Gratis groeien via pr en free publicity
Informatie delen kan op veel verschillende plekken. Dat kun je zelf doen, maar je kunt ook gebruik maken van goede pr (public relations) en free publicity (gratis publiciteit) en anderen over jou laten vertellen. Laat je bijvoorbeeld interviewen door een journalist van radio, krant, tijdschrift, podcast of tv, maar ook via andere web- sites, social media, blogs, et cetera. Een interview geeft jou autoriteit en je kunt zo je community mooi onder de aandacht brengen.
Een mooi interview in de media kan je in één keer goed op de kaart zetten. En is goed voor je netwerk. Het is de droom van iedere expert, want het geeft je snel een groot bereik. Dat helpt om ook buiten je eigen netwerk nieuwe leden aan te trekken.
Bij WomenTalkTech hielp het voor de aanwas van Nederlandse leden bijvoorbeeld dat we een maand lang gasthoofdredacteur waren bij Vrouw.Nieuws.nl. Voor Big Diet hielp het dat er in het tv-programma regelmatig werd verwezen naar de community. En bij Schiphol werkten de twaalf pagina’s over de digitalisering in het personeelsblad enorm, omdat dat blad naar alle collega’s en oud-collega’s ging.
Maar hoe doe je dat, in de media komen?
Bekijk goed welke nieuwswaarde je hebt en stuur niet lukraak persberichten naar alle journalisten die je kent. Bouw aan een langdurige relatie met journalisten en redacteuren die in de media werken.
Janneke van Heugten van VIDM (Vaker In De Media) heeft me veel waardevolle tips gegeven voor in dit boek. Ik deel ze hieronder met je. Meer tips zie je in het video-interview op www.welovecommunities.nl/extra. Onder de video staat ook een link naar haar website en community.
Janneke: ‘Wil je je profileren? Kies dan voor een deelonderwerp en dus niet het hele verhaal. Keep it short and simple en gebruik voorbeelden om je verhaal te verlevendigen. Ook herkenbaarheid is heel belangrijk. En als je in de media komt, ga dan niet verkopen. Een journalist is geen commercieel doorgeefluikje, maar op zoek naar het verhaal. En dat is geen brochure of een advertentie. Dus zorg voor een journalistieke vertaling, zorg voor nieuwswaarde.’
Je kunt in het nieuws komen door het versturen van een persbericht, door een redacteur of journalist direct te benaderen of door te reageren op een oproep. In alle gevallen is het goed dat je een kort maar krachtig stuk schrijft en dat naar de redacteur mailt. Je kunt de redacteur of journalist natuurlijk ook bellen. In dat geval raad ik je aan om een introductie van maximaal een minuut uit te spreken. Spreek met de journalist af dat je het artikel altijd eerst wil lezen, horen of zien voordat het gepubliceerd wordt. Zo kun je pijnlijke missers of onduidelijkheden voorkomen.
Een mail naar een journalist, wat moet daarin staan?
- Jouw introductie: start met de conclusie, zet die in de eerste alinea. Ga daarna pas onderbouwen. Wat wil je echt vertellen? Wat wil je dat er blijft hangen?
- Persbericht: zet in je onderwerpregel de kop, en niet het woord persbericht. En voeg niet alleen een bijlage toe, maar zet je belangrijkste boodschap direct in de mail om zo de leeskans aanzienlijk te vergroten.
- Wees selectief: dat is ook heel belangrijk. Je kunt niet alles vertellen, dus vertel alleen wat het meest belangrijk is.
- Kun je je verhaal exclusief of als primeur aanbieden? Vermeld dat erbij. Dat is extra interessant voor de redacteur of journalist. Je kunt daar ook een deadline aan hangen.
- Zit er een embargo op het artikel? Laat dat vooraf duidelijk weten.
- Staat er ergens meer informatie? Voeg daar dan de link naar je community toe.
- Heb je beeldmateriaal in groot formaat dat ook voor drukwerk gebruikt kan worden? Voeg een kleine foto toe en vermeld de url waar deze foto in drukwerkformaat staat (300 dpi). Dropbox kun je daar goed voor gebruiken. Vergeet, afhankelijk van de afspraken die je met de fotograaf hebt gemaakt, niet om zijn of haar naam te vermelden.
- Word je uitgenodigd voor een interview? Formuleer dan voor jezelf drie uitgesproken meningen die je daarna kunt uitleggen. Dit zijn cadeautjes voor de journalist, want het zijn mo- gelijke koppen voor boven het artikel.
Wat is nieuwswaarde?
De media plaatsen berichten over het algemeen alleen als ze nieuwswaarde hebben. Maar wat is nieuwswaarde en hoe creëer je dat?
Nieuwswaarde kan zijn:
Een bijzonder verhaal: sensatie, inspiratie, opmerkelijk, de eerste ergens in zijn.
Inspelen op het maatschappelijk belang! Bespreek de invloed op het dagelijkse leven. Wat gaat er fout in de maatschappij? Wat is het probleem? Wat is de wond? Minder belangrijk: waarom is jouw oplossing nodig? Wees de deskundige op het gebied van het probleem. Waar lopen mensen tegenaan? Wat is het lange- termijneffect als er niks aan het probleem is gedaan?
Actualiteit: speel in op de actualiteit of creëer die zelf. Een persbericht sturen kan veel voor je doen. Maar inspelen op de actualiteit kost relatief weinig tijd en kan veel meer opleveren dan ‘koud’ een persbericht sturen.
Zelf nieuws creëren: doe onderzoek en deel je onderzoeksre- sultaten. Maak je vragen zo simpel mogelijk. Pak dat kleine spicy detail eruit dat inspeelt op de belevingswereld. Zorg dat er in ieder geval driehonderd respondenten meedoen, liefst vijf- honderd of meer, zodat je onderzoek ook echt representatief is. Dat is ook afhankelijk van hoeveel mensen er in je doelgroep zitten. Als je conclusies trekt over ‘alle vrouwen in Nederland’
Wil je beter zichtbaar zijn? Meer impact maken? Je doelen bereiken? Online communities zijn hét grote geheim achter de groei en het succes van veel bedrijven en social movements.
Benieuwd naar dé stap voor stap sleutel tot online succes voor iedereen met een passie? Bestel mijn fysieke bestseller ‘We love communities – Hoe je succesvol wordt met jouw online community’ nu gratis* via https://welovecommunities.nl/bestseller.