Je wil graag een community opzetten om impact te maken en in contact te komen met je ideale doelgroep, maar je twijfelt nog welk platform hiervoor je zal kiezen. Het is belangrijk om te kijken waar je doelgroep zich bevindt. Bevindt je doelgroep zich op LinkedIn? Dan heb ik hier een super simpel stappenplan voor je. Bevindt je doelgroep zich op Facebook? Dan heb ik hier een simpel stappenplan voor het opzetten van een Facebookgroep.
Stappenplan LinkedIn groep opzetten
Voordat je je groep definitief gaat maken, raad ik je aan om van te voren je groepsnaam, beschrijving, omslagfoto etc. alvast te maken. Doe dit niet te overhaast, maar denk hier goed over na. Verdiep je in je doelgroep en bedenk of ze je naam, beschrijving en omslagfoto duidelijk en aantrekkelijk genoeg vinden om lid te worden van je groep.
Stap 1. Ga naar ‘Work’ bij de vierkante puntjes en ga vervolgens naar naar ‘Groups’.
Stap 2. Ga naar ‘Create group’ rechtsboven.
Stap 3. Invullen van je groepsinformatie.
Zoals ik al eerder in dit artikel zei, is het handig om voorafgaand alvast een aantal van deze gegevens te bedenken.
Lees hier wat je in je groepsomschrijving zet.
Lees hier hoe je groepsregels opstelt die wel aanspreken.
Het kopje ‘Group discoverability’ wekt misschien een twijfel bij je op. Het gaat erom of je leden het goed zouden vinden of je groep vermeld wordt en zichtbaar is voor anderen op hun profielo. Iemand kan heel trots voelen dat hij of zij lid is van een bepaalde groep, maar het kan ook een gevoelig onderwerp zijn dat ze liever niet laten zien. Denk aan groepen voor angsten, depressies, verslavingen of stoornissen. Bekijk hiervoor goed wie je doelgroep is, waar je groep over gaat en bedenk dan of de leden het goed zouden vinden als het vermeld wordt op hun profiel of juist verborgen.
Of je je leden toestaat om anderen uit te nodigen voor je groep is afhankelijk van je strategie. Als je snel wil groeien zou ik dit zeker toestaan.
Daarnaast kan je ervoor kiezen dat jij als beheerder alle berichten die gepost worden eerst goedkeurt voordat anderen het zien. Je hebt hierdoor wel meer controle over wat er gepost wordt in je groep, maar het kost wel meer tijd. Als je je leden vertrouwd en er een veilig gevoel bij hebt dan zou ik hier geen tijd en moeite in steken.
En zo heb je je LinkedIn groep opgezet! Simpel he? Ik hoop dat je hier wat aan hebt gehad ;).
Meer weten over online communities? Wordt gratis lid van de Community Leaders Club op Facebook.