Leden verwelkomen in je community
Het klinkt misschien gek: alvast content in je community plaatsen voordat je leden uitnodigt. Toch is het verstandig om dat wel te doen. Het hoeft niet heel veel content te zijn, maar wel voldoende. Zo geef je al een beeld van jouw community. Nieuwe leden weten dan waar ze terechtkomen en voelen zich meteen thuis.
Christiana Courtright is Senior Social Strateeg, keynotespreker en werkt sinds 2008 in digital. Ze vindt het leuk om metaforen te gebruiken en vergelijkt het uitnodigen van je eerste communityleden met een housewarming: ‘Iemand ontvangen in een community zonder content, is vergelijkbaar met iemand verwelkomen in je nieuwe huis zonder meubels. Ik wil mensen graag bij me thuis verwelkomen als het een fijne plek is om te zijn. Dus als ik je wil verwelkomen in mijn community, dan zorg ik voor een leuke plek om te ontspannen, te relaxen en te genieten van mijn content. Dus ik geef je een aantal geweldige stukken content, die jou snel uitleggen wie we zijn.’
Je kunt dus direct al je eerste content plaatsen! Denk aan een leuke introductievideo waarin je nieuwe leden welkom heet. Misschien ben je niet gewend om video’s te maken en moet je even over die schroom heen. Geeft niet, dat hebben de meeste mensen. Houd in je achterhoofd: wat spreekt meer aan? Een heel statische community, of een community waar iemand met dezelfde passie jou welkom heet? Waarschijnlijk het laatste, toch?
Voordat je een video-introductie maakt, lees nog even de volgende tips:
- Overweeg een vierkante video, die is op alle devices goed te zien. Zorg dat je goed te zien bent. Natuurlijk licht werkt het beste.
- Geef de video ondertitels. 85% van de mensen heeft zijn geluid uit staan als ze op social media zitten, grote kans dat ze dat ook hebben als ze op jouw community komen (Tip: ondertitels maak je simpel, snel en gratis met de app Clips.).
- Begin meteen met je boodschap en laat lange intro’s achterwege. De eerste 3 tot 10 seconden zijn het belangrijkst, als dat niet relevant is haken veel mensen af. Wat kun je vertellen in een introductie van 1 minuut? Een paar tips:
A. Spreek je naam en de naam van je community duidelijk uit. Jij hebt hem vaker gehoord, maar anderen horen hem voor het eerst.
B. Licht het probleem toe en de maatschappelijke relevantie waar jouw community op focust.
C. Vertel daarna waarom jouw community de oplossing biedt en waarom dit belangrijk is.
D. Neem kort de wie, wat, waar, waarom, hoe over je community mee, en focus op de meerwaarde voor de kijker: wat hebben zij eraan om lid te worden van jouw community?
E. Wees concreet, noem ook aantallen en de specifieke doelgroep waar je je op richt.
F. Gebruik zo min mogelijk vaktermen. ‘Moet’ je ze toch noemen? Dan maar één keer.
Probeer je introductie eens uit op je tante en buurvrouw: begrijpen zij het? Zo nee: pas het aan. Vertel je verhaal alsof je het op een verjaardagsfeestje vertelt. Deze introductie is ook handig als je wilt groeien door mond-tot-mondreclame.
Als je community nieuw is, zet je dus alvast niet-commerciële maar wel relevante content in je community. Gebruik voor je con- tent een contentplanning met de thema’s uit je strategie. En wees consequent in het plaatsen ervan. Dus niet de ene week tien berichten en de week erop maar één. Als je het fijn vindt kun je vooruit werken en content inplannen. Houd wel ruimte in je planning om in te spelen op de actualiteiten.
In de communitystrategie heb je al bepaald welke content je gaat delen in de community en waarom. En wat de verhouding is in percentages als het gaat om informeren, inspireren, betrekken, activeren, converteren, co-creatie, ambassadeurs creëren en faciliteren, de dialoog aangaan, supporten, onderzoek, et cetera. In dit hoofdstuk ga je een stapje verder: we gaan bepalen welke content dat dan daadwerkelijk is.
Wil je beter zichtbaar zijn? Meer impact maken? Je doelen bereiken? Online communities zijn hét grote geheim achter de groei en het succes van veel bedrijven en social movements.
Benieuwd naar dé stap voor stap sleutel tot online succes voor iedereen met een passie? Bestel mijn fysieke bestseller ‘We love communities – Hoe je succesvol wordt met jouw online community’ nu gratis* via https://welovecommunities.nl/bestseller.