Kernboodschap of belofte
Bepaal heel duidelijk welke breinpositie je wilt innemen in de hoof- den van je doelgroep. Daarmee bedoel ik: als mensen één zin over de community zeggen, welke zou dat zijn?
Twee voorbeelden:
- In de Ambitieuze Meisjescommunity kan ik als young profes- sional met mijn vragen terecht bij andere young professionals, en krijg ik support. (Dit is een bestaande Facebook-groep, deze kernbelofte heb ik als voorbeeld geformuleerd.)
- Bij We love communities krijg je als ondernemende professional alle tips, tricks, tools en support die je nodig hebt om van jouw community een succes te maken.
Welke belofte wil jij met je community doen? Waar help jij je doel- groep bij? Schrijf de essentie van jouw community op. Dit is de kernboodschap en je belofte aan de leden.
Herkenbaarheid: wat maakt jou uniek, sociaal en relevant?
Geef antwoord op de volgende vragen:
1. Uniek: wat biedt de community aan haar leden wat andere communities niet hebben? Wat en hoe laten we zien wat anderen niet doen? Wat maakt jouw community uniek?
2. Sociaal: communities zijn van oorsprong sociaal, want anders was het gewoon een website of monoloog. Maar wat maakt de community sociaal? Hoe betrekken we onze leden erbij? Hoe laten we onze leden zelf ook sociaal zijn en stimuleren we hen om mee te praten, te denken en te doen?
3. Relevant: hoe brengt de community de missie en visie tot leven? Hoe is deze relevant voor de leden? Hoe speel je slim in op hun behoeften en bied je een duidelijke ‘what’s in it for me?’?
Wil je beter zichtbaar zijn? Meer impact maken? Je doelen bereiken? Online communities zijn hét grote geheim achter de groei en het succes van veel bedrijven en social movements.
Benieuwd naar dé stap voor stap sleutel tot online succes voor iedereen met een passie? Bestel mijn fysieke bestseller ‘We love communities – Hoe je succesvol wordt met jouw online community’ nu gratis* via https://welovecommunities.nl/bestseller.