderen terwijl je groep groeit. Sommige beheerders houden na een tijdje een fotowedstrijd en vragen de leden een goede afbeelding in te sturen om de groep te vertegenwoordigen.

Stap 6

Maak je eerste bericht waarin je je leden verwelkomt en zet deze vast aan de bovenkant van de groep, als announcement. Bepaal de juiste tone of voice, de manier waarop je in je groep spreekt. Is dat formeel of informeel? Als je groep over een specifiek onderwerp of specifieke interesse gaat, vertel mensen dan waarom je daar zo gepassioneerd over bent.

Bijvoorbeeld een video met daarbij onderstaande tekst:

YES! Je bent hier samen met andere ambitieuze ondernemers die het maximale uit hun online groep willen halen. Wat fijn dat je er bent! #welkompost

DEEL JE VERHAAL

-> We zijn erg benieuwd naar jou!

Wie ben jij? Heb je al een online groep? Zo ja: wat voor groep? Wat is nu je grootste uitdaging? En wat hoop je uit deze groep te halen? Stel jezelf even voor in de comments, vind ik leuk.

Wie ben ik? ->

https://www.facebook.com/notes/community-leaders-club-haal-als-ambitieuze-ondernemer-meer-uit-je-groep/wie-ben-ik/337609657441699

Hoe help ik? ->

https://www.facebook.com/notes/community-leaders-club-haal-als-ambitieuze-ondernemer-meer-uit-je-groep/werk-met-mij/2952025951691550/

BEN JE NOG NIET BEGONNEN EN HEB JE EEN PLAN NODIG?

Bekijk de Gratis Community Content! ->

https://www.facebook.com/notes/community-leaders-club-haal-als-ambitieuze-ondernemer-meer-uit-je-groep/gratis-community-content/684468475759702/

Ik kijk ernaar uit om je te helpen om je business te laten groeien met jouw online community.

Liefs, Maartje

Stap 7

Schrijf een paar regels en voeg die toe. Jij bepaalt wat er wel en niet in jouw groep mag. Het schrijven van duidelijke regels vanaf dag één helpt om de cultuur van je groep te bepalen en conflicten te voorkomen.

Bijvoorbeeld:

  1. Positive vibes only! #Blijleven. Heb plezier, voeg waarde toe, maak nieuwe vrienden en help elkaar. Negativiteit, discriminatie of pesten wordt meteen aangepakt, dan ben je hier niet meer welkom.
  2. Help anderen eerst (geef onbaatzuchtig) voordat je vraagt. Dus voel je vrij om het te delen als je een toffe tool hebt gevonden en beantwoord vragen van een ander voordat je jouw vraag stelt. Door allemaal actief bij te dragen, profiteren we daar als groep van. En het is leuk!
  3. Geen promoties of spam. We willen een waardevolle, spamvrije groep. Zelfpromotie en linkjes naar je website, event of groep zijn niet toegestaan. Ook niet via DM naar andere leden. Bij overtreding word je verwijderd.

Stap 8

Je kunt een drempel opwerpen door 3 vragen te stellen aan nieuwe leden. Pas na het beantwoorden daarvan mogen ze lid worden.

Bijvoorbeeld deze 3 vragen:

Leuk dat je geïnteresseerd bent in We love communities. Wat is jouw community? (url please!)

Wat is het grootste probleem waar je nu met jouw community tegenaan loopt?

We delen hier tips, tricks en kennis met elkaar. Wat zou je graag over online communities willen leren?

Stap 9

Je bent nu klaar om mensen te verwelkomen! Voeg mensen geleidelijk toe aan de groep. Zo kun je eerst je business buddy of een goede vriend toevoegen die feedback kan geven op de groep. Komt de groep over met wat jij wilt uitstralen?

Als je klaar bent, voeg je leden toe waarvan je denkt dat ze graag deel uitmaken van je groep. Zoek bijvoorbeeld mensen die jouw interesses delen. Kijk eerst in je netwerk voor welke vrienden, familieleden of zakenrelaties de groep interessant kan zijn. Neem de tijd om die nieuwe leden te verwelkomen.

Stap 10

Je groep activeren. Want je wilt natuurlijk wel een actieve community die aansluit bij jouw ambities en doelen. Een community met gelijkgestemden waarmee je samen sneller groeit en echt het verschil kunt maken.

Geen idee hoe?

Download het gratis stappenplan;

Word lid van de Community Leaders Club met andere ambitieuze ondernemers die meer uit hun online (Facebook) groep willen halen;

Of geef je op voor de Online Community Academy om met een succesvolle online community of Facebook groep echt het fundament onder je business te bouwen.

Gefeliciteerd, je bent nu de officiële eigenaar van een Facebook groep. Veel plezier met jouw online community!

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen

We gebruiken cookies