Als beheerder van een Facebookgroep kun je berichten in de groep op een simpele manier ordenen in gidsen. Ook kun je de volgorde wijzigen waarin ze worden weergegeven. Zo blijft de belangrijkste content in je Facebookgroep overzichtelijk bij elkaar staan en kunnen je leden snel vinden wat ze zoeken.
Het is ook een mooie manier om ervaringen van anderen onder de aandacht te brengen. De zogenoemde ‘social proof’. Als potentiële klanten zien dat jouw huidige klanten erg blij met je zijn, zullen ze eerder overwegen om ook met jou te gaan werken. Als je een voorbeeld wilt zien van hoe ik dat doe, ga dan naar de Community Leaders Club.
In dit artikel vertel ik je hoe je gidsen kunt aanmaken en inrichten in een Facebookgroep.
Het is slim om berichten te ordenen in gidsen in je groep, want zo is het voor je leden overzichtelijk. Daarnaast kan het zijn dat je een aantal vragen steeds terug ziet komen. Dan is het verstandig om een gids aan te maken met berichten met veelgestelde vragen. Zo hoef je niet telkens opnieuw het antwoord te geven, maar hoef je slechts te verwijzen naar de gids.
Gidsen aanmaken in een Facebookgroep
Check voordat je gidsen wilt gaan aanmaken je groepsinstellingen. Controleer of je Gidsen hebt toegevoegd aan je groep.
Je maakt gidsen aan door naar je Facebookgroep te gaan en te klikken op het tabblad ‘Gidsen’.
Klik vervolgens op ‘Gids aanmaken’ om een Gids aan te maken. Geef de gids een titel, zoals ‘Veelgestelde vragen’.
Gidsen inrichten in je Facebookgroep
Om je gidsen in te richten moet je een nieuwe post maken in je Facebookgroep of een post dat je eerder gemaakt hebt toevoegen aan een gids.
Stappenplan berichten toevoegen aan Gidsen
Stap 1. Ga naar desbetreffend bericht dat je wilt toevoegen aan een gids en klik op de drie grijze puntjes rechtsboven.
Let op! Zorg ervoor dat je bent ingelogd met hetzelfde account als het account waarmee het bericht in de groep is geplaatst! Anders krijg je namelijk de optie om het bericht aan gidsen toe te voegen niet te zien.
Stap 2. Klik op ‘Post toevoegen aan gids’
Stap 3. Kies in welke gids je desbetreffende post wilt plaatsen en geef de post een titel
Stap 4. De post is toegevoegd aan de gids (in dit geval gids 2).
Je kunt ook een belangrijk bericht, zoals je welkomstvideo, bovenaan plaatsen in je Facebookgroep discussie. Zo zien mensen als eerste jouw welkom bericht en raakt deze niet ondergesneeuwd door andere berichten. Hoe je een bericht vastzet bovenaan lees je hier.
Liever mijn uitleg over Gidsen in je Facebookgroep zien in een video? Bekijk de video hieronder.
Ben je VA, Social Media Manager of Marketing Communicatie specialist en wil je meer klanten en leuker werk? Specialiseer je in de baan van de toekomst: Commerciële Community Manager. Lees hier meer over de opleiding hoe je voor je opdrachtgevers een succesvolle en actieve tribe creëert vol ideale klanten!