< Alle onderwerpen
Afdrukken

Je community laten groeien door middel van ambassadeurs

Ben je eenmaal gestart met je community, dan wil je natuurlijk groeien. Sommige communities willen zo groot mogelijk worden, met zoveel mogelijk leden. Andere communities blijven liever bewust klein en focussen op het activeren van een bestaande groep leden. Bijvoorbeeld collega’s in een interne community. Ik ga er in dit boek vanuit dat je in dit stadium nog klein bent en wilt groei- en. En daarvoor is het dus belangrijk om nieuwe leden aan te trekken.

Ambassadeurs

Heb je actieve leden? Ga dan op zoek naar ambassadeurs. Dat zijn mensen die jouw community een warm hart toedragen en dat ook bij anderen willen promoten. Ze zijn fan en heel erg waardevol. Maar hoe kom je aan ambassadeurs? Het antwoord is heel simpel: kijk en luister goed in je community. De 10% meest actieve leden haal je er al snel uit: die reageren namelijk bijna overal op. Ze zijn actiever dan anderen, reageren sneller op berichten, plaatsen zelf berichten en zijn (bijna) altijd positief. Zij zijn je superusers, je ambassadeurs, en heel erg waardevol voor de sfeer en activiteit in je community. Beloon je ambassadeurs daarom met extra aandacht, je hebt ze nodig!

De communities WomenTalkTech en ook IncludeNow. zijn allebei organisch gegroeid. Daar is geen euro marketingbudget aan uitgegeven. Ik denk dat het vooral komt omdat het geen commerciële communities zijn. Ze streven beide een doel na waar de communityleden het mee eens zijn. Door de gun-factor, maar ook een duidelijke what’s in it for me, nodigen leden zelf andere leden uit.

Zo ben je door IncludeNow. beter op de hoogte van wat er speelt rondom diversiteit en inclusiviteit in de creatieve sector. En bij WomenTalkTech krijg je als vrouwelijke professional meer kansen om te spreken in het openbaar. Mensen delen dat graag met an- dere mensen in hun directe omgeving die dit ook interessant vin- den.

Hoe is dat bij de andere experts gegaan?

Dan Fennesy: ‘Sommige mensen zijn echt actief betrokken bij de community. Identificeer die leden: door hun gedrag of via data. Maak contact met ze, moedig ze aan en koester ze. Zij kunnen namelijk je grootste ambassadeurs worden. En ook een van de grootste krachten achter de groei en het verbeteren van je community. Ze kunnen je feedback geven over hoe de app of community werkt. Ook als je product net bestaat of je community misschien nog niet zo actief is, dan heb je mensen die erg enthousiast zijn. Het is superbelangrijk om in eerste instantie niet noodzakelijk voor de groei te gaan, zoek gewoon superusers.’

Ook Myra de Wildt van Happy Single Moms heeft trouwe fans in haar community en op haar website. En dan kan het ineens heel snel gaan: ‘In eerste instantie schreef ik zelf heel veel, het was voor mezelf ook een ventilatie om met mijn gevoelens om te kunnen gaan. Daar hadden meerdere alleenstaande moeders behoefte aan. In de piek had ik dertig bloggers die voor me schreven, omdat ze zich als trouwe leden graag aansloten en dezelfde behoefte hadden om hun ervaringen te delen. En zo is eigenlijk ook weer onbedoeld een blogsite geboren.’

Janneke van Heugten deed eerst vooral alles zelf, totdat ze inzag dat dat niet nodig was: ‘Een valkuil voor mij, was dat ik wel heel actief was in mijn groep en veel tips ging delen, maar dat de drempel tot vragen stellen nog te hoog was. En ook trainers van vidm die offline sessies geven, dachten dat ze zelf niks konden posten in de groep. Dus een belangrijke tip: wees duidelijk dat anderen ook echt content mogen delen. Dat is heel waardevol.’

Frank Meeuwsen: ‘We hebben tientallen ambassadeurs die echt heel enthousiast zijn over ons product en daar dus ook over vertellen op andere platforms. Die mensen hebben we ook eens bij elkaar gebracht. Daar geloof ik in. Je kunt dan ervaringen delen en ik denk dat het ook weer helpt om onze naam verder te verspreiden.’

Influencer Maureen Powel geeft aan dat ze via haar trouwe volgers, haar ambassadeurs, ook echt betaalde opdrachten krijgt. ‘Je hebt enorm veel aan je fans en hun connecties. Stel dat iemand iets in de media doet, naar iemand op zoek is en een oproepje plaatst. Dan kan een van jouw trouwe fans dat zien en jouw naam doorgeven. Zo kun je ook aan betaalde opdrachten komen.’

Danielle Stecher werkte voor meerdere communities, ook voor de Facebook-community van de Nederlandse Politie. Ze vertelt daarover: ‘Er zijn heel veel mensen die de politie een warm hart toedragen. Ook zijn er heel veel mensen die zich ergeren aan de politie. Dus het is een lastige organisatie om iets op te bouwen. Maar we merkten dat er een heel grote groep is die echt begaan is met de politie. Dus in die groep zijn we ook onze community gaan opbouwen. Met onze eigen content, maar ook door met mensen te praten. Zo hebben we een groep van ambassadeurs gecreëerd die voor ons heel nuttig was en dat eigenlijk nog steeds is.’

Tonny Loorbach: ‘De meeste mensen doen liever iets voor iemand an- ders dan dat ze iets voor zichzelf doen. Want als je iemand helpt krijg je daar erkenning voor. Plus: het is een goed excuus om even niet met je eigen business bezig te zijn. In onze community zien we dus mensen die daar zo’n beetje in leven. Wij benaderen die mensen: “Zou je het leuk vinden om onderdeel van ons team te worden? Wat nou als we je moderator maken?” Zij worden vaak ambassadeurs.’

Bij Tonny is een van die ambassadeurs zelfs in dienst gekomen. Dat is dus ook meteen een handige manier om een communitymanager te vinden die echt gepassioneerd is over jouw onderwerp, product, dienst of bedrijf.

Wil je beter zichtbaar zijn? Meer impact maken? Je doelen bereiken? Online communities zijn hét grote geheim achter de groei en het succes van veel bedrijven en social movements.

Benieuwd naar dé stap voor stap sleutel tot online succes voor iedereen met een passie? Bestel mijn fysieke bestseller ‘We love communities – Hoe je succesvol wordt met jouw online community’ nu gratis* via https://welovecommunities.nl/bestseller.

Inhoudsopgave