Strategie valideren bij collega’s en het management
Het is essentieel voor succes om het management en je collega’s in je besluitvorming mee te nemen. Daarom beginnen we eerst met het management en de organisatie, voordat je leest welke soorten communities er zijn en welk platform je daar het beste bij kunt kiezen.
Management
Werk je voor een groter bedrijf en dus niet als ondernemer of zelfstandige? Dan is het essentieel dat je de strategie eerst valideert bij collega’s en daarna het management op de hoogte stelt. Stem vooraf de wensen en doelen af. Wat zijn hun verwachtingen? Weten ze dat een community tijd nodig heeft? Dat ze er misschien niet direct producten of diensten mee verkopen, maar dat ze wel goodwill kweken, veel inzicht krijgen in de doelgroep en het een mooie manier is om om te gaan met vragen en support? En dat het daarna een stroom van klanten en business op kan leveren?
Met andere woorden: zorg dat de verwachtingen vanaf het begin niet meteen sky high zijn, want een community bouw je voor de langere termijn. Een duurzame relatie uitbouwen met waardevolle (potentiële) klanten heeft tijd nodig. Maar loopt je community goed, dan krijg je dat door het vliegwieleffect dubbel en dwars terug. Eerst zaaien, dan oogsten. Want daarna zijn de voordelen enorm! Dat heb je inmiddels kunnen lezen.
Het is echt belangrijk dat je start met een goede communitystrategie. Een goed begin is het halve werk. Zonder strategie is een community een stuk minder succesvol, omdat de organisatie en de communityleden dan niet weten wat ze kunnen verwachten. En bovendien heb je gewoon een goede strategie nodig voor het akkoord van het management.
Voorbeelden
Toen ik voor de Nationale Postcode Loterij de online gamingcommunity GoodGames opzette, heb ik dat plan op het allerhoogste niveau gepresenteerd. Dus bij de oprichters en de directie. Kort en to the point, met een helder overzicht van de investering en de opbrengsten. En met een planning, want een community bouw je niet in een maand. Gelukkig was de top van het bedrijf meteen enthousiast. Ze stelden me vrij van andere werkzaamheden, zodat ik me voor 100% op de oprichting van de online gamingcommunity kon richten. Van het bepalen van de huisstijl, tot het selecteren van de spelletjes, het kiezen van de leveranciers, het bepalen van de interactie en het beloningsysteem achter de community, de lancering en het activeren van de community. Doordat de directie achter de plannen stond, kregen we ook de tijd om een kwalitatief hoogwaardige community op te zetten. En om ook de collega’s te enthousiasmeren. Ik ben ervan overtuigd dat het erg heeft geholpen dat we iedereen al in een vroeg stadium meenamen. Collega’s hielpen ook mee met het testen van de community en de spelletjes. Omdat we het hele platform zelf lieten bouwen, was dat testen heel belangrijk.
Maar dat is natuurlijk niet altijd het geval. Voor zowel WomenTalkTech als IncludeNow. hadden we geen management om te overtuigen of collega’s om mee te nemen. Want dat waren we zelf. Werk je als zelfstandige, dan is deze stap dus niet van toepassing. Maar onderling hebben we natuurlijk wel verwachtingen uitgesproken, taken verdeeld, overlegd en elkaar scherp gehouden. Wat willen we bereiken met de community en waarom? Hoe gaan we dat aanpakken? Dat zijn vragen die je wel met elkaar wil bespreken.
Anneli Rispens geeft aan dat je met een kleine community flexibeler bent dan met een grote. Dat ligt met name aan het afstemmen met het management. Daarom is het belangrijk om dat vooraf al te doen. Anneli: ‘Je bent als groot merk natuurlijk minder flexibel dan als kleinere community. Ik ben ook communitymanager van een kleine community, een kookclub. Daar kan ik vandaag beslissen dat ik iets wil veranderen en dat dan meteen doen. Bij een groter merk gaan daar bepaalde lagen van beslissing overheen en daar moet je rekening mee houden.’
Ook Community Strateeg Frank Meeuwsen geeft aan dat je verschillen- de beslissers hebt. Al gaat hij daar ook weleens op een andere manier mee om. Frank: ‘Zeker als je naar een professionelere, zakelijkere inzet van communities gaat kijken, zullen er meer vragen worden gesteld. “Wat levert het ons dan op?” Die vraag is altijd moeilijk te beantwoorden. Je moet er waakzaam voor zijn dat niet allerlei marketing- en sales- tijgers zich met je community gaan bemoeien.’
Dus werk je voor een grotere organisatie? Zorg er dan voor dat je het management op de hoogte stelt en meeneemt in het proces. Laat hen de waarde zien, liefst elke maand, zodat het niet alleen duidelijk is wat een community kost, maar ook wat die aan waardevolle informatie oplevert. Zo voorkom je dat het management voor verrassingen komt te staan. En vergeet de rest van de organisatie niet. Betrek je collega’s erbij. Bedenk vooraf wie jou kan helpen met het communitymanagement en wie vragen uit de community kan beantwoorden. Je hoeft niet alles alleen te doen, samen bereik je meer. Plus: het is ook leuker om dit met enthousiaste collega’s te doen!
Wil je beter zichtbaar zijn? Meer impact maken? Je doelen bereiken? Online communities zijn hét grote geheim achter de groei en het succes van veel bedrijven en social movements.
Benieuwd naar dé stap voor stap sleutel tot online succes voor iedereen met een passie? Bestel mijn fysieke bestseller ‘We love communities – Hoe je succesvol wordt met jouw online community’ nu gratis* via https://welovecommunities.nl/bestseller.