Snel content maken
13 januari 2022 
4 min. leestijd

Snel content maken

Content maken kan veel tijd kosten, maar het is wel belangrijk om je online community en social media kanalen actief te houden. Daarom is het slim en effectief om van te voren je berichten in je groep en op je social media kanalen in te plannen aan de hand van een contentplanning. In dit artikel deel ik mijn contenthack, hoe je super snel content maakt voor de hele maand, in minder dan een uur tijd.

Uiteraard zit er een verschil in de content die je deelt in je groep en de content die je deelt op je social media kanalen. Op je social media deel je praktische informatie over jouw onderwerp en in je groep ga je echt het gesprek aan met de leden. Daar bouw je aan de online relatie met je klanten en potentiële klanten.

Allereerst deel ik drie gratis tools die helpen bij het snel vullen van je contentplanning. Niet omdat ik affiliate partner ben, maar omdat ik deze zelf gebruik en erg fijn vind.

  • Trello, voor het maken van een content planning
  • Loomly, voor het daadwerkelijk inplannen van berichten.
  • Canva, voor het maken van mooie content.
  • Pexels.com, voor gratis stockfoto’s. 

Tijdens het inplannen van je content, pak je je persona en je communicatiestrategie erbij. Het is namelijk goed om bij elk socialmedia bericht of bericht die je maakt voor in je groep, dat je bedenkt: zou mijn persona deze post relevant vinden? Het is goed om te weten waar je doelgroep behoefte aan heeft, waar je leden tegenaan lopen en hoe je ze het beste hulp kunt bieden. Daarnaast is het verstandig om te werken volgens je community strategie. Je strategie is heel belangrijk om op lange termijn succesvol te zijn. Heb je moeite met het maken van een goede strategie? Daar help ik je graag bij via de Online Community Academy of tijdens een VIP-dag.

Content thema’s

Je kunt ervoor kiezen om de content in thema’s in te zetten. En daar content formats voor te verzinnen. Bijvoorbeeld tips, vragen, filmpjes, actualiteiten, links naar interessante artikelen, aanjagen van evenementen, etc. Op die manier maak je het voor jezelf makkelijker om content te maken en ben je bovendien herkenbaar voor je doelgroep.

Mensen vinden herkenbaarheid in content fijn, dan weten ze wat ze van jou kunnen verwachten. Bedenk bij alle content die je maakt vooraf goed na: wie is mijn doelgroep, wat is zijn behoefte en hoe speel ik daar met mijn community op in? Zo blijf je jezelf uitdagen en content maken die relevant is voor jouw doelgroep.

Je kunt er dus voor kiezen om elke week of elke maand te focussen op een bepaald thema en dagelijks berichten posten rondom dit thema. 

Voorbeeld content thema

Voor de Community Leaders Club, mijn gratis community op Facebook, gebruik ik elke week een ander thema. In mijn groep zitten ambitieuze Nederlandse en Belgische ondernemers die een online community hebben of overwegen er een te starten. Natuurlijk willen ze deze zo succesvol mogelijk maken, daarom zijn ze lid van deze online community voor ondernemers. 

Zo draait het de ene week bijvoorbeeld om content rondom het starten van je community, de andere week over het activeren van je community en de andere week over groeien. Die gehele week (in ieder geval van maandag tot en met vrijdag) deel ik elke dag een bericht in de groep. Elke dag in de week heeft ook een ander doel. Ik laat het je zien in een voorbeeld.

Als voorbeeld neem ik het content thema ‘Likes en comments’.

Elke dag iets posten

Elke post op maandag heeft als doel ‘Leer je leden kennen’. Er wordt dan dus een vraag gesteld, waar de leden op reageren, om op die manier je leden beter te leren kennen. In de week van ‘Likes en comments’ als thema, kan je bijvoorbeeld op maandag de vraag stellen: “Wat doe jij om likes en comments te stimuleren?” Dit kan je bijvoorbeeld doen aan de hand van een poll.

Op dinsdag wordt er een tip of strategie gedeeld in de groep. Het doel hiervan is je leden inspireren. Bijvoorbeeld: “Tip. Sluit je bericht altijd af met een vraag, om reacties te stimuleren. Bijvoorbeeld: Heb jij dat ook?”

Op woensdag wordt er een vraag gesteld aan de hand van de 5 W’s (wie, wat, waar, wanneer, waarom) of hoe. Bijvoorbeeld: “Wat is de laatste reactie die je kreeg onder een bericht in je groep?”

Op donderdag wordt er iets leuks gedeeld, entertainment zoals een kijkje achter de schermen, een leuk nieuwtje of iets dergelijks. Dit is een leuke manier om te binden en een leuke sfeer te creëren met je leden. Bijvoorbeeld het delen van een blij GIF-je met daarbij “Yes! Zo voel ik me als iemand reageert op mijn berichten in mijn groep. Hoe reageer jij?”

Op vrijdag wordt er teruggekeken naar de vraag die op maandag gesteld is of de tip op dinsdag. Welk antwoord kwam veel voor? Hier blikken we terug. Bijvoorbeeld: “Heb je al iets gedaan met mijn tip van afgelopen dinsdag, namelijk om met een vraag te eindigen?”

In het weekend deel je bijvoorbeeld iets persoonlijks, wat je op je vrije zondag aan het doen bent, etc. Zoals: een mooie foto van een wandeling in het bos.

Dit herhaal je elke week voor een ander thema. Als je je contentplanning af hebt (voor de hele maand, voor een kwartaal of voor een jaar, maar net wat je prettig vindt), dan ga je deze inplannen. Hoe je je berichten kan inplannen in een Facebookgroep lees je hier.


Wil je samen met mijn hulp content maken voor de hele maand? Dit is een van de bonussen van de Online Community Academy! Wil je meer klanten aantrekken, meer impact maken en ontspannen zichtbaar zijn dankzij jouw eigen online community? Maak van je idee een succesvolle online community dankzij de bewezen Community Leaders methode. Ik leer je in de Online Community Academy hoe je dat online op de beste manier doet. Klik hier voor meer informatie.


Over de schrijver
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down