Een goede naam voor je community
Bepaal op basis van je onderzoek en strategie je naam, beeldmerk, tone of voice (hoe je praat met je communityleden) en de tone of visual (hoe je beeldmateriaal gebruikt in je community). Dus: hoe bereik je je publiek het beste? Op welke manier praat je met ze? Welke woorden gebruik je wel en niet? Hoe zien je beelden eruit? Welke stijl spreekt je doelgroep aan?
Een goede naam voor je community
We beginnen met het bedenken van een goede naam voor je community. Zelfs al begin je met een Facebook-groep, zorg ervoor dat je de bijbehorende url ook vastlegt. Stel dat je community een succes is (waar je wel voor gaat natuurlijk), dan wil je over een tijdje ook graag een eigen website. Het zou zonde zijn als de url van jouw naam dan bezet is. Of nog erger: als die in handen is van een soortgelijk initiatief, want dan maak je met je community reclame voor een ander.
Verplaats je bij de keuze van je naam ook weer in je doelgroep: welke naam spreekt hen aan? Welke naam past ook bij jezelf? Welke associaties roept de naam op? En ga je voor een naam die de lading dekt maar misschien wat saai is, of liever voor een creatieve naam waar misschien iets meer uitleg bij nodig is? Je kunt al een .nl-url vastleggen voor een paar euro per jaar, dus voor het geld hoef je het niet te laten. En heb je internationale plannen, leg dan ook meteen de .com-variant vast.
Tip: brainstormen over een naam is leuk en het met vrienden bespreken ook. Maar denk geen maanden na over een naam, dat weerhoudt je ervan echt te beginnen. Bespreek de naam met twee of drie mensen die je vertrouwt en hak dan de knoop door. In deze fase heb je niets aan heel veel mensen met even veel meningen. Er zijn altijd mensen die je naam wel leuk vinden, en mensen die hem niet leuk vinden. Maar uiteindelijk is het jouw community, dus bepaal zelf de naam en ga er gewoon voor.
Welke naam geef je je community?
Het valt me op dat je steeds meer Nederlandse communities ziet die een Engelse naam hebben. Zo is We love communities een Engelse naam, ook al richt ik me in eerste instantie op de Nederlandse markt. Waarom ik daar dan toch voor gekozen heb? Omdat ik al weet dat ik op de lange termijn ook internationaal ga, en nu ook al op internationale evenementen spreek.
De naam WomenTalkTech is door Jessika bedacht. Het dekt de lading van de community, namelijk vrouwen die praten over techgerelateerde onderwerpen. De naam is bewust in het Engels, omdat we ons richten op een internationale community van vrouwen die over tech praten. Daarom is het ook women en niet woman.
De naam IncludeNow. heb ik destijds bedacht. Eigenlijk wilden we de naam Include hebben, maar de url include.nl was al bezet. Omdat we met IncludeNow. nú het verschil willen maken, hebben we er Now aan toegevoegd. Zo is het ook urgent. De punt achter de naam staat voor punt uit. Het is geen keuze, maar een gegeven dat we nu inclusiever moeten zijn.
Hoe heeft Robin Ramos de namen voor zijn communities bedacht? Heeft hij tips? Robin: ‘Kies een naam waarmee mensen zich kunnen identificeren. Een naam die makkelijk vindbaar is en waaruit meteen blijkt wat voor community het is.’
Vaak wordt voor een community dezelfde naam als voor het bedrijf gekozen. Zo ben je herkenbaar voor je doelgroep en makkelijker vindbaar. Veronique Prins heeft dit juist níet gedaan. Waarom koos ze voor een andere naam voor haar community? En hoe is ze op die naam gekomen? ‘Mijn community heet de Kick Ass Business Coaching groep, omdat ik bekend sta als de Kick Ass Business Coach. Het is de perfecte naam voor mijn groep en geeft ook duidelijk de sfeer aan die er heerst: ambitieuze coaches en therapeuten die elkaar door middel van interactie helpen om succesvol te worden. Ik hou niet van excuses, voor de leden van mijn community geldt hetzelfde.’
Frank Del Gatto is druk bezig met het bouwen van de Brunelcommunity. Hoe komt hij tot een goede naam? Frank: ‘Het moet in ieder geval een logische naam zijn, intuïtief, die mensen herkennen. Mensen moeten meteen weten waar het over gaat. Vindbaarheid is ook belangrijk, maar de kracht van het merk zal denk ik ook bepalend zijn voor de vindbaarheid, dus het is niet alleen maar seo-geoptimaliseerd.’
Igor Beuker koos voor zijn communitybureau een naam die hij zelf heel logisch vond en waar hij een persoonlijke connectie mee had: ‘Ik kom al heel lang op Ibiza. Daar had je vroeger een underground party move- ment, die heette LaComunidad. Toen dacht ik: weet je wat? Dat wordt ook de naam van mijn bureau.’
En jij? Heb jij al een naam voor jouw community in gedachten? Of bestaat je community al en wil je weten hoe je het beste met je leden kunt praten?
Wil je beter zichtbaar zijn? Meer impact maken? Je doelen bereiken? Online communities zijn hét grote geheim achter de groei en het succes van veel bedrijven en social movements.
Benieuwd naar dé stap voor stap sleutel tot online succes voor iedereen met een passie? Bestel mijn fysieke bestseller ‘We love communities – Hoe je succesvol wordt met jouw online community’ nu gratis* via https://welovecommunities.nl/bestseller.