< Alle onderwerpen
Afdrukken

Activeren van je community: weet wat je doelgroep nodig heeft

De leden van je community activeren kan dus alleen als je echt weet wat de behoeftes van je doelgroep zijn. Als je weet wat er speelt. Dus zorg ook dát je weet wat er speelt: doe onderzoek, stel vragen, laat leden een poll invullen. En stel vragen als mensen lid willen worden van je community. Vaak blijkt daaruit al hun behoefte. Luister goed naar wat mensen zeggen en speel daar vervolgens met relevante content op in. Dat is essentieel als je een actieve en succesvolle community wilt.

De WomenTalkTechcommunity hebben we geactiveerd rondom evenementen. Maar we activeren de community ook door regelmatig oproepen voor sprekers te doen, de #callforspeakers. En door actief mensen te taggen onder een bericht als we denken dat een bepaalde kans iets voor hen is. Door middels een database voor onszelf meer inzichtelijk te maken wie onze communityleden zijn, waar ze vandaan komen en wat hun expertise is, kunnen we hen makkelijker benaderen en taggen als er een relevant bericht voor hen in de community staat.

Hoe activeren de andere experts hun community?

Paul Verhulst organiseert met zijn community Les Ravens house-technofeesten waar mensen fysiek bij elkaar komen, vaak op geheime locaties. Online houden ze de community actief door onder andere foto’s, muziek en andere gerelateerde informatie te delen. Hij activeert de community online voornamelijk wanneer er een evenement aan komt, maar zet geen promotie in. Paul: ‘De community groeit organisch via de activatie van evenementen, berichten van leden en mond-tot-mondreclame. Het idee om een rave te organiseren begon na wat verjaardagen en huis- feesten die steeds groter werden. Bij het eerste feest nodigden vrienden andere vrienden uit, waardoor vrijwel iedereen elkaar kende. Nu is dat anders. Omdat de vrienden van onze vrienden ook weer andere vrienden uitnodigen groeit de community. De uitdaging voor ons is om dezelfde vibe te behouden. We hebben eigenlijk nooit negatieve ervaringen gehad, ik denk dat dit vooral komt omdat de mensen die via via uitgenodigd worden vaak dezelfde passie delen. We zijn er ook niet op uit om na verloop van tijd 20.000 leden te hebben of iets dergelijks. Ons doel is om een gezellig feestje te bouwen en met z’n allen een fantastische tijd te hebben. Leden uit de community vinden het zo tof wat we doen, dat ze ons vaak bedanken met verrassingen. Van complimentjes en het uitlenen van verlichting, tot donaties, decoratie en hele anthems voor evenementen.’

Paul heeft ook een activatietip voor jou: ‘In onze community staan de liefde voor muziek en onze evenementen centraal. Onze community is voornamelijk zo sterk geworden, omdat onze leden deze passie delen en we elkaar daarnaast zo nu en dan in het echt tegenkomen. Internationaal grote festivals en artiesten in de techno-scène, zoals Dimitri en Olivier Weiter, vinden het ook tof om te zien wat we als kleine community doen. Ze sluiten zich hierbij aan om samen iets neer te zetten vanuit pure passie. Heb je dus de kans om een evenement of moment te creëren waarop je jouw leden fysiek kunt laten samen komen, grijp dat dan aan. Je zult zien dat het contact hechter wordt, op het moment zelf, maar ook op een later moment, bijvoorbeeld online.’

Janneke van Heugten werkt met een contentplan en plant de berichten echt in. ‘Ik zorg dat er altijd iets gebeurt in de community. Ik heb op een gegeven moment 188 tips opgeschreven op het gebied van publiciteit en profilering. Dat zijn er best veel. En die worden structureel gepost. Dus elke dag komen er een aantal tips voorbij. Het zijn ook tips die ik na een half jaar weer kan herhalen. Omdat ze waardevol zijn, zijn mensen blij met een refresh. En gebruik video! Het zou zonde zijn als je dat laat liggen. Sommige mensen verzetten zich er hevig tegen, maar ik denk dat het belangrijk is om én video én tekst te gebruiken. Ik interview bijvoorbeeld journalisten, waarbij zij tips geven en af en toe een oproep doen. Zo’n interview plaats ik dan in mijn community. En dat werkt ook.’

Ook Ashlee Janelle Danso zegt dat het belangrijk is om je community te onderhouden. ‘Vooral actief zijn is erg belangrijk. Kijk waar de mensen in je community van houden, bijvoorbeeld door bepaalde onderwerpen te bespreken en door ze ook vrij te laten om een mening te hebben en een conversatie aan te gaan. Maar ook evenementen zijn heel leuk. Als je af en toe iets organiseert zodat leden elkaar echt zien, kan dat heel belangrijk zijn om je community te behouden.’

Welke activatietip heeft Girls in Film-oprichter Vivian Opsteegh? ‘Bied mensen uit je community een podium. Hierop laat je mensen hun verhaal vertellen. Dat bindt enorm, want het is supertof als jij daar als communitylid ook een keer mag staan.’

Je actieve leden een podium bieden en in het zonnetje zetten helpt dus om je community actief te houden. Ook vragen stellen werkt goed om de leden te activeren. Vraag je leden gewoon wat zij graag willen, wat hun behoefte is. Dat is heel makkelijk, maar het gebeurt in veel communities echt te weinig.

Ook extra aandacht besteden aan je meest trouwe fans zorgt voor een actieve community. Sonja Loth heeft daar een mooi voorbeeld van: ‘Jaren geleden deed de Bijenkorf vrij veel aan activaties op Facebook. Toen mocht je nog like-en-winspelletjes doen. En dat deden zij met een vast ritme. En daar, in die Facebook-community, leerden wij mensen echt goed kennen. Barbara bijvoorbeeld. Zij sportte elke woensdag tot 19:00 uur. En ze baalde als wij (voor de Bijenkorf) om 19:00 uur een actie deden, want dan was zij er niet vanaf het begin bij. Daarom hebben we speciaal voor Barbara de regels aangepast en startten we om 19:30 uur! Dat is echt leuk! En dat verdiende Barbara ook, want ze was een waardevol lid van die community. Houd dus rekening met je meest trouwe fans en laat zien dat je ze waardeert. Zij zijn de ambassadeurs van jouw community die de community maken of breken.’

Dieuwke Hoogland: ‘De basis van Female Ventures is het organiseren van evenementen die elke twee maanden plaatsvinden in de steden waar wij actief zijn. Ze zijn meestal gerelateerd aan een thema. Vaste onderdelen zijn inspiratie en connecten. Maar daarnaast willen we ook heel graag aan de gang met mentor-/menteeship. We hebben daar nu pas de eerste plannen voor gemaakt, maar binnen onze community zie ik het al ontstaan. Zo hebben we op ons event een jonge vrouw ontmoet die plannen maakte om een start-up op te zetten. Terwijl ze nog volop aan het studeren is. Zij heeft twee dames gevonden die echt haar coaches zijn geworden. En die dames vinden het op hun beurt heel waardevol om zo’n jong iemand te kunnen helpen. Je ziet daar heel mooi dat generaties bij elkaar komen en dat je ontzettend van elkaar kunt leren. Dat is wat we vooral willen promoten. Vrouwen helpen om de volgende stap te maken in hun carrière met hulp van anderen.’

Ook Joyce Heere geeft aan dat de D Mama’scommunity zo hecht is, omdat ze elkaar vaak in het echte leven zien. Bijvoorbeeld om samen een tatoeage te laten zetten, speciaal voor ouders van kinderen met het Downsyndroom. Joyce legt uit: ‘The Lucky Few heet deze tattoo. Over de hele wereld hebben moeders met kinderen met Downsyndroom zo’n tattoo. Je hebt verschillende versies en vormen. Maar ik vond deze eigenlijk het mooist. Het stelt chromosoom 21 in drievoud voor. Dus dat zijn drie streepjes. Met een groepje D Mama’s hebben we die tattoo laten zetten. Daarna zijn we met z’n allen gezellig wat gaan eten. Vanuit een groep D Mama’s uit Amsterdam gaan we ook één keer per jaar met z’n allen uit eten. En er zijn moeders die ik vaker zie. Bijvoorbeeld als onze kinderen samen naar zwemles gaan. Die zijn ook allemaal lid van D Mama’s.’

Susanne van Nierop, hoofdredacteur van de Adformatie, zegt dat het voor het activeren van je community essentieel is om goed te luisteren naar de doelgroep: ‘Als vakmedia staan wij dicht bij de mensen over wie we schrijven. Maar we moeten ook actief op zoek gaan. Alles wat we offline verzamelen, kunnen we online weer terugbrengen.’

De oprichters van Wgotthis focussen echt op de activatie van hun community. Laureen Doesburg: ‘We stellen mensen in onze community actief vragen en ook dragen we onze meningen uit om reacties uit te lokken. We zijn oprecht nieuwsgierig naar mensen, wat ze ervan vinden, en als ze andere vragen willen horen. Dus ik denk dat het belangrijkste voor ons is dat we ook echt willen weten wat hen bezighoudt.’

Haar compagnon Charlene Jozefzoon vult aan: ‘We zetten sommige vrouwen die we eerder hebben geïnterviewd ook weleens extra in het zonnetje, om bijvoorbeeld te laten zien wat ze bereikt hebben. Uit het oog, is dus niet uit het hart. Vrouwen die we hebben geïnterviewd hebben nog steeds een plek in ons hart en zijn heel bijzonder voor ons.’

Joshua van Wijgerden is expert op het gebied van onderzoek in relatie tot communities. Hij doet veel onderzoek voor communities of zet speciale communities op om onderzoek te doen. Maar hoe activeer je zo’n onderzoekscommunity? Een beloning kan helpen. Joshua: ‘Het is heel belangrijk om te weten wat de toevoegde waarde is om mee te doen aan een onderzoek. Een beloning, hoe klein ook, maakt veel uit. En vertel je communityleden, nadat het onderzoek is afgelopen, wat je met de resultaten hebt gedaan.’ En hij heeft nog een tip om de community te activeren: ‘Communiceer altijd de what’s in it for them.’

Kortom: goed luisteren naar je community, zodat je leden zich gehoord voelen. Dat zijn ze ook eerder bereid iets terug te doen en terug te komen.

Youri Meuleman helpt ondernemers te groeien via Facebook Advertising & Funnels. Een funnel is een denkbeeldige trechter die geïnteresseerden en websitebezoekers naar een conversie leidt, meestal een aankoop op een website. Youri zet digital marketing in om zijn eigen community en die van zijn klanten te laten groeien. Zijn community activeert hij door onder andere vragen te stellen. ‘Ik test regelmatig: waar is echt behoefte aan?’

Tonny Loorbach: ‘Start je een eigen community, dan zul je het in eerste instantie van externe triggers moeten hebben. Wij abonneren bijvoor- beeld op topics. Als je dan een topic bent gestart of aan een gesprek hebt deelgenomen, dan krijg je automatisch een e-mail wanneer er iets nieuws is toegevoegd. Ook als iemand jou tagt, krijg je een e-mail. Dat doen we om mensen die niet actief zijn, weer terug te krijgen. En hoe vaker ze terugkomen, des te groter de kans wordt dat het een interne trigger wordt en dat ze op een gegeven moment zonder externe trigger ineens denken: Oh, ik heb zin om naar de community te gaan!’

Veronique Prins geeft aan dat als je je community vanaf het begin activeert, het op een gegeven moment vanzelf gaat lopen. En dat dan het vliegwiel in werking treedt. ‘Ja, een community bouwen kost in eerste instantie tijd, maar wat er tegenover staat is zeer waardevol. Weet je, voor niks gaat de zon op. Het is niet zo dat je je deur opengooit en dat er dan tienduizend mensen binnen komen rollen. Zo werkt dat niet. Dat zul je in eerste instantie zelf moeten voeden. Maar het gave is dat mijn community nu zodanig gegroeid is dat deze zichzelf in stand houdt. Na veel tender loving care werkt hij nu prima.’

Persoonlijk zijn, goed luisteren en inspelen op de behoefte van je klant zijn belangrijke manieren om je community te activeren. Zorg dat er in het begin elke dag activiteit is en geef zoveel mogelijk waarde, zodat mensen een reden hebben om terug te komen. In dit artikel heb je veel verschillende manieren gelezen hoe je je community kunt activeren. Laat je daardoor inspireren, neem de tijd om te brainstormen, produceer alvast content en plan dit in. Maar houd ook genoeg ruimte over om in te spelen op de actualiteit en laat succesvolle content gerust na een half jaar weer terugkomen. Veel plezier!

Wil je beter zichtbaar zijn? Meer impact maken? Je doelen bereiken? Online communities zijn hét grote geheim achter de groei en het succes van veel bedrijven en social movements.

Benieuwd naar dé stap voor stap sleutel tot online succes voor iedereen met een passie? Bestel mijn fysieke bestseller ‘We love communities – Hoe je succesvol wordt met jouw online community’ nu gratis* via https://welovecommunities.nl/bestseller.

Inhoudsopgave