Ook Instagram kan helpen om je community te laten groeien. Bedenk vooraf goed wat je doel is en waar je doelgroep zich bevindt. Veel Nederlandse influencers die op Instagram actief zijn, gebruiken Engels als voertaal in hun posts. Dat is heel relevant als je zoals Maureen Powel een internationale influencer bent die regelmatig reist. Maar als je je alleen op de Nederlandse markt richt, dan is het niet relevant om je posts in het Engels te schrijven. Bedenk goed welke taal bij jou past en blijf consequent.
Influencer Ashlee Janelle Danso:
“Begin gewoon en denk niet te veel na. Houd het lekker dicht bij jezelf. Maar denk wel na over wat je boodschap is. Wat wil je uitstralen? Wat wil je meegeven? Vaak denken jongeren: ik wil influencer worden, want het is cool, dan kan ik veel reizen en krijg ik gratis kleding. Dat is het niet alleen. Dus neem het wel serieus.”
Hoe laat je je Instagram groeien?
Door relevante hashtags te gebruiken onder je posts, zodat mensen je terug kunnen vinden. Je kunt zelf hashtags aanmaken, maar ook bestaande hashtags kiezen die veel mensen al gebruiken en dus al volgen. Het beste is een mix van beide. Ook krachten bundelen werkt op Instagram. Veel influencers die in hetzelfde segment zitten kennen elkaar en hel- pen elkaar ook. Zo komen fashion influencers elkaar tegen in elkaars posts en stories. Ze gaan naar dezelfde evenementen en leren elkaar dus offline ook goed kennen. Handig ook, want als fashion influencer heb je altijd iemand nodig om foto’s van jou in je outfit te maken. Door op elkaars berichten te verschijnen en elkaar te taggen in berichten, maak je gebruik van elkaars bereik en help je zo elkaars community ook te laten groeien.
Op mijn Instagram heb ik bewust @maartjeblijleven als user- name gekozen. Eerst had ik ook de account @welovecommunities ernaast lopen, maar ik merkte toch dat andere mensen mij onder mijn eigen naam taggen. En dat dat andere account daardoor niet goed van de grond kwam. Volg je me al? Zo nee: doe dat dan meteen even en geef me via Instagram een reactie op dit artikel. Vind ik leuk.
Instagram Stories
Instagram Stories zijn ideaal om de betrokkenheid met je community te vergroten. Mensen kijken stories van wie ze volgen vaak achter elkaar. Zo komen ze ook op jouw verhaal terecht en vanuit daar kunnen ze je profiel bezoeken of reageren op je verhaal. Het voordeel van stories is namelijk dat je ook echt de interactie aan kunt gaan. Instagram heeft daar verschillende tools voor die je standaard in je story kunt toevoegen, bijvoorbeeld een poll of een vraag welke optie je het leukste vindt, A of B.
Laatst heb ik mijn Instagram-volgers een dag meegenomen achter de schermen toen ik op een evenement moest spreken. Omdat daar zoveel interactie en leuke berichten op kwamen, heb ik het verhaal ook als highlight in mijn profiel opgenomen. Zo kunnen mijn volgers nu nog steeds de behind-the-scenes zien en geef je met- een extra waarde voor mensen die willen spreken en op zoek zijn naar tips. Toevallig ook de doelgroep voor wie WomenTalkTech interessant is. Daar heb ik trouwens ook een story van gemaakt en die in de highlights van mijn eigen Instagram-profiel gezet.
Instagram highlights
Highlights zijn een goede manier om de belangrijkste posts en stories onder de aandacht te brengen. De stories verdwijnen namelijk automatisch na 24 uur. Maar je kunt ze bewaren in je highlights. Zo laat je nieuwe leden van je Insta- gram-community meteen zien waar je voor staat en waarom ze bij jou moeten zijn.
Instagram TV
Online video is goed voor de interactie. Op IGTV (Instagram TV) kun je als een heus tv-station langere video’s uitzenden. Je volgers krijgen daar ook een melding van. Het is een interessante manier om de interactie met je volgers te vergroten en ervoor te zorgen dat nieuwe volgers niet afhaken, omdat jij hen relevante content laat zien.
Influencer Maureen Powel:
“Ik deel veel van mijn leven in stories. Ik heb gemerkt dat mensen het ook leuk vinden als een story over mijn kinderen gaat of als de hond weer wat heeft gedaan. En door je stories kom je ook dichter bij je volgers en dan leren ze jou echt kennen. Bijvoorbeeld zonder make-up in de ochtend: the real you. Ik sta er ook niet altijd even mooi op en ik klink ook niet altijd even leuk. Soms ben ik heel schor. Maar ja, het brengt ook wel wat humor. Het is gewoon wie je bent. Door de stories kun je ook gewoon een andere kant van jezelf laten zien.”
In dit artikel hebben we het over een community op Instagram. Maar je kunt natuurlijk ook een community hebben op Facebook of LinkedIn. Wil je meer tips over het laten groeien van je community op Facebook? Lees het artikel hier. Wil je meer tips over het laten groeien van je community op LinkedIn? Lees het artikel hier.