< Alle onderwerpen
Afdrukken

Je community organisch laten groeien door je netwerk

Onderschat je eigen netwerk niet als het gaat om organische groei. Je kunt je eigen socialmediakanalen goed inzetten om jouw community onder de aandacht te brengen. Of die van collega’s. Eindig altijd met een duidelijke call to action: een verwijzing naar jouw community.

Toch is organisch groeien via mond-tot-mondreclame niet altijd makkelijk. Enthousiaste mensen kunnen jouw boodschap door- geven, maar dan moet er wel een kerngroep al van je gehoord hebben. En voor sommigen gaat dat gewoonweg te langzaam. Content kan ook makkelijk doorgestuurd worden om mensen via mond-tot-mondreclame aan te trekken. Simpelweg door mensen waar je al contact mee hebt, die al in je community zitten.

Wgotthis geeft aan dat ook zij organisch groeien door mond-tot-mond- reclame. Laureen Doesburg: ‘Er zit een natuurlijke groei in, ook door het zelf heel erg te promoten. Overal waar we komen vertellen we enthousiast over Wgotthis, zo brengen we het hopelijk overal de wereld in.

Een groot onderdeel van hoe we gegroeid zijn komt door onze features, ofwel de interviews die wij afnemen. Wij zetten de vrouw die we interviewen echt in de spotlights, geven haar een podium om haar verhaal te delen en daar is dan veel aandacht voor. En we houden haar ook de hele week in de spotlights. Dus wanneer een quote refereert naar haar ver- haal, dan noemen we haar nog een keer. En bij de tips refereren we ook weer terug naar haar verhaal. En deze vrouwen delen dit ook weer met een verwijzing naar ons. Zo wordt de community organisch steeds groter.’

Ook Flavia Anghel merkt dat haar community vooral organisch is gegroeid, door relevant te zijn voor een specifieke doelgroep. Flavia: ‘Ik denk dat we met Brandingmag en Brandingnews in totaal ongeveer 200.000 communityleden hebben. Het is belangrijk om naar de demografische gegevens te kijken, want dan zie je dat een groot percentage van de mensen die ons volgen, zeer vermogende individuen zijn. Het zijn zeer succesvolle mensen. Ze maken deel uit van de C-Suite (ceo’s, cmo’s, cfo’s, et cetera). Het zijn mensen die graag dingen lezen zoals
The Economist of Harvard Business Review of iets dergelijks. Het is dus mogelijk dat zelfs een kleine underdog zoals wij dat soort mensen be- reikt, als je maar weet hoe je ze moet targeten. Als je weet hoe je de kwaliteitscontent moet maken waarnaar ze op zoek zijn. Ze een bepaalde ervaring geeft. We hebben bijvoorbeeld besloten om Brandingmag niet alleen op internet te hebben, maar ook in verschillende andere vormen aan te bieden. Daarom zijn we met Brandingmag begonnen met evenementen en consulting, omdat we de leden ook die ervaring wilden geven. En een deel van die ervaring ook naar anderen over wilden brengen. Onze community groeide veelal via mond-tot-mondreclame, organisch.’

Wil je beter zichtbaar zijn? Meer impact maken? Je doelen bereiken? Online communities zijn hét grote geheim achter de groei en het succes van veel bedrijven en social movements.

Benieuwd naar dé stap voor stap sleutel tot online succes voor iedereen met een passie? Bestel mijn fysieke bestseller ‘We love communities – Hoe je succesvol wordt met jouw online community’ nu gratis* via https://welovecommunities.nl/bestseller.

Inhoudsopgave