Wanneer biedt je je community gratis aan en wanneer een betaald abonnement?

Voor allebei de communities geldt dat je er mensen in wil hebben, want je wil bereik creëren. Het is niet “hoe meer hoe beter”. Je kunt beter een hele kleine community hebben waar mensen inzitten die in de kern van je doelgroep zitten, dan een hele grote waar van alles en nog wat in zit.

Terug naar de vraag: wanneer kies je voor een gratis community en wanneer voor betaald? Als je als ondernemer nog geen gevestigd naam hebt, als je echt nog heel klein bent, en je net begint als ondernemer, als je misschien 100 volgers hebt, dan is het heel moeilijk om mensen te krijgen voor je betaalde community. Want deze mensen zijn die Know-Like-Trust fases nog niet doorgegaan. Wat ik daarmee bedoel is de nummer één reden dat mensen bij je kopen is de connectie, dat ze een relatie met je hebben opgebouwd. En dat kan heel goed in een community. Maar je kan je voorstellen als jij een drempel opwerpt en zegt “Deze community is betaald, het is een membership en kost 20 euro per maand.” Dan moet je mensen op een andere manier overtuigen en laten merken dat ze bij jou moeten zijn. Dan moet je dus nog steeds die online relatie bouwen. En dat kan je wel in de community doen. Maar als je een betaalmuur ervoor zet,  dan weten mensen het niet.

Advies van mij als digital community expert

Dus mijn advies is als je misschien honderd volgers hebt of 200 volgers op social media, of misschien zelfs 300. Begin met een gratis community. Zorg dat je daar de relatie gaat bouwen met mensen. En vanaf die gratis community kan je altijd zeggen dat je extra’s hebt en dan wordt het een betaalde community. Dan kan je aan die extra’s verdienen. Maar mijn advies is begin eerst met de gratis community, tenzij je al duizenden volgers hebt. Mensen weten je al wat te vinden. Je komt wel eens in de media bijvoorbeeld. Ja, dan kan je natuurlijk heel goed voor een betaalde community kiezen omdat je al een sterk netwerk hebt en al expert bent op dat gebied.

Ik raad je aan om je betaalde community niet op een social media platform aan te bieden, omdat mensen social media (groepen) associëren met gratis.

Wat deel je in een gratis community en wat in een betaalde community?

Dat ligt natuurlijk heel erg aan je community strategie. Wat ik zelf doe, en wat ook veel andere ondernemers doen als je een gratis community hebt om een online relatie op te bouwen, zodat mensen je leren kennen, leuk vinden, vertrouwen en uiteindelijk wel of niet klant worden. Dan wil je dat mensen die relatie kunnen bouwen, dus dan focus je op de relatie bouwen. Dus dan deel je inspirerende content, content dat werkt naar een einddoel. Want je wil natuurlijk eigenlijk heel graag dat mensen klant worden en daar bouw je je strategie eigenlijk omheen.

Wat je niet doet in de gratis community is 1-op-1 advies geven, strategisch advies geven. Je gaat je gouden tips waar je klanten voor betalen natuurlijk niet gratis weggeven. Want waarom zou mensen dan nog klant worden? Dus je kan wel heel erg veel delen: wie, wat, waar, waarom, wanneer etc. Maar de ‘hoe’ en strategisch 1-op-1 advies (als je tenminste een dienstverlenende ondernemer bent), dat deel je niet.

Aan de andere kant, als jij een product hebt en je verdient geld (hangt dus allemaal af van je strategie), bijvoorbeeld met de verkoop van telefoon hoesjes, dan wil je natuurlijk wel de wie, wat, waar, waarom en de hoe delen. Hoe kun je een telefoon hoesje goed om je telefoon hebben? Hoe zorg je ervoor dat je je telefoon niet kapotgaat? Omdat je wil dat mensen een leuk hoesje kopen!

Het hangt er dus echt heel erg van af. Maar als jij dus een product verkoopt, ja, dan wil je eigenlijk alles behalve dat je product gratis weggeeft. En als je een dienst verkoopt, dan wil je eigenlijk alles behalve dat je echt al je geheimen prijsgeeft, waar je eigenlijk je betaalde klanten mee helpt. En mijn advies is ook om daar ook transparant in te zijn. Dus eerlijk zeggen wat je wel niet deelt. En ook gewoon te benoemen dat als ze dat wel graag willen, dat je ze dan heel graag helpt met je betaalde aanbod.

Je aanbod

En voor een betaalde community is het maar net wat je aanbod is. Bied je iets extra’s, iets waardevols, dan mag je daar best geld voor vragen. Je kunt verschillende soorten abonnementen aanbieden. Van bijna gratis tot high-end prijzen. Zorg ervoor dat de waarde voor een betaald lid zo groot is, dat ze er graag voor willen betalen. Weet wat hun grootste behoefte is en speel daarop in. Dat kan zijn in de vorm van toegang tot een kennisdatabase, toegang tot contacten, 1:1 coaching, terugkerende evenementen of andere extra’s die je krijgt als je een betaald abonnement afsluit.

Wat je precies aanbiedt, daar kan je ook goed achterkomen dankzij onderzoek en het opstellen van je strategie. Daar helpen we je graag bij in de Online Community Academy of tijdens een VIP-dag.

Lees ook

Taboe

Taboe

"Wat? Meer dan 1 miljoen omzet gedraaid!? Dat heb je me niet verteld!" Mijn business buddy Myra staart me vol ongeloof aan. "Maart, successen moet je vieren!" We zitten bij de Plug&Pay Awards, waar ik zo mijn 1M+ Award in ontvangst neem. (Zie foto onderaan deze...

Lees meer
Het programma is bekend van het Female Leaders Summit

Het programma is bekend van het Female Leaders Summit

Yesssss , Het is bijna zover! Maandag start hét Female Leaders Summit! Ik kan niet wachten om al die fantastische trainingen van succesvolle female leaders met jou te delen! De inhoud kan ik nog niet met je delen, maar wel.... het programma en de onderwerpen van de...

Lees meer