Alternatief voor het starten van je eigen community
Alternatief: sluit je aan bij een bestaande community
Realiseer je: je hoeft niet per se een eigen community op te zetten. Je kunt ook krachten bundelen en gebruik maken van een bestaande community om zo je doelgroep te bereiken. Misschien kom je tijdens jouw onderzoek een community tegen die goed bij je past en waar je je graag bij aan wilt sluiten. Je claimt dan niet de autoriteit als oprichter, maar je kunt wel veel waarde toevoegen als actief lid en zo de voordelen van deze community benutten. Bijvoorbeeld relaties opbouwen en analyseren hoe de community werkt. En bekijken wie welke rol heeft aangenomen binnen de community. Zo kun je je eigen positie innemen binnen de groep. Wil je voornamelijk luisteren en leren? Of wil je de andere leden oproepen om tot actie over te gaan? Of juist advies geven over openstaande vragen? Of zoek je meer naar support van anderen? Allemaal voorbeelden van hoe je een community zo goed mogelijk in kunt zetten. Ook als het niet jouw community is.
Als je een expert bent en regelmatig antwoorden geeft op vragen in een bepaalde hoek, dan zullen andere leden je op een gegeven moment herkennen. Of jou zelfs aandragen onder een bericht om- dat ze je eerdere posts hebben gelezen. Omdat je waardevolle informatie deelt met de andere leden. Mond-tot-mondreclame is nog steeds de belangrijkste vorm van reclame. Ook in communities waar je lid van bent. Deel je expertise en help andere communityleden als ze ergens tegenaan lopen en jij ze daarbij kunt helpen. Maar let op! Steek je berichten niet te commercieel in en help mensen ook echt. Anders irriteert het anderen en kan de moderator niet alleen jouw berichten, maar ook jou als lid verwijderen.
Hoe weet je of er al een soortgelijke community bestaat?
Wil je weten of er al een community is rondom jouw passie of een bepaald onderwerp? Dan kun je natuurlijk zoeken via Google. Probeer ook LinkedIn eens, daar zijn veel professionele communities. Op Facebook kun je specifiek zoeken op groepen. Grote kans dat er iets tussen zit wat interessant voor je kan zijn. En als je daar behoefte aan hebt, is er ook een grote kans dat je via via bij een bepaalde community terechtkomt.
Dat ervoer Joyce Heere: ‘Op het moment dat mijn dochter Romy geboren werd, werd het vermoeden Downsyndroom uitgesproken. En dat weten ze nooit helemaal zeker. Toen de testen dat uitwezen hebben ze mij eerst doorverwezen naar Stichting Downsyndroom. Die belden me meteen in het ziekenhuis. Via hen werd ik doorverwezen naar een groep met ouders in Amsterdam en omstreken. En vanuit daar kwam ik terecht bij de D Mama’scommunity. Dat is een Facebook-groep van ongeveer 1500 moeders met een kindje met het syndroom van Down.’
Joyce heeft dus niet zelf een community opgezet, want hij bestond al. Ze voelde zich er snel thuis, omdat de communityleden er echt voor elkaar zijn. Joyce: ‘Het contact met de andere D Mama’s, dat is echt heel fijn. Want ik had al een zoon, maar een kind met Down is echt anders. Je hebt afspraken met de fysio, ze kon moeilijk drinken omdat haar mond anders is. Dus borstvoeding lukte niet. Dat was ook allemaal nieuw. Mijn beste vriendin en mijn moeder leven heel erg met mij mee. Maar ook al sta je heel dicht bij iemand met een kind met Down, dan nog weet je niet wat het is om zo’n kind te hebben. Niemand kan voelen wat wij voelen. En dat kan je dus wel delen met je D Mama’s.’
Hoe zijn de andere experts met hun community gestart? Begonnen ze gewoon of deden ze onderzoek? Wat was hun voorbereiding?
Maureen Powel is modestylist, moeder en influencer met meer dan 40.000 volgers. En al meer dan twintig jaar een goede vriendin, dus ik heb haar opkomst als influencer van dichtbij meegemaakt. Zij begon haar carièrre als influencer niet vanuit onderzoek, maar vanuit zichzelf en creëerde daaromheen een community: ‘Ik woonde net in Amsterdam en had mijn tweede kind gekregen, wat betekende dat het modellenwerk minder werd. Ik had een nieuwe uitdaging nodig. Ik reisde ook veel en dat deelde ik op Facebook. Mensen zeiden dat ze geïnspireerd raakten en zin kregen om ook op reis te gaan. Ik dacht: daar wil ik iets mee doen. Het leek me leuk om mensen te helpen hun grenzen te verbreden. Ook hoorde ik vaak van andere moeders: “Hoe kan het dat je er zo goed uit- ziet als moeder?” Dan dacht ik: dat kan elke moeder. Het is niet dat wanneer je kinderen hebt, je ophoudt met vrouw zijn. Dat heb ik gecombineerd en deel ik nu allemaal op Instagram. Een beetje mode vanuit mijn werk als stylist, foto’s van mijn kinderen en reizen. In het begin was het nog een beetje zoeken. Eerst was het eigenlijk gewoon posten wat ik deed. Op vakantie naar Curaçao heb ik nagedacht wat ik na de vakantie wilde gaan doen. Hoe ga ik het werk als professionele influencer aanpakken? Wat zijn mijn sterkste kanten? Als je aan iets begint, moet je de goede richting kiezen. Het is vooral belangrijk dat je kijkt naar wat je krachten zijn en dat je daarop voortborduurt. Dat is eigenlijk ook wat ik wil adviseren als mensen willen beginnen als influencer, met een com- munity bouwen rondom hun eigen personal brand. Kijk naar wat je sterk- ste kanten zijn en waar je passie ligt. Want dat kun je het beste overbren- gen.’
Myra de Wildt, oprichter van Happy Single Moms, begon zelf met een community vanuit haar behoefte aan support. Toen ze onderzoek deed, kwam ze erachter dat er nog niet zoiets was:
‘Ik ben mijn community gestart vanuit mijn eigen pijn. Ik ben (ongewild) 24/7 single mom geworden, dus ik heb de volledige zorg voor mijn dochter. Ik merkte eigenlijk al vanaf mijn zwangerschap dat er voor deze groep amper iets te vinden was online (en offline trouwens ook). Wat best gek is, want er zijn een half miljoen alleenstaande moeders in Ne- derland. Toen mijn dochtertje er eenmaal was, kreeg ik steeds meer de behoefte om in contact te komen met andere alleenstaande moeders, om verhalen te delen, herkenning te krijgen en om elkaar te helpen. Daarom ben ik eind 2014 gestart met de Facebookcommunity Happy Single Moms.’
Myra gaat verder: ‘Ik wilde heel graag een enquête houden onder alleenstaande moeders. Ik had een bepaald bedrijfsconcept in gedachte, dus ik wilde polsen of daar ook daadwerkelijk behoefte aan was. Maar hoe kon ik ervoor zorgen dat moeders mijn enquête in zouden vullen? Toen heb ik een Facebookcommunity opgezet. Ik realiseerde me natuurlijk dat ik daar content moest delen, want anders zou alsnog niemand die enquête invullen. En aan die content die ik deelde, bleek heel veel behoefte te zijn. Zo is én een grote community ontstaan én kon ik mijn bedrijfsconcept middels mijn enquête gemakkelijk polsen.’
Anneli Rispens geeft aan dat het doen van onderzoek naar de behoefte van je doelgroep essentieel is voordat je begint. Voor McDonald’s bouw- de ze samen met de Manager Corporate Communicatie Eunice Koekoek en met Content & Communitymanager Job Slijkhuis aan het succes van de McFancommunity. Anneli: ‘Onze klant was ervan overtuigd dat we iets moesten doen met Instagram, maar wij dachten: wat dan? Voor McDonald’s heeft een community of een platform alleen maar zin op het moment dat wij daar ook een groot deel van onze doelgroep kunnen bereiken. Op Instagram had McDonald’s zich tot doel gesteld millenni- als te betrekken en te belonen. We zijn de community gestart door eerst een vragenlijst te verspreiden onder onze Facebookfans, waarbij millennials input konden geven wat ze van ons op Instagram wilden zien: hoe vaak wil je dat we posten? Welke format (van een aantal formats die wij hadden bedacht) vind je het leukst? Wat zijn merken die je volgt op Instagram? Wat is de reden dat je ze volgt? En waarom zou je wel of niet McDonald’s gaan volgen? Die vragenlijst plaatsten we op Facebook, binnen 12 uur hadden we al 60.000 mensen bereikt.’
Job Slijkhuis, destijds de Content & Communitymanager van de Mc- Donald’scommunity, vult Anneli aan: ‘Ja, daar zat ook een incentive achter, ze konden bijvoorbeeld een McDonaldszwembroek winnen; daardoor ging het aantal mensen dat meedeed als een speer.’
Dat is trouwens meteen een tip als je onderzoek gaat doen. Als je onderzoek doet en je geeft mensen een beloning of kans om iets te winnen, hoe klein ook, dan zijn ze eerder geneigd om mee te doen. Omdat er een duidelijke ‘what’s in it for me?’ is.
Anneli gaat verder: ‘We hadden bedacht: we houden dat onderzoek een paar dagen live. Maar we hadden 1.200 reacties binnen 12 uur. Het was duidelijk dat we iets moesten doen met Instagram, wat heel fijn was. Vervolgens hebben we dus het Instagramkanaal opgezet met een custom audience van de doelgroep die de vragenlijst had ingevuld zodat we hen konden retargeten. [Bij retargeting laat je een specifieke groep mensen die al eerder met jouw merk in aanraking is gekomen, banners of tekstlinks zien. Waardoor ze verleid worden om terug te komen.] Dat is superfijn, want daardoor heb je meteen vanaf de start heel zuiver de doelgroep op millennials. Zo zagen we dat het een heel positieve en populaire community was voor onze millennialsdoelgroep, dus dat helpt.
Ik denk dat het echt goed is om strategisch te kijken naar je kanaal- uitbouw en naar je kanaalkeuze. De verleiding is heel erg groot om te zeggen “We kunnen nu op Instagram ook een veel bredere doelgroep aanspreken”, maar dan verlies je de waarde van je community. Wees ambitieus maar probeer jezelf wel een beetje te temperen in de groei en terug te linken naar wat het doel van de community is en wat je ermee wilt bereiken.’
Ook Vivian Opsteegh, Founder Girls In Film en freelance social media & content director, is een voorstander van onderzoek doen naar je doelgroep: ‘Bij Social Embassy (socialmediabureau waar Vivian van 2010 tot 2016 managing director was) deden mijn collega’s en ik altijd onderzoek voor de merken waarvoor we werkten. Zo kun je bijvoorbeeld aan- tonen wat het oplevert wanneer iemand fan of lid is. Het was leuk om te zien hoe bereidwillig mensen zijn om aan jouw enquêtes mee te doen.
Wil je beter zichtbaar zijn? Meer impact maken? Je doelen bereiken? Online communities zijn hét grote geheim achter de groei en het succes van veel bedrijven en social movements.
Benieuwd naar dé stap voor stap sleutel tot online succes voor iedereen met een passie? Bestel mijn fysieke bestseller ‘We love communities – Hoe je succesvol wordt met jouw online community’ nu gratis* via https://welovecommunities.nl/bestseller.