< Alle onderwerpen
Afdrukken

Hoe start je een community?

Een community begin je met een goed idee. En met gedegen on- derzoek. Het is essentieel dat je je doelgroep kent en weet wat er speelt.

Het idee

Starten met een community begint met een goed idee. Misschien heb je al een goed idee, of wil je dat juist in deze fase uitzoeken, en geïnspireerd worden. Waar gaat jouw community over?

Je kunt een community bouwen rondom:

  • je merk, product of dienst: voor meer fans, klanten en omzet;
  • je organisatie intern: een hechtere band tussen collega’s, meer kennis delen en betere resultaten;
  • een goed doel of non-profitorganisatie: samen sta je sterker en samen kun je meer bereiken;
  • een vereniging of stichting: de leden met elkaar verbinden en kennis delen;
  • je passie: als hobbyist met anderen praten over je favoriete be- zigheid en tips en tricks uitwisselen;
  • jezelf, als influencer: een community van fans om je heen verzamelen;
  • je onderneming: leren hoe je je ideale klant het beste kunt bereiken en hoe je prospects omzet in echte klanten en fans;
  • een ander leuk idee dat niet onder bovenstaande punten valt.

Voorbereiding en onderzoek

Een goed begin is het halve werk. Bijvoorbeeld als je nog geen community hebt, maar wel een fantastisch idee. Of als je bestaan- de community wel een boost kan gebruiken. Natuurlijk wil je meteen gaan vlammen, je kunt niet wachten! Maar wacht toch nog maar even…

Want de uitdrukking ‘Bezint eer ge begint’ is ook bij een com- munity van toepassing. Het is super om zelf een succesvolle com- munity te runnen, maar dat succes is wel afhankelijk van het on- derzoek dat je vooraf doet.

Onderzoek je doelgroep, concurrenten, trends en ontwikkelin- gen in de markt. Hierdoor kun je bepalen of jouw community een kans van slagen heeft. Stel: je wilt een community voor liefhebbers van lezen opzetten. Heel leuk natuurlijk, maar daar hebben liefhebbers van lezers zeer waarschijnlijk al andere communities voor: Chicklit, Hebban of een van de vele leesclubs en groepen op Facebook. Dan kun je wel nóg een community voor liefhebbers van lezen opzetten, maar de kans is groter dat je community slaagt als je een bepaalde niche aanspreekt.

Richt je op een niche

Probeer een niche te vinden waarin jij de expert bent. Het onderwerp waarin je onderscheidend bent, hoeft niet groot te zijn. Er zijn bijvoorbeeld heel veel fashion influencers met een community rondom hun eigen stijl die daar hun geld mee verdienen. Doordat zij allemaal een eigen stijl (niche) hebben die net iets anders is dan anderen, kunnen ze heel succesvol zijn. Sterker nog: influencers werken vaak met elkaar samen. Dat kun jij met jouw community natuurlijk ook heel goed doen. Onderzoek de mogelijkheden.

Voorbereiding: geef antwoord op de volgende vragen:

  • Waarom een community?
  • Wat wil ik bereiken met mijn community?
  • Hoeveel ben ik bereid te investeren in tijd, energie en geld?
  • Wanneer is mijn community een succes?
  • Binnen welke tijd wil ik dat realiseren en hoe meet ik dat?
  • Ben ik de geloofwaardige expert over het onderwerp waar mijn community op gebaseerd is?
  • Weet ik al veel over dit onderwerp? Is er content waar de doel- groep op zit te wachten en die ik makkelijk kan delen?
  • Wat is mijn missie, mijn bestaansrecht? Sluit de community daarbij aan?
  • Wat is mijn visie? Hoe zie ik de rol van mijn bedrijf en die van concurrenten in de toekomst en wat is de rol van een commu- nity daarin?
  • Wat zijn de bedrijfsdoelstellingen en targets dit jaar, sluit mijn community daarbij aan?
  • In welke markt (werkterrein) wil ik met de community opere- ren?
  • Wie is mijn doelgroep of ideale klant?
  • Wie zijn mijn ideale communityleden?
  • Wat hebben zij nodig?
  • Wat is het grootste probleem of de grootste frustratie waar de communityleden mee worstelen?
  • Helpt de community dit probleem op te lossen?
  • Welke behoefte vervul ik met mijn community? Hoe vervul ik die behoefte?
  • Kan de doelgroep met dit probleem en/of deze behoefte al er- gens anders terecht (concurrenten)?
  • Hoe lang zijn eventuele concurrenten al bezig en wat maakt hen uniek?
  • Welke externe trends en ontwikkelingen (economisch, sociolo- gisch, technisch, politiek) hebben invloed op het succes van mijn bedrijf en community (kansen en bedreigingen)?
  • Wat zijn de sterke punten van mijn organisatie die bij kunnen dragen aan het succes van mijn community?
  • Wat zijn de zwakke punten van mijn organisatie waardoor de potentie van de community niet optimaal benut wordt?
  • Waarom zou ik lid worden van de community? Is er een ‘what’s in it for me?
  • Wat maakt mijn community uniek, waardoor leden liever in mijn community zijn dan ergens anders?
  • Wat maakt mijn community sociaal, waardoor leden graag de dialoog aangaan met anderen?
  • Wat maakt mijn community relevant, waardoor het echt aan- slaat bij de behoefte van de leden?
  • Waar is de community geografisch actief, in een bepaalde plaats, in Nederland, in Europa, wereldwijd?

Je antwoorden gebruik je straks bij het omschrijven van je doel- groep en het formuleren van je strategie. Niet alle vragen zijn voor elke situatie relevant, maar het merendeel wel. Het gaat om het grote geheel, zodat jij weet wie en wat je met je community wilt bereiken en waarom.

Voor de Nationale Postcode Loterij heb ik in 2009 bijvoorbeeld een online gamingcommunity opgezet: GoodGames. Daar kon je spelletjes spelen voor het goede doel en maakte je iedere maand kans op leuke prijzen. Het idee voor die community ontstond toen we erachter kwamen dat de meeste vrouwen die online spelletjes speelden, ook met de Nationale Postcode Loterij meespeelden. Dat was dus een heel interessante doelgroep voor de Nationale Postcode Loterij. Aan de ene kant konden we potentiële klanten via de GoodGamescommunity op een sympathie- ke manier met de loterij kennis laten maken. Aan de andere kant werk- ten we met de GoodGamescommunity aan een betere band met onze bestaande klanten. En wisten we zo beter waar die behoefte aan hadden, welke goede doelen ze graag steunden en welke prijzen ze graag wilden winnen. Informatie die ook voor de Nationale Postcode Loterij interessant was. In die tijd waren er nog geen andere platformen waar je op die manier spelletjes kon spelen en tegelijkertijd goede doelen kon steunen en kans maakte op prijzen. Daarin waren we dus uniek. Door goed onderzoek te doen wisten we precies welke spelletjes onze doelgroep graag speelde. Die lieten we vervolgens ontwikkelen. En zo groeiden we in een korte tijd van 0 leden naar 600.000 leden. Blije leden. Omdat we super- relevant waren.


Ook IncludeNow. startte met een goed idee, en ook met een noodzaak om de community te starten. Dat kon je lezen op bladzijde 27. Bij de start in oktober 2016 hadden we nooit verwacht dat we nu meer dan zevenhonderd communityleden zouden hebben die zeer actief zijn in de Facebook-groep IncludeNow. We hadden ook niet verwacht dat we zou- den samenwerken met brancheverenigingen en bedrijven met hetzelfde doel. En we droomden niet eens van het feit dat we van een simpele online community een jaar later een heuse stichting IncludeNow. zouden maken. Die stichting hebben we opgezet als fundament om echt het verschil te kunnen maken en om als volwaardige gesprekspartner aan tafel te kunnen zitten. Maar de IncludeNow.community blijft erg belangrijk en is de ruggengraat van de stichting. Bottom-up kunnen we verandering brengen, vandaar dat de community zo belangrijk is. Ik ben er ongelooflijk trots op om dit verhaal met jullie te kunnen delen. Omdat het bewijst dat als je een geweldig idee hebt waar je gepassioneerd over bent, je ervoor moet gaan en ook echt kunt slagen. Het enige wat je hoeft te doen is beginnen met een eenvoudig toegankelijke (Facebook)community, mensen uitnodigen die dezelfde passie hebben… en daar ga je!

Inhoudsopgave