< Alle onderwerpen
Afdrukken

Contentthema’s

Je kunt ervoor kiezen om de content in thema’s in te zetten. En daar contentformats voor te verzinnen. Bijvoorbeeld tips, vragen, filmpjes, actualiteiten, links naar interessante artikelen, aanjagen van evenementen, et cetera. Op die manier maak je het voor jezelf makkelijker om content te maken en bovendien ben je dan herkenbaar voor je doelgroep. Mensen vinden herkenbaarheid in content fijn: dan weten ze wat ze van jou kunnen verwachten.

Bedenk bij alle content die je maakt vooraf goed: wie is mijn doelgroep, wat is de behoefte en hoe speel ik daar met mijn community op in? Zo blijf je jezelf uitdagen en content maken die relevant is voor jouw doelgroep. Bedenk ook: welke thema’s en concepten passen goed bij de community? Maak voor jezelf een lijstje met mogelijke thema’s.

Fases

De thema’s kun je onderverdelen in fases. Dat is interessant als je bijvoorbeeld naar een evenement toewerkt, of naar een challenge of livegang. Zijn er in jouw community fases? Waar werk jij naartoe? En is er in de verschillende fases behoefte aan verschillende soorten content?

Zo ja: verdeel de verschillende soorten content dan over de ver- schillende fases. Dat kan door middel van het know-like-trust– model. Dan ga je mensen eerst voornamelijk inspireren en zorgen dat ze je leren kennen en na een tijdje ook leuk vinden en vertrouwen. Of volgens het aida-model: Attention, Interest, Desire, Action. In dat model vraag je eerst de aandacht van je doelgroep, dan wek je zijn of haar interesse, vervolgens wek je het verlangen op om deel te nemen of iets te kopen en daarna zorg je dat mensen in actie komen door ze bijvoorbeeld op te roepen lid te worden van jouw community.

Welk model je ook kiest en welke fases je ook hebt: denk erover na en schrijf het op in je contentstrategie.

Contentdoelen

Wat wil je met welke content bereiken? Waarschijnlijk heb je deze kpi’s al eerder opgesteld in je communitystrategie. Zo niet, bepaal dan nu alsnog je kpi’s: wat wil je bereiken en hoe ga je dat meten. Maak het smart: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden.

Contentplanning

Op basis van de strategie en thema’s kun je nu eerst een grove contentplanning maken voor de komende periode.

Optioneel: welke kanalen kies je voor welke content?

De contentplanning kun je nog gedetailleerder maken door de content ook nog te verdelen over verschillende kanalen. De mees- te content is bedoeld voor in de community zelf, maar andere content plaats je bijvoorbeeld als aanjager op de website, in e-mails, op intranet, op evenementen en op verschillende socialmediakanalen zoals Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, Pinterest, YouTube en LinkedIn.

Hoe doen andere community-experts dat?

Myra de Wildt heeft een heel duidelijke strategie als het gaat om het delen van content. ‘Op een gegeven moment, vanaf ongeveer duizend volgers, is het gewoon organisch gegaan. Dat heb ik bereikt door heel veel content te delen en daar ook heel consistent in te zijn. Zo plaatste ik vier keer per dag content op vaste tijdstippen. En daar heb ik ook echt een structuur in die in een vaste contentkalender staat: de ene keer een blog van mezelf, dan een vlog van mezelf, blogs van anderen, tips, artikelen. Dat is mijn strategie. Daarin moet je ook heel erg consequent zijn, zodat je volgers weten waar ze aan toe zijn. Zorg dat je altijd waardevolle content hebt. Iemand taggen of het gebruik van quotes werkt bijvoorbeeld heel goed. Hierdoor krijg je veel likes of het zorgt ervoor dat je bericht vaak gedeeld wordt. Ik denk dat veel mensen een beetje bang zijn om veel te delen. Vier berichten vinden mensen bijvoorbeeld al snel heel veel. Maar realiseer je dat echt maar een heel klein percentage van jouw volgers jouw bericht ook daadwerkelijk ziet. Daarnaast, als jouw content waardevol is, dan is het nooit te veel. Zorg dus altijd voor interessante content die boeiend is voor jouw volgers om te lezen.’

Ashlee Janelle Danso plaatst haar eigen content in haar community. Maar als influencer werk je als verdienmodel ook regelmatig samen met merken. Hoe gaat dat in zijn werk, die gesponsorde content? Ashlee: ‘Als influencer krijg ik veel briefings van merken met concepten waarvan ze willen dat ik die uitvoer. Vanuit mijn vorige baan bij een pr-bureau was ik gewend zelf concepten te maken. Dus ik dacht: als ik word benaderd door een merk, ga ik mijn eigen concept voorstellen, als ik vind dat het beter kan. Vaak krijg ik een briefing binnen met een heel simpel opdrachtje. “Je krijgt een product opgestuurd, maak een foto, post die en we zijn al blij.” In mijn concept doe ik daar vaak iets extra’s bij. In plaats van een foto maak ik bijvoorbeeld een filmpje. Ik merk dat klanten dat waarderen, omdat ik dan net iets meer geef dan wordt gevraagd.’

Start je een community rondom jezelf als merk, bijvoorbeeld als influencer, bewaak je personal brand dan goed. Zelfs als je commerciële content plaatst. Op lange termijn is het ook slim, om de connectie met je fans te behouden en niet een uithangbord te worden voor andere merken. Ook goed om te weten: de Reclame Code Commissie wil dat je het duidelijk aangeeft als content gesponsord is. Dat kan bijvoorbeeld met de hashtag #ad.

Christiana Courtright geeft ook aan dat wanneer je mensen uitnodigt in je community, het goed is om al content te hebben. Mooie en interes- sante content. Heeft ze daar een voorbeeld van?

‘Met IOTUK (Internet of Things United Kingdom) moesten we bijvoorbeeld een unieke ervaring creëren die tech-communities naar onze website en onze sociale kanalen zou trekken, niet slechts één keer, maar terugkerend, steeds opnieuw. Gelukkig bood ons programma de mogelijkheid om financiering en training te krijgen. Dat was een geweldig lokaas om IoT-start-ups aan te trekken, maar niet voldoende om hen terug te laten komen. Waarom zouden ze terugkomen als de financieringsrondes voorbij waren? Het antwoord, wist ik, was geweldige technische content die ze nergens anders konden krijgen. Tech-communities zijn er dol op om de eerste in de geschiedenis te zijn. Dus mijn eerste baan bij IOTUK was het maken van die geweldige content. Omdat we door de overheid werden gefinancierd, kon ik de geïnterviewden niet betalen. En ook geen betaalde media inzetten om de content te promoten. Daarom moest ik iets slims verzinnen. Ik begon met het interviewen van mijn ongelooflijk slimme collega’s, mensen die eerder voor Intel, ibm, et cetera hadden gewerkt. Ik zette die interviews om in korte artikelen die makkelijk leesbaar waren en een duidelijke meer- waarde hadden voor de IoT-community. Een tweede reden dat ik voor die aanpak heb gekozen, is de behoefte aan training door iotuk. Om aan te tonen dat we thought-leaders van wereldklasse hadden bij IOTUK, moest ik een deel van hun kennis met onze community delen. Op die manier heb ik de IOTUK-community de afgelopen twee jaar organisch laten groeien.’

Christiana’s tip voor jou: ‘Omring jezelf met mensen die invloedrijker zijn dan jijzelf. Als je content wilt maken, schrijf dan niet al die content zelf. Vind invloedrijke experts op dat gebied en laat ze content voor jou schrijven. Bovendien kunnen ze deze technische onderwerpen waar- schijnlijk beter uitleggen dan jij. Toen ik begon bij iotuk, had ik geen idee wat de mogelijkheden van internet of things waren. Maar dankzij deze experts ging ik snel vooruit.’

Ook voor Kees Diamant was het belangrijk om eerst relevante content te plaatsen, zodat mensen wisten wat ze konden verwachten: ‘Onze website bestaat eigenlijk alleen maar uit interviews met mensen die in een moeilijke situatie zitten. Activeren is onze algemene doelstelling, dus we vinden het fijn als mensen vertellen hoe ze met bepaalde situaties dealen. En wat ze eraan hebben gedaan om daarbovenuit te groeien. Het is heel mooi om te zien dat mensen hun verhaal ook willen vertellen, hoe moeilijk hun situatie ook is. Dat ze iets weten te maken van het leven. Zien dat je plezier kunt hebben, ook al zit het soms tegen, dat is wat we willen bereiken met de website en de community.’

Doordat mensen meteen zien dat ze goed zitten, zijn ze eerder geneigd te blijven en ook terug te komen naar de community. Daarom let Wgot-this erop dat de content relevant is voor de community. En ze zijn heel consistent in het plaatsen ervan, ze houden zich echt aan een contentplanning. Medeoprichter Penny Clayton: ‘Wekelijks geven we de zogenaamde features vrij, delen we quotes. We zijn al een langere periode consistent daarin. En je ziet een bijbehorende organische groei. We pro- beren ook echt contact te maken met de mensen op ons platform. Voor- al door de vragen die we stellen: we willen oprecht hun antwoorden horen en zijn echt geïnteresseerd. Ik denk dat die consistentie een groot onderdeel van de organische groei is geweest. Daarnaast is Laureen een specialist die goed op de hoogte blijft van de Instagram-algoritmen en zo, je moet ook op de hoogte blijven.’

Wil je beter zichtbaar zijn? Meer impact maken? Je doelen bereiken? Online communities zijn hét grote geheim achter de groei en het succes van veel bedrijven en social movements.

Benieuwd naar dé stap voor stap sleutel tot online succes voor iedereen met een passie? Bestel mijn fysieke bestseller ‘We love communities – Hoe je succesvol wordt met jouw online community’ nu gratis* via https://welovecommunities.nl/bestseller.

Inhoudsopgave