Activeren van je eerste leden in je community
Je community staat en de eerste leden zijn binnen. Dan is het nu tijd om hen te activeren. Vooral als je net begint of nog niet zoveel leden hebt, is dat heel belangrijk. Luister goed en praat op een echte, authentieke manier met je community. Zorg dat er in het begin elke dag activiteit is, zodat mensen een reden hebben om terug te komen.
Tip: geef het activeren van je community de tijd. In het begin moeten leden misschien nog even wennen, maar je zult zien dat je steeds meer actieve leden krijgt.
Hoe activeer je leden in je online community?
Er zijn heel veel manieren om je community te activeren. Het allerbelangrijkste is dat je zelf aanwezig bent en dat mensen weten wie je bent, dat ze weten wat ze van je kunnen verwachten. En dat je een positieve, enthousiaste en actieve houding aanneemt. Dat is niet altijd makkelijk, maar wel essentieel als je graag een succesvolle community wilt runnen.
Zorg er in ieder geval voor dat je – vooral in het begin – zichtbaar bent. Maar ook dat je zichtbaar blíjft. Zowel in de online community als daarbuiten, bijvoorbeeld bij een evenement dat door je community georganiseerd wordt. Of zorg dat je op andere plekken bent waar je communityleden ook aanwezig zijn.
Je kunt een community ook lanceren en activeren door een offline evenement te organiseren. Zo hebben we bij de lancering van KLM Club China bijvoorbeeld een evenement georganiseerd in het Hilton Hotel in Amsterdam. Zo breng je communityleden bij elkaar en kun je meteen je community promoten bij mensen die binnen jouw doelgroep passen.
Op onze lancering kwamen veel mensen af. Daarna was het een stuk makkelijker om de mensen in de online businesscommunity te activeren. Datzelfde geldt voor KLM Club Africa waar ik ook bij betrokken was. Die community had weer een andere doelgroep, dus was de activatie ook ergens anders. Die community hebben we gelanceerd in het kit Tropenmuseum. Het concept was hetzelfde, maar de locatie en inhoud wezenlijk anders. Allebei afgestemd op de doelgroep. Juist de combinatie van offline en online zorgde ervoor dat het allebei sterke communities werden.
Terug naar je eigen community. Online zijn er meerdere manieren om een community te activeren. Zoals gezegd is het allereerst belangrijk dat je zelf zichtbaar bent. Dat mensen weten wat ze van jou en de community kunnen verwachten, maar ook wat er van hén verwacht wordt. Dat kan bijvoorbeeld met behulp van een introductie-video waarin je je leden welkom heet en hen oproept zichzelf ook voor te stellen in een video.
Het helpt dat je zelf weet waar je voor staat, wie je doelgroep is en wat je deelt in de community. Dat geeft de leden van je com- munity al een reden om terug te komen. En je weet ook goed wat jouw community uniek maakt ten opzichte van andere communities. Als het goed is heb je je communitystrategie inmiddels geformuleerd, inclusief contentplanning. In de ideale mix deel je con- tent uit die planning, speel je in op actualiteiten, deel je user generated content (content gemaakt door de leden van je community) en ga je de dialoog aan met je community. Blijf continu optimaliseren en kijk wat wel en niet werkt. Door te leren en te optimaliseren word je steeds relevanter.
Inzicht: toen ik bij woningbouwvereniging De Alliantie een workshop communitybuilding gaf, kreeg ik een heel relevante vraag. Die deel ik graag met jou, omdat het voor mij een eyeopener was en misschien voor jou ook wel.
De vraag was: hoe kan ik een community activeren als ik te maken heb met laaggeletterden en mensen die geen Nederlands spreken?
Tja, daar had ik dus nog nooit bij stilgestaan. Ik schaamde me diep, want ik zet me in voor meer diversiteit en inclusiviteit en toch heb ik deze groep dus helemaal over het hoofd gezien. Mijn blinde vlek blijkbaar, want volgens Stichting Lezen en Schrijven zijn er 2,5 miljoen mensen in Nederland van 16 jaar en ouder die moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen. Wist jij dit?
Na even denken hebben we gelukkig een oplossing gevonden. Hoe dan? Nou, je kunt je boodschap ook op video opnemen. En gebruikmaken van ondertiteling in verschillende talen. Daarnaast heeft veel communitysoftware ook een vertaaloptie door middel van Google Translate of een soortgelijke oplossing. Waarbij de vertaling ook uitgesproken kan worden zodat je niet hoeft te lezen. En met de nieuwste voice-technologie kun je natuurlijk ook goed de dialoog aangaan binnen jouw community.
Echt tof om na twee decennia ervaring nog steeds nieuwe dingen te leren over communities, participatie en hoe je met groepen communiceert. En het maakt maar weer eens duidelijk hoe essentieel het is, dat je je echt goed in je doelgroep verdiept. Ik hoop dat jij ook iets aan dit inzicht hebt.
Begin dus bij je doelgroep
Ideeën genereren en je community activeren is erg leuk om te doen. Van het ene idee rol je zo in het andere. Het hoeven niet allemaal topideeën te zijn; ga eerst voor kwantiteit en daarna voor kwaliteit. Schrijf ze op post-its en gebruik ze om je contentkalender mee te vullen. Hoeveel berichten je per dag of week plaatst en op welk kanaal, is afhankelijk van je strategie. De ene community- manager zal bijvoorbeeld drie berichten per week plaatsen, terwijl de ander het liefst drie berichten per dag plaatst. Zo plaatste Myra vier berichten per dag in HappySingleMoms en plaatsen we bij WomenTalkTech meestal een paar berichten per week. En wat past het beste bij jou en bij jouw doelgroep? Maar voor je een gevulde contentplanning hebt, gaan we eerst zoveel mogelijk leuke ideeën genereren.
Hier vindt je een lijst van mogelijke activaties; dingen die je kunt doen om je community te activeren. Ze staan in willekeurige volgorde, want wat voor jou en jouw community belangrijk of handig is, is dat voor een ander misschien niet. Als je zelf even geen inspiratie hebt dan kun je gewoon naar deze lijst kijken en er iets uithalen. Houd wel bij alles wat je doet je doelgroep voor ogen. Veel plezier!
Wil je beter zichtbaar zijn? Meer impact maken? Je doelen bereiken? Online communities zijn hét grote geheim achter de groei en het succes van veel bedrijven en social movements.
Benieuwd naar dé stap voor stap sleutel tot online succes voor iedereen met een passie? Bestel mijn fysieke bestseller ‘We love communities – Hoe je succesvol wordt met jouw online community’ nu gratis* via https://welovecommunities.nl/bestseller.