< Alle onderwerpen
Afdrukken

Je community laten groeien door samen te werken met anderen

Goed, je doelgroep en strategie zijn helder, net als het soort community, de naam, tone of voice en tone of visual. En je hebt de eerste niet-commerciële content in de community geplaatst, zodat mensen zich echt welkom voelen. Wat doe je daarna?

Waarschijnlijk begin je je community niet zomaar en zitten er in je netwerk al mensen die zich bij het onderwerp of doel van jouw community aan willen sluiten. Nodig hen uit. Geef ze extra aandacht als ze lid zijn geworden, bijvoorbeeld door ieder lid een apart welkomstbericht te sturen. Het is heel cool als iemand zijn of haar hand opsteekt en zegt: ‘Ik wil me graag bij jouw community aansluiten en mijn waardevolle tijd in jouw community besteden.’

Sta er eens bij stil, want dat is echt heel bijzonder. Het gaat niet om het aantal leden in je community, maar om het aantal actieve leden. Pas dan is het echt waardevol en kun je ook iets bijdragen aan het leven van die leden. Omdat je relevant voor hen bent.

Werk samen met anderen. Verzin bijvoorbeeld een ludieke actie om fris te starten met een groep enthousiaste en positieve leden die echt in de kern van je doelgroep zitten. Kijk goed in je netwerk welke samenwerkingspartners jou kunnen helpen. Lanceren met een ‘big bang’ dus!

Met WomenTalkTech zijn we ook gegroeid door samen te werken met anderen. We zijn door de Women in techcommunity van WebSummit, ineens gegroeid van nul naar driehonderd leden. Wat ons ook heeft geholpen is het gasthoofdredacteurschap bij Vrouw.Nieuws.nl. Een hele maand januari waren wij verantwoordelijk voor de content op dat platform. Daar kregen we geen vergoeding voor, maar wel mochten we er relevante artikelen plaatsen met onderaan steeds een link naar onze WomenTalkTechcommunity. Zo bereikten we een groter publiek, betere vindbaarheid online en een autoriteitsstatus. Die samenwerking heeft ons nieuwe leden en meer zichtbaarheid opgeleverd.

Wat adviseren de andere experts?

Vivian Opsteegh raadt aan om partnerships te sluiten. ‘Het gaat niet vanzelf, dus ga echt op zoek naar partners die jou kunnen helpen om jouw community groter te maken. Wij werken bijvoorbeeld samen met Persgroep, uitgever van onder andere AD. En wij leveren videocontent die op de websites van het AD en regionale partners komt te staan. Daar- mee kunnen we zichtbaarheid creëren voor ons merk en voor de leden uit de community. Zo kun je voor bijna ieder onderwerp wel een partner vinden.’

Christiana Courtright is erg goed in het snel laten groeien van (start-up) communities. Niet door een groot budget, maar door het inzetten van ludieke acties en growth hacking-methodes [een overkoepelende term voor strategieën die gericht zijn op groei]. Kan ze daar een voorbeeld van geven?

Christiana: ‘Ik denk dat het oude adagium van “het is niet wat je weet, het is wie je kent” hier heel erg van toepassing is. Ik hielp bijvoorbeeld een start-up om hun nieuwe educatieve app te lanceren die automatisch referenties creëerde door de barcodes van boeken te scannen. Zoals de meeste start-ups hadden ze geen geld voor marketing, dus moest ik een andere manier vinden om het bewustzijn te vergroten. Student-Twitter-accounts zoals ladbible waren interessant voor ons, omdat die al miljoenen geëngageerde volgers hebben op sociale media. We konden hen geen contant geld aanbieden, maar wel unieke kortingen in ruil voor het promoten van onze content in hun community. Door die samenwerking werd het bedrijf RefMe binnen een uur na de lancering in de App Store trending topic op Twitter. Als ik terugkijk, denk ik dat we in totaal ongeveer 100 Engelse pond hebben uitgegeven aan die campagne. Het laat zien hoe je viral kunt gaan door het plaatsen van content op grootschalige studentenaccounts. Studenten begonnen de content te retweeten, terwijl anderen zich op Twitter openlijk afvroegen: “Wat is RefMe? Wat is dit voor app? Wat kan deze tool?” Toen we zagen dat we trending topic waren in Londen, was dat heel bijzonder. Je beseft dan dat je niet veel geld nodig hebt, alleen de juiste connecties.’

Als je al connecties hebt, dan maakt dat het natuurlijk wel een stuk makkelijker. Had Christiana die connecties al? Christiana: ‘Nee hoor, ik heb gewoon contact met ze opgenomen met de boodschap: “Hé, we hebben deze nieuwe studentenapp. We weten dat x% van je online publiek studenten zijn en dat ze er baat bij hebben. Aan elke e-mail voegde ik steeds een paar grappige stukjes content toe en mêmes die lachten om de handmatige verwijzingen naar boeken voor de universiteit – het exacte pijnpunt dat met onze app opgelost kon worden. De socialmediacopy was speciaal voor dat specifieke Twitter-account gemaakt, zodat niemand hetzelfde bericht zou plaatsen. Met andere woorden: doe onderzoek. Word persoonlijk. Ga zeker geen generieke e-mails met generieke persberichten kopiëren en plakken. Als je je afvraagt hoe je dat moet doen, nou, geloof me, je kunt veel informatie vinden over andere sociale accounts met behulp van gratis tools. Je hebt niet per se betaalde tools nodig. Ik gebruik- te elke gratis app of gratis trial die ik in handen kreeg om beslagen ten ijs te komen. Je krijgt maar één kans als je een onbekende start-up bent. En we hebben natuurlijk zelf ook content aangeleverd, in de juiste toon, dachten we. We kwamen ook zelf met tekstsuggesties voor tweets, die ze konden gebruiken. Daar werd positief op gereageerd: “Je maakt ons leven wel echt makkelijker doordat je de tekst al hebt geschreven en de assets hebt aangeleverd. Het enige wat we hoeven te doen is het plaatsen.” We hebben dus echt geprobeerd om het proces zo eenvoudig mogelijk te maken.’

En gebruikten ze die aangeleverde content ook? Christiana: ‘Bijna alles. Ik denk dat ze het hier en daar hebben aangepast, maar ze gebruikten het wel. Dit was de eerste keer dat ik echt viral ging met bijna geen budget.’

Soms zit er een strategie achter, maar je kunt met je content ook ‘spontaan’ viral gaan en ineens een groot bereik opbouwen. Dat overkwam student en activist Robin Ramos. Hij maakte op zijn 18e zelf een film over zwarte piet. Die werd verspreid door verschillende communities en ging viral met een bereik van 70.000 views. Ook zijn film Wederzijde ging met 170.000 views viral. En zijn film Grenzeloos ging internationaal, om- dat een community als Afropunk die oppikte en razendsnel verspreidde onder haar leden. Robin: ‘Afropunk is een heel grote community, ze organiseren festivals maar schrijven ook veel artikelen. En zijn actief op social media. En wat ik mooi vind, is dat Afropunk gevestigd is in Amerika. Zo zie je dat je ook overseas met elkaar kunt connecten. Dat vond ik ook heel mooi om te beseffen.’

Heeft Wgotthis bewust partners gezocht om sneller te groeien? Charlene Jozefzoon: ‘Wij werken samen met een offlinepartner, het evenement Fempreneur in the City. Dat wordt georganiseerd door een kennis van ons. Sinds dit jaar organiseert zij vier keer per jaar een event gericht op ondernemende vrouwen. Elk event heeft een ander thema. Wij interviewen voorafgaand aan het event de keynotespreker en de panelleden, zodat de mensen die naar het event gaan ook kennismaken met de mensen op het podium. En zo genereren we natuurlijk ook steeds een beetje extra aandacht voor het event zelf. Nog een andere samenwerking die we gedaan hebben, is met Soulpower. Dat is een feest in Paradiso. Om wat meer vrouwelijk publiek te trekken, verloten wij middels een leuke vraag kaartjes voor dat feest. De mensen die de kaartjes winnen proberen we dan ook weer te ontmoeten op het feest. Dat is ook leuk en interessant en zo laten we onze eigen community ook weer een beetje groeien.’

Tonny Loorbach adviseert om je community te lanceren als je snel veel leden wilt hebben. Je ziet dat online steeds vaker gebeuren. Tonny: ‘Zeg bijvoorbeeld in een Facebook-groep dat je de community dinsdagavond om 20.00 uur officieel opent. Geef dan bijvoorbeeld live antwoord op vragen. Dat vinden mensen hartstikke leuk.’

En hoe zorg je er dan voor dat mensen ook na de lancering naar je community blijven komen? Tonny: ‘Dat kan op verschillende manieren. Het ligt eraan hoe waardevol de content is die jij gaat bieden. Ervaring leert dat je er over het algemeen eerst energie in moet pompen, voordat het vanzelf gaat draaien. Zo kun je het proces van live vragen beantwoorden bijvoorbeeld meerdere malen herhalen.’

Ook Danielle Stecher raadt je aan om samen te werken. Dat deden ze ook bij het tv-programma The Voice of Holland. Danielle: ‘We hebben toen contact gelegd met communities van bijvoorbeeld Nick en Simon. Die hadden al een heel grote community. Zo hadden we op het moment van uitzending al een vrij grote community. En natuurlijk krijg je door een wekelijks tv-programma veel exposure, waardoor je online community ineens erg groeit.’

Samenwerken met de juiste partner kan dus interessant zijn om snel te groeien. Maar hoe kies je zo’n partner? Frank Del Gatto: ‘Wat wij hebben gedaan is kijken naar waar onze doelgroep zich bevindt. Is het een logische keuze dat wij die doelgroep ontzorgen, wanneer wij daar ook aanvullende diensten aanbieden? Op basis daarvan kies je dan de partner. En uiteindelijk is het ook belangrijk dat die partner ervoor openstaat en dezelfde visie heeft.’

Als je zelf een groot netwerk hebt kun je hen natuurlijk ook uitnodigen in je community en daarmee beginnen. Of promotie inzetten.

Wil je beter zichtbaar zijn? Meer impact maken? Je doelen bereiken? Online communities zijn hét grote geheim achter de groei en het succes van veel bedrijven en social movements.

Benieuwd naar dé stap voor stap sleutel tot online succes voor iedereen met een passie? Bestel mijn fysieke bestseller ‘We love communities – Hoe je succesvol wordt met jouw online community’ nu gratis* via https://welovecommunities.nl/bestseller.

Inhoudsopgave