Je community laten groeien op Youtube

Ook YouTube kun je gebruiken om je community te laten groeien. Hierbij is seo heel belangrijk: search engine optimization. Wist je dat YouTube na Google de grootste zoekmachine is? Daarom is het belangrijk om in (de omschrijving van) je video’s woorden te gebruiken waar mensen op kunnen zoeken in relatie tot jouw onderwerp.

Youtube na Google de grootste zoekmachine

Vul dus niet alleen de titel in, maar zorg ook voor een goede omschrijving. In de omschrijving kun je een link naar je website of community invoegen, zodat je mensen aan je bindt. Tenzij je community zich alleen op YouTube bevindt natuurlijk. In dat geval raad ik je aan mensen aan het eind van elk filmpje op te roepen zich op jouw kanaal te abonneren. Wat je ook doet: ver- tel mensen wat je van ze verwacht en stuur ze een bepaalde kant op.

How-to-video’s

Andere tip voor YouTube: zoek op YouTube zelf eens naar how to-video’s om je community daar te laten groeien. Er komen steeds nieuwe ontwikkelingen bij en YouTubers zelf hebben hier veel verstand van. Een aantal van hen deelt zijn tips op, jawel, video op YouTube. Ideaal.

Video’s embedden

YouTube kun je ook gebruiken om video’s te uploaden en te embedden in je website. Dat betekent dat je video op YouTube staat, maar ook op je website zichtbaar is. Dat is makkelijk te doen met een klein stukje code dat YouTube bij elk filmpje beschikbaar stelt. En het zorgt ervoor dat jouw website niet te zwaar wordt met al die filmpjes. Je uploadt een filmpje en kunt het dan op meerdere plekken bekijken.

Gratis automatische ondertitels

Daarnaast heeft YouTube een interessante feature die belangrijk is om je community te laten groeien: gratis automatische ondertitels. Deze zijn niet 100% accuraat, maar via YouTubes ondertitelingtool kun je ze zelf eenvoudig aanpassen. Daarna kun je de ondertitels zelfs downloaden en in videobewerkingssoftware uploaden als je ze vast in je video wilt zetten (voor bijvoorbeeld een clipje van maximaal een minuut voor promotie op Instagram). Die ondertiteling heeft twee voordelen: op YouTube zelf neemt de zoekmachine dit mee. Gaat iemand op zoek naar een video over jouw onderwerp? Dan is de kans groter dat je in de zoekresultaten verschijnt, omdat de YouTube-zoekmachine ook de ondertitels uit jouw filmpje doorzoekt. En zoals je weet kijkt 85% van de mensen video’s op social media zonder geluid. Door ondertitels toe te voegen kunnen mensen je video gewoon volgen en is de kans groter dat ze het filmpje afkijken. En dat is vervolgens goed voor het al- goritme. Je filmpje wordt dan vaker getoond in de tijdlijn van an-deren. Op die manier vergroot je je community met een simpele toevoeging als ondertitels.

Search Engine Optimization

Ook een voordeel van YouTube: als je video’s uploadt met de juiste omschrijving, kom je niet alleen in YouTube naar boven, maar ook in Google. Verplaats je daarom in de potentiële leden van je community. Wat willen zij weten? Waar hebben zij behoefte aan? Mensen gaan niet zomaar googelen, ze hebben een probleem en zijn op zoek naar een oplossing. Gebruik die mindset. Vraag aan je communityleden welke content zij het meest waardevol vinden om hun probleem op te lossen. Maak daar video’s over. Als mensen dan in Google op een bepaald(e) probleem of community zoeken, dan kunnen ze via jouw video bij jou terechtkomen. Het grote voordeel is dat ze jou dan meteen zien op video. Dat is een fijne manier om iemand te leren kennen: je ziet dan hoe iemand beweegt en praat. Zo kun je mensen enthousiast maken voor jou en je community en laat YouTube je community groeien.

Een community laten groeien op Youtube is een manier. Je kan een community op verschillende platformen bouwen. Meer weten over het groeien van je community op verschillende platformen? Je leest ze hier:

Je community laten groeien op Facebook.

Je community laten groeien op Instagram.

Je community laten groeien op LinkedIn.

Lees ook

The way you do anything, is the way you do everything

The way you do anything, is the way you do everything

Na 2 weken Italië, wil ik het vandaag met je hebben over de overeenkomsten tussen je vakantie plannen, je business runnen en community building. Op het eerste gezicht hebben deze 3 dingen niets met elkaar te maken, maar op het tweede gezicht wel. Want:  The way you do...

Lees meer