Communities zijn een trend
Steeds meer mensen en merken maken gebruik van communities. Het machtige Facebook heeft in 2017 zelfs zijn missie aangepast en richt zich de komende tien jaar voornamelijk op communities. Newcom voert al sinds 2010 het grootste Nederlandse onderzoek uit naar het gebruik van social media. Ondanks dat er volgens zijn laatste trendonderzoek 600.000 mensen met Facebook zijn gestopt, zijn er nog steeds 10,1 miljoen Nederlanders die wél op Facebook zitten. Heel relevant dus. Facebook paste zijn missie aan van ‘To give people the power to share and make the world more open and connected’ naar: ‘Give people the power to build community and bring the world closer together.’
Het is niet voor niets dat zo’n gigant als Facebook een shift naar communities maakt: daar ligt namelijk de toekomst. Met zoveel prikkels en fake news hebben mensen behoefte om zich te verbin- den aan andere mensen met dezelfde passie, en die ze kunnen vertrouwen. En vertrouwen is iets dat Facebook erg goed kan ge- bruiken.
Hoe denken andere communityleiders over de kracht van online communities?
Ik heb een aantal van de community-experts gevraagd hoe zij denken over de kracht van online communities en hun rol. Welke trends zien zij?
Nathalie Peters, voorzitter van iab Nederland:
‘Ik verwacht een groei van communities in het algemeen. Je ziet dat mensen steeds meer elkaars peers [gelijken] gaan opzoeken en die zijn heel goed en effectief te vinden in communities. Ik zie communities als moderne tribes. Ik denk dat er nog veel originele vormen gaan ontstaan.’
Myra de Wildt, oprichter Happy Single Moms:
‘Ik denk dat communities steeds belangrijker zullen worden. Mensen zoeken altijd een vorm van (h)erkenning en die vind je onder andere in een community. Of dat nou is omdat je een bepaalde pijn hebt, eenzelf- de droom of een bepaald doel – mensen vinden het altijd fijn om gelijk- gestemden te ontmoeten. Met de huidige digitale wereld wordt dat steeds gemakkelijker, bijvoorbeeld door een community op te zoeken.’
Anneli Rispens, Director Content en Social media voor DDB EMEA:
‘Je ziet dat mensen gewend zijn aan een bepaalde mate van interactiviteit. Ik denk dat mensen direct inspraak willen hebben op iets wat voor hen belangrijk is. Vooral de jongere generatie is veel bewuster bezig met: wat vind ik belangrijk, waar wil ik mijn tijd aan besteden, wat wil ik bereiken en welke mensen horen daarbij, wie moet ik mobiliseren en hoe doe ik dat? Ik denk dat communities de komende jaren veel meer gaan over het mobiliseren van mensen achter een gedeeld gedachtegoed dat je met elkaar gemeen hebt.’
Ashlee Janelle Danso, Creative Director, Fashioninfluencer en Founder van young / The Agency:
‘Communities hebben zo’n sterke stem gekregen, dat ze ook worden ingezet voor een adviserende of uitvoerende rol. Merken vragen tegenwoordig advies aan communities, over hoe ze hun marketingstrategie, campagne of communicatie kunnen aanpassen. Met als doel dat zij zich beter kunnen verbinden aan een bepaalde doelgroep. Ik verwacht dat dat de komende jaren zal toenemen.’
Sonja Loth, mede-eigenaar van het Social media, Content en Commu- nity Bureau Social Inc:
‘Het belang voor merken om hun merkboodschap via een community uit te dragen en daar ambassadeurs te creëren, wordt steeds groter. Ik verwacht dan ook dat er fors meer marketingcommunicatiebudgetten naar communities gaan. Het voegt echt iets toe. Innovaties gaan snel, content zoals mooie beelden zie je steeds vaker in communities. Het wordt daardoor alleen maar interessanter om meer tijd door te brengen in communities. Voor de toekomst zou ik inzetten op grote branded communities [rondom merken] of purposeful communities [die iets bijdragen aan de samenleving].’
Dan Fennessy, ondernemer en oprichter van onder andere de start-up & community PartyWith:
‘Op enorme netwerken als Facebook, Instagram en Snapchat hebben mensen duizenden connecties. In veel gevallen ook zwakke connecties. Ik denk dat mensen zich dat gaan realiseren en terugkomen naar de waarde van kleinere groepen mensen. Dat is een trend die we beginnen te zien.’
Susanne van Nierop, hoofdredacteur Adformatie:
‘Ik denk dat heel veel merken, marketeers en communicatiemensen lan- ge tijd hebben gedacht: we moeten bereik halen. En langzamerhand, nu social media en internet volwassener worden, ontdek je hoe waardevol trokkenheid van mensen. Vergis je dus als merk niet in hoe belangrijk een community is.’
Sanne Walvisch, interim Digitaal Manager bij onder andere Viva, FD en Schiphol:
‘Met name de niche van de niche is nu heel erg aan het opkomen. In het verleden zag je nog wel dat bedrijven communities rondom een groter onderwerp gingen opzetten, bijvoorbeeld Zwitsal rondom het onderwerp ‘moeders’. Dat is nu echt not done. Als je nu een community op wilt zetten, dan zul je dat moeten doen voor ‘moeders die hun kinderen zo duurzaam mogelijk willen verluieren’. Je ziet dat onderwerpen specifieker worden en daarin krijgen experts ook een steeds belangrijke rol.’
Veronique Prins, ondernemer, business coach en directeur van Je zaak voor elkaar:
‘Ik zie de rol van communities de komende jaren alleen maar groter worden. Met de ontkerkelijking zijn mensen eigenlijk een beetje verloren geraakt. Ik geloof dat mensen graag ergens bij willen horen, sterker nog, ik wil zelf ook graag ergens bij horen. In een warm bad komen met gelijkgestemden is gewoon heel fijn. En daarom geloof ik dat de rol van communities alleen maar toe gaat nemen.’
Frank Del Gatto, Head of Digital Community Platforms bij Brunel: ‘Een aantal jaren geleden waren veel bedrijven alleen maar bezig met online communities; dat was de holy grail. Ik denk dat er nu wel meer wordt nagedacht over een mix van off- en online. Veel bedrijven zijn ook nog heel erg zoekende. Hoe zorg je er als bedrijf bijvoorbeeld voor dat je community actief blijft? Het ligt ook aan je definitie van een community. Jouw community kan bestaan uit je klanten, een netwerk of bijvoorbeeld je leveranciers.’
Flavia Anghel, oprichter en CEO van Brandium Inc. Editor-in-chief Brandingmag en Branding.News:
‘Je ziet dat de kleine communities groeien. Er is een onuitgesproken netwerk van waardevolle niche-communities die samen voor hetzelfde vechten. En je zult zien dat mensen ook naar grotere communities gaan kijken, die van merken. Hoe gaan zij met bepaalde maatschappelijke issues om? De kracht verschuift steeds meer naar de mensen, omdat het moment dat je iets meeneemt naar vrienden, het moment is waarop je dat ook naar een bedrijf brengt. Ik denk dat de grootste trend is dat mensen zich steeds meer gaan voelen alsof ze echt deel uitmaken van wat er gaande is, onderdeel van een gemeenschap.’
We zien steeds meer online communities opduiken. Maar het goed opzetten en activeren van een community, inclusief bijbehorende strategie en doelen, staat nog in de kinderschoenen. Toch is het zeker dat communities steeds vaker en succesvoller ingezet gaan worden, zowel op korte als lange termijn. Hoe je dat doet, leer je stap voor stap, via het We love communities 10-stappenplan, om succesvol te zijn met jouw online community.