< Alle onderwerpen
Afdrukken

Je community gratis laten groeien door middel van mond-tot-mondreclame

Laat je community groeien door actief nieuwe leden aan te trekken via bestaande leden, ambassadeurs en jullie netwerk. Doe dat van binnenuit, via mond-tot-mondreclame. Dat is ook goed voor je eigen expert-status doordat je via via aanbevelingen krijgt.

Want de allersterkste vorm van marketing is nog altijd mond-tot-mondreclame; ambassadeurs of fans vertellen aan anderen hoe geweldig jouw community is. Mensen kunnen je verhaal letterlijk doorvertellen aan een ander, maar je kunt ze in dit digitale tijdperk ook een handje helpen. Dat doe je door mond-tot-mond- reclame te faciliteren. Zorg daarom voor content die leden ook buiten de community makkelijk kunnen delen. Vraag je leden actief of ze dat willen doen en zorg voor een duidelijke verwijzing naar jouw community. Bijvoorbeeld door een artikel te plaatsen op je website en alleen de intro met mooie visual te delen in je community en mensen actief op te roepen anderen te attenderen op dit bericht en hen onder het bericht te taggen. Of maak een aansprekende introductie van je community in de vorm van een video. Zo kun je via mond-tot-mondreclame snel organisch groeien.

Tip: zorg dat je verhaal makkelijk reproduceerbaar is. Mond-tot-mondreclame kan echt voor je gaan werken als je verhaal duidelijk en deelbaar is.

Bij WomenTalkTech zijn we organisch snel gegroeid door daar te zijn waar onze doelgroep was: op het WebSummitcongres in Lissabon. Vervolgens heeft dat door mond-tot-mondreclame een vlucht genomen. Hoe dat ging? Tijdens WebSummit organiseerden we een klein evenement. Daar kwamen zo’n zestig tot tachtig vrouwelijke professionals op af die allemaal werken in de innovatie en tech-industrie. Ze willen spreken in het openbaar of doen dat al en willen graag met andere vrouwelijke sprekers en professionals connecten. De meeste vrouwen hoorden via via van de WomenTalkTechbijeenkomst. Vervolgens werd dat door ons online net- werk enorm versterkt. Na ons event hebben we een kort filmpje opgenomen waarin we mensen opriepen ons te helpen. Dat plaats- ten we op onze eigen social media. Dat filmpje is vervolgens viral gegaan en meer dan 80.000 keer bekeken op LinkedIn. Veel vrouwen die tijdens het WomenTalkTechevent aanwezig waren, bedankten ons onder het filmpje en deelden het bericht. Maar ook wildvreemden waren enthousiast en wilden zich op basis van dat filmpje bij onze community aansluiten. Mannen en vrouwen begonnen massaal vrouwelijke professionals onder dat filmpje te taggen. Het resultaat is dat ons ledenaantal in twee weken tijd verdubbeld is: we kregen er in één keer zo’n driehonderd extra leden bij.

Via ambassadeurs en andere leden krijg je via mond-tot-mond- reclame vaak nieuwe leden. Kijk zelf ook actief in je netwerk: voor wie zou jouw community ook waardevol en relevant kunnen zijn? Nodig die mensen uit. Maar doe dat niet lukraak, want dat komt de inhoud van je community niet ten goede. Begin liever met een kleine sterke groep die echt de kern van de community is en bouw dan langzaam uit.

Hoe kreeg Kapi het voor elkaar dat de kerngroep zo divers was dat er een buzz in de stad kwam? Dat mensen alleen al door die mond-tot-mond-reclame graag lid wilden worden?

Kapi: ‘Als je een community wil bouwen met diverse mensen, dan begin je met wie er aan de (spreekwoordelijke groene) tafel zitten: het bestuur. Heb je tien vacatures, dan zorg je ervoor dat je die heel divers invult. Elke tafel in Nederland zou divers moeten zijn. Daarmee start je, zo krijg je de juiste mix van mensen. Diversiteit is daarin heel belangrijk, een driver voor creativiteit en innovatie. Dus zijn we begonnen om ver- schillende mensen aan te nemen, zodat we een divers team kregen.

Die hebben op hun beurt een breed netwerk. Ze kennen de stad. Vanuit hun netwerk bouw je verder. Daarvoor zijn een sterke visie en duidelijk leiderschap essentieel. Je maakt categorieën en subcategorieën van mensen die je graag in je community wil hebben. Daar hebben we gezamenlijk de juiste mensen bij gezocht. Vanuit daar is een mooie mix van mensen in de community ontstaan. Van het Rijksmuseum tot een reclamebureaudirecteur tot creatieven uit Zuidoost. Als mensen zich thuis voelen gaan ze weer anderen uitnodigen. Zo groeit de community vanzelf.’

Job Slijkhuis was verantwoordelijk voor het managen van de McDonald’s-community: ‘Wat wij heel waardevol vinden is dat mensen positief over ons praten. Dat is ook iets wat wij proberen aan te jagen met een reactie of like. #gekopdemac is de hashtag die we gebruiken voor Instagram. We zijn eigenlijk begonnen om die hashtag gewoon af en toe in een regram te zetten. Toen zijn influencers dat centraal gaan overnemen. Nu zien we dat “het normale publiek” die hashtag ook uit zichzelf is gaan gebruiken.’

Zo kun je dus mooi organisch groeien. Omdat mensen het bij elkaar zien of doorvertellen. En een hashtag en influencers helpen daarbij.

Over influencers gesproken: hoe doet Ashlee Janelle Danso dat, groeien door mond-tot-mondreclame? Ashlee: ‘Ik denk dat ieder daar een eigen manier voor heeft. Maar als ik een tip zou moeten geven over hoe je meer volgers zou kunnen krijgen: ga vooral naar waar de mensen zijn die je wilt bereiken, ga op zoek naar je doelgroep. Welke accounts volgen zij? Waar voeren zij de gesprekken? Get involved. Zorg ervoor dat zij jou zien. Ik denk dat je daarmee een organische volgers-base kunt opbouwen. Ga de dialoog aan, niet alleen in je eigen community, maar juist ook op andere plekken. Daarnaast kun je natuurlijk hashtags gebruiken. Die zijn zeker belangrijk! Instagram-accounts met veel volgers re-posten vaak mooie foto’s, looks of outfits. Dat kan van alles zijn. Het hangt er vanaf in welke branche je zit. Zoek een leuk Instagram-account op dat mensen re-post en tag het in je foto’s. Als mensen dat zien, dan volgen zij dat account ook weer. En vaak komen ze jou dan ook volgen.’

Influencer Maureen Powel is ook erg actief. Niet alleen met berichten plaatsen, maar ook met reageren en de dialoog aangaan met haar community. Maureen: ‘Instagram is natuurlijk supergroot en ook wereld- wijd, maar uiteindelijk is Nederland ook wel klein. Je valt gewoon op, op den duur. Dan komen de pr-bureaus vanzelf naar je toe. Je wordt bijvoorbeeld uitgenodigd voor events, daar kom je elkaar weer tegen. En wat heel goed is, is om met andere bloggers samen te werken. Ik ben op een paar trips geweest met bloggers, dan tag je elkaar. Dan kan het ook weer zijn dat je volgers krijgt van je collega’s en andersom.’

Door samenwerkingen en ook vriendschappen kun je dus groeien. Eigenlijk is een groep influencers onderling zelf een community, die elkaar helpt.

Maureen: ‘Ja, zeker. Dat is ook belangrijk, dat je elkaar helpt. Soms bespreken we hoe we dingen aanpakken, wat je kunt vragen voor samen- werkingen met bedrijven. Niks is vast in deze wereld. Het is heel nieuw, heel los. Het is voor iedereen een beetje zoeken. Het is ook belangrijk dat je een goede band opbouwt met de pr-bureaus. Dat je alles netjes aflevert, op tijd je e-mails beantwoordt. Zo bouw je met iedereen een band op en dan wordt het op een gegeven moment vanzelf een business.’

Joyce Heere is ambassadeur van de D Mama’scommunity. Als ze een andere moeder van een kind met het Downsyndroom ziet, wijst ze haar altijd even op de community. Joyce: ‘Ik kwam toevallig van de week een nieuwe moeder tegen. Tien maanden was haar kind en ze was nog steeds bezig met verwerken. Dat kwam ook omdat die vrouw bijna dagelijks gevraagd werd: “Waarom heb je die test nou niet gedaan? Dan had je het toch weg laten halen?” Veel moeders wordt aangerekend dat ze bewust voor een kind met Down hebben gekozen. Mensen kunnen heel bot zijn. En daardoor is de verwerking voor veel ouders lastig. Juist daarom is een community als D Mama’s zo fijn.’

Dan Fennesy van PartyWith: ‘De meeste mensen vonden ons in eerste instantie door wat kleine artikelen in de media. Of ze waren zelf in de App Store op zoek naar dingen met betrekking tot feesten en het nacht- leven. Een klein deel kwam via Google. En natuurlijk via mond-tot-mond- reclame. We hebben offline en online gecombineerd. Het hele doel van de app was om mensen offline samen te brengen voor het nachtleven, mensen hebben daar zin in. Dat heeft geholpen om de communityleden zelf te activeren, omdat ze hebben gezien: “Oké, dit is een groep leuke en interessante mensen waar ik graag voortdurend contact meemaak.” Via via begon de community zo te groeien. PartyWith organiseerde, zeker in de begintijd, bijna elke week evenementen. Een drankje aan de bar, bootfeestjes en in het weekend rooftop-sessies waar we dan een lokale muzikant uitnodigden om te komen spelen. Daarbij nodigden we altijd een aantal community-leden uit. Ik denk dat elke community groeit als je online en offline kunt overbruggen. Dat is superbelangrijk voor de betrokkenheid. Er gaat niets boven offline verbindingen om dat voor elkaar te krijgen.’

Via mond-tot-mondreclame kun je ook viral gaan. Vooral als je nieuwswaarde hebt, de eerste bent. Christiana Courtright: ‘Bij een internationaal persbureau was het mijn taak om de socialmedia-afdeling opnieuw op te zetten. Content kan alleen viraal gaan als je het eerste persbureau bent dat iets publiceert. Dat is het eerste wat ik mensen altijd leer. Helaas was er een vliegtuigongeval in Zwitserland dat plaatsvond in een dorpje in the middle of nowhere. Ik hoorde van die crash door een foto van een fotograaf. Ik heb toen die fotograaf gegoogeld en vond hem, samen met een adres in hetzelfde dorpje in Zwitserland. Ik belde hem op, smeekte hem om terug te gaan naar plek van de crash en een video op te nemen. Hij deed het en de video ging viral, omdat we het eerste persbureau waren dat toegang had tot deze beelden. Als journalist is onderzoek een kernonderdeel van je werk, daarom was het voor mij relatief makkelijk om onder andere een naam en telefoonnummer te achterhalen. Een tweede belangrijke vaardigheid is het vermogen om een creatief de juiste briefing te geven. Duidelijk te omschrijven wat je verwacht en wat hij hiervoor terugkrijgt.’

Als je al meteen begint met meer mensen, groeit je community ook sneller organisch. Dat was ook het geval bij de community van Paul Verhulst: ‘We zijn begonnen met acht personen, dan heb je al veel meer bereik dan wanneer je alleen bent. En het is leuk om het samen te doen. Ik denk dat het dan ook sneller van de grond komt. Het kan zich sneller verspreiden.’

En ook de taskforces van het iab, de niche-communities, groeiden organisch. Sommige leden werden zelfs speciaal lid van het iab om bij zo’n taskforce te kunnen die paste bij zijn of haar vakgebied. Omdat het ook goed staat op je cv. Nathalie: ‘De groei van de taskforces is een organisch proces. Mensen willen er graag bij horen. Maar voor het iab als branche-vereniging is de groei van een taskforce geen doel op zich, alleen een reactie op de ontwikkelingen in de markt. Is er veel behoefte aan extra kennis en ondersteunend onderzoek en materiaal? Dan zal de taskforce groeien. Blijkt dat de taak van een taskforce erop zit? Dan wordt deze opgeheven.’

Wil je beter zichtbaar zijn? Meer impact maken? Je doelen bereiken? Online communities zijn hét grote geheim achter de groei en het succes van veel bedrijven en social movements.

Benieuwd naar dé stap voor stap sleutel tot online succes voor iedereen met een passie? Bestel mijn fysieke bestseller ‘We love communities – Hoe je succesvol wordt met jouw online community’ nu gratis* via https://welovecommunities.nl/bestseller.

Inhoudsopgave