< Alle onderwerpen
Afdrukken

Communityregels

De leden van een community kunnen deze maken of breken. Een positieve vibe en goed communitymanagement zijn key voor succes. Om de sfeer positief te houden kun je communityregels opstellen en je leden hierop wijzen. Op die manier kun je ook aangeven wan- neer ze de regels overtreden. Mensen vinden het fijn om te weten waar ze aan toe zijn. Wat er wel en niet van hen verwacht wordt. Hoe stel je de juiste regels op? Daarop is eigenlijk geen antwoord te geven dat voor iedereen geldt. Elke community is tenslotte anders en hanteert ook zijn eigen normen en waarden. Toch is een aantal regels wel van toepassing voor de meeste communities.

1. Communiceer positief en opbouwend.
We willen er met zijn allen een uitnodigende omgeving van maken. Behandel iedereen met respect. Gezonde discussies zijn toegestaan, maar wel op vriendelijke toon.

2. Ga respectvol met elkaar om.
Wees je ervan bewust dat alles wat je zegt op internet te vinden is. Plaats dus geen aanstootgevende beelden, heb respect voor intellectueel eigendom en ga voorzichtig om met persoonsgegevens en de privacy van andere leden. Gebruik geen geweld en zet andere leden daar ook niet toe aan.

3. Help elkaar: stel vragen en beantwoord ze.
Deel je iets, zeg dan ook waarom je dat doet: je mening, tip of vraag in de begeleidende tekst dient tegelijkertijd als een conversatiestarter. Houd het positief en help elkaar, we zijn hier om elkaar te supporten.

4. Geen promoties of spam.
Geef in deze groep meer dan je neemt. Zelfpromotie, spam en irrelevante links zijn niet toegestaan.

Hoe je de regels opstelt hangt af van jouw community. Ik probeer meestal niet een al te lange lijst te maken, omdat mensen dat toch niet lezen. Maar met een aantal punten kun je mensen op hun gedrag aanspreken.

Tip: bekijk eens wat andere communities doen en lees hun regels door ter inspiratie. Stel daarna jouw regels op. Schrijf ze in de tone of voice van jouw community en maak ze relevant voor de leden. Zorg ervoor dat het leesbaar blijft. Net als bij algemene voorwaarden van bedrijven geldt ook hier: juridische taal dekt misschien alles af, maar maakt het er niet leesbaarder op. En als je wilt dat leden zich aan jouw regels houden, dan heb je zo de meeste kans dat ze die ook daadwerkelijk gaan lezen.

In zowel de grote communities die ik heb opgezet, zoals Good- Games, als de kleine communities waar ik zelf medeoprichter van ben, zoals WomenTalkTech: er waren altijd regels. Behalve bij de interne community van Schiphol, daar lieten we de communityregels achterwege. Omdat je alleen te maken hebt met collega’s leek het opstellen van regels me toen niet per se nodig.

Hoe doen de andere experts dat?

Ik vroeg Janneke van Heugten van vidm (Vaker In De Media) wat haar belangrijkste communityregels zijn. Janneke: ‘Ik denk dat het allerbelangrijkste is: ga niet verkopen. Als een comment geen vraag en ook geen tip is, dan is het meestal reclame. En daar hebben mensen meestal niet zo veel aan. Dat is ook niet de bedoeling van de groep. Dus het moet een vraag of een tip zijn op het gebied van profilering, zichtbaarheid of publiciteit. Eigenlijk heel simpel.’

Die tip heeft ze ook voor jou: ‘Zorg dat je van tevoren heel duidelijk weet wat je wel en niet gaat toestaan in je groep. Wat is het doel van je groep en welke onderwerpen komen aan bod? Zorg ervoor dat je niet 401 thema’s in je groep gaat behandelen, maar dat er een centraal thema is. Dat is de rode draad. Bij ons is dat zakelijke zichtbaarheid. Wees duidelijk, durf keuzes te maken. Reclame nee, vragen en tips ja. Door heel duidelijke keuzes te maken en die goed te communiceren, zorg je dat het succesvol kan worden. Want als het te breed is dan ga je niemand aan- spreken. En weten mensen ook eigenlijk niet wat ze moeten zoeken en vinden.’

Wat Janneke ook doet, is een kleine ‘drempel’ toevoegen om in de community te komen. Dat kan gewoon op Facebook. ‘Ik ben beheerder van de community en ik heb ingesteld dat mensen drie vragen moeten beantwoorden voordat ze de community in kunnen. Ik vind dat zelf fijn, omdat ik daarmee ook kan voorkomen dat bijvoorbeeld spammers mijn groep in komen. Door deze drie simpele vragen kom ik achter: wie is dit, is hij of zij al bekend met mijn zakelijke platform (en is hij of zij ooit al bij een “rond de tafel sessie” van vidm geweest) en is het een journalist of is het een expert. En dat levert mij heel veel interessante informatie op. Ze hoeven eigenlijk alleen maar “ja, nee, expert, journalist” als antwoord te geven.’

Robin Ramos: ‘Ik probeer in de omschrijving al duidelijk te zijn waar de groep voor staat en wat de normen en waarden zijn. Wees ook alert op wie je toevoegt. Want er kunnen ook mensen tussen zitten die wellicht geen goede bedoelingen hebben. Probeer je community dus echt vanaf het begin een soort safe space te laten zijn. En van daaruit kun je dan uitbreiden en verder groeien.’

Kees Diamant raadt ook aan om gedragsregels te formuleren: ‘Probeer vooraf te bedenken welke gedragsregels voor jou relevant zijn. Bij ons staan deze regels boven aan het forum. Daar moet iedereen zich aan houden.’

Veronique Prins heeft ook regels voor haar community. ‘Ik draai mijn business zonder groot team. En ook de community houd ik in mijn een- tje bij. Als er een post is die ruikt naar reclame, dan verwijder ik die gewoon. Gebeurt het een tweede keer, dan verwijder ik de persoon.’ Toch geeft Veronique mensen vaak het voordeel van de twijfel. Laat ze mensen zomaar toe? ‘Ze moeten twee vragen beantwoorden. Het mogen geen anonieme profielen zijn en ik wil geen leden met een bedrijfspagina. Veel strenger dan dat ben ik niet. Het bijzondere van een community is dat het zichzelf vaak reguleert.’

Lenneke Speelman: ‘Wat ontzettend belangrijk is, is om te weten tegen wie en mét wie je praat. Wat wil je uitdragen, wie wil je aantrekken en waar sta je voor? Leg in je communityregels vast wie je als community bent.’

Inhoudsopgave