< Alle onderwerpen
Afdrukken

Hoe kun je door communities persoonlijk relevant blijven? Voorbeelden

Als persoon relevant blijven: Dutch nyc Group, Chicklit, Big Diet

Stel je voor dat je gaat verhuizen naar een andere stad of een ander land. Dan kun je twee dingen doen: alles zelf uitzoeken, of een community zoeken met mensen die al eerder in dezelfde situatie hebben gezeten. Een goed voorbeeld daarvan is de Facebook-groep Dutch nyc Group. In die community zitten allemaal Nederlanders die naar New York zijn verhuisd. Ze delen tips, tricks en in- formatie met elkaar. Zodat jij je als nieuwkomer in New York meteen welkom voelt.

Een ander voorbeeld is de Chicklitcommunity: voor lezers van boeken uit het chicklit-genre. In die community delen lezers tips met elkaar. Trouwe leden krijgen van de Chicklitcommunity zelfs gratis de nieuwste boeken, in ruil voor een recensie. Zo kun je als trouwe lezers de leukste boeken lezen in het genre waar je van houdt, dus superrelevant voor jou.

Of Big Diet, de online community waar ik in het jaar 2000 voor werkte. Als je gezonder wilt leven en af wilt vallen kun je zelf allerlei diëten proberen en alleen naar de sportschool gaan. Of je sluit je aan bij een online community van mensen in dezelfde situatie. Waar je buddy’s vindt om mee op te trekken. En waar je hulp krijgt als je het even zwaar hebt. Mensen die in dezelfde si- tuatie zitten weten vaak precies hoe je je voelt en kunnen elkaar daarom extra supporten.

Als professional relevant blijven: IncludeNow.

De IncludeNow.community waarvan ik medeoprichter ben, is een ge- weldig voorbeeld van een community waar je je bij aan kunt sluiten om als professional relevant te blijven. Het begon eind 2016 als het geestes- kind van Antoinette Hoes en groeide, zoals alle succesvolle communities, organisch en bottom-up. Inmiddels is het nu zowel een Facebook-community als een stichting waarmee we diversiteit en inclusie promoten. De community wordt geleid door Arno Peperkoorn, Stephan Alspeer, Nadine Ridder en mijzelf. Ons doel? Mensen van onbewust onbekwaam naar bewust bekwaam krijgen, als het gaat om inclusiviteit.

Wil je campagnes maken die impact hebben, aanslaan bij de consument, iets teweeg brengen in de samenleving of er simpelweg voor zorgen dat je klant waanzinnig veel meer omzet maakt? Dan moeten je campagnes de waarden weerspiegelen van de consumenten voor wie ze zijn gemaakt. Dat klinkt vanzelfsprekend, toch? Maar toch gaat het nog vaak mis. Ken je de H&M campagne nog met het donkere jongetje met ‘the coolest monkey of the jungle’-sweater? En de Heineken light beer-commercial met de pay-off ‘sometimes lighter is better’? Of de mac-campagne waarbij ze de plank missloegen tijdens de ramadan? Denk je dat de creatieven die hieraan werkten al deze negatieve opmerkingen over hun werk wilden krijgen? Natuurlijk niet! Ze vergaten alleen een stap: namelijk om hun campagne te testen bij de juiste doelgroep, voordat deze live ging. Ze vergaten de juiste mensen te vragen of hun campagne relevant was, of niet. Of ze zich aangesproken voelden of juist niet. Diversiteit en inclusie zijn nu buzzwoorden, maar er is nog steeds veel creatief werk dat – bewust of onbewust – niet divers is en veel mensen uitsluit. In de digital minded wereld waarin we nu leven, zal dat tot minder succes leiden. En mogelijk brengt het zelfs veel negatieve opmerkingen teweeg die je merk schaden.

Diversiteit is breed: het is niet alleen kleur, cultuur en religie, maar ook leeftijd, gezondheid, geslacht, seksuele voorkeur, et cetera. De wereld waarin we nu leven is aan het veranderen en vooral de jongere generaties willen meer transparantie en authenticiteit in de merken die ze kiezen. Verandering is niet zo moeilijk. Een community zoals IncludeNow. inspireert en informeert creatieven en andere professionals door relevante cases, artikelen en onderzoek te delen, elkaar te supporten en elkaars netwerk in te zetten voor een gemeenschappelijk doel: meer diversiteit en inclusiviteit in de creatieve sector. Dus als je je daarin kunt vinden: wees welkom!

In de IncludeNow.community delen meer dan zevenhonderd professionals uit de creatieve industrie dagelijks berichten die gaan over ons vak. Namelijk de media, de beeldvorming die daarbij komt en (commerciële) communicatie. Het zijn berichten waarin leden de dialoog aan- gaan, vragen stellen, onderzoeken over diversiteit en inclusiviteit delen, do’s en don’ts, reclamecampagnes en cases bespreken. We doen dit om diversiteit en inclusie te bevorderen en om onszelf en deze industrie scherp te houden. Is ons werk nog steeds relevant? Als creatieve professionals is het laatste wat we willen een campagne maken die het merk waarvoor we werken schaadt.

Ook als professional relevant blijven: WomenTalkTech

Een andere manier om als professional door communities te groeien, is om sámen te groeien met anderen met dezelfde doelen als jij. Een goed voorbeeld is WomenTalkTech, een community die ik heb opgericht samen met Jessika Lynch, tedx-organisator en een geweldige sprekers- coach. We wilden allebei meer vrouwen op het podium zien bij innovatie- en digitale technologieconferenties. We vormden een online community omdat we wisten dat er honderden (achteraf bleek: duizenden) vrouwen zijn die graag vaker wilden spreken. Maar dat ze verbindingen nodig hadden om dat te realiseren. Verbindingen met elkaar voor ondersteuning, met programmeurs voor boekingen, met trainingen en sprekerscoaches voor het opbouwen van de juiste skills. Daarom zijn we WomenTalkTech gestart.

We zien wekelijks overal, dat er meer mannen op het podium staan dan vrouwen. Ik als spreker, Jessika als sprekerscoach. Het platform voor evenementen Eventbrite onderzocht de grootste evenementen in marketing, innovatie en tech, analyseerde de evenementprogramma’s met 1.200 sprekers en concludeerde dat maar 27% van alle sprekers vrouw is. Zonde, want daardoor worden veel perspectieven et cetera niet gezien. En dat kan in de nabije toekomst problematisch worden.

Via WomenTalkTech werken we als groep samen om zo op innovatie- en digitale technologie-evenementen meer kansen te creëren voor elkaar en om betere rolmodellen te creëren voor de jongere generaties. Door contact te leggen met andere vrouwen en met vooruitstrevende evene- mentorganisatoren, werken we samen aan deze doelen en bereiken we ze als community sneller en effectiever.

Ten tijde van het schrijven van dit boek is WomenTalkTech een jonge community die vrij snel van 0 naar 700+ leden ging. In die korte tijd hebben een aantal leden via de community nieuwe spreekmogelijkheden gekregen in heel Europa. En zijn er steeds meer evenementorganisatoren die onze community weten te vinden om meer vrouwelijke sprekers te programmeren. Daar zijn we erg trots op.

Win-win-winsituatie: Fornite Battle Royale

Fortnite Battle Royale is een populair spel dat je op verschillende apparaten kunt spelen. Je kent het gegarandeerd als je zelf graag spelletjes speelt of als je kinderen hebt die dat doen. Het is sowieso interessant om de online gaming-industrie in de gaten te houden, want deze industrie loopt qua digitale ontwikkelingen en communities meestal voor op het bedrijfsleven.

Fortnite download je gratis: tijdens het spelen kun je aankopen doen. De beste gebruikerservaring heb je waarschijnlijk op de PlayStation, omdat die een zeer succesvolle community heeft.

De PlayStationcommunity is de laatste jaren enorm gegroeid, mede dankzij het succes van online gamingcommunities in het algemeen. In deze community kunnen gamers via hun headset tijdens het spelen met elkaar praten. Daarnaast heeft de community een actief forum met speciale kanalen voor verschillende spellen, maar ook over algemene onderwerpen. Je kunt elkaar speluitnodigingen sturen en in groepsverband chatten. Verder is er ook een competitief element toegevoegd in de vorm van het behalen van ‘trofeeën’, waardoor spelers online de competitie met elkaar aangaan. Stel je voor dat jij de bedenker was van deze community of eraan meewerkte, dat zou toch te gek zijn?

Nog een win-win-win situatie: KLM Club China
Nog een voorbeeld van een baanbrekende community waarbij ik het geluk had om eraan mee te mogen werken en die ik al even noemde in mijn inleiding: KLM Club China. KLM is pionier op het gebied van communities en de inzet van social media. Het was een van de eerste merken dat al in 2006/2007 communities inzette om haar loyale klanten te be- reiken. Toen ze bij KLM merkten dat niet alleen een-op-een-contact en directe klanten belangrijk waren, beseften ze dat ze een community moesten bouwen om merkloyaliteit te creëren door aan de behoeften van hun trouwe klanten te voldoen. Dat was een van de redenen waarom KLM destijds een community begon om haar frequent flyers die regelmatig van Nederland naar China vlogen, te ondersteunen.

Het probleem waarmee deze klanten werden geconfronteerd, was het feit dat ze geen idee hadden wie er in hetzelfde vliegtuig zat en welke connecties interessant waren om hun bedrijf in China te laten groeien. Daarnaast was KLM niet de enige luchtvaartmaatschappij die naar China vloog. De vliegtuigmaatschappij had dus een manier nodig om deze klanten aan zich te verbinden, om te voorkomen dat ze naar concurrerende luchtvaartmaatschappijen gingen.

Naast KLM Club China werden ook KLM Club Africa en KLM Club Golf opgezet. Sindsdien is KLM een pionier die communities inzet om sociale betrokkenheid bij zijn klanten te realiseren en om zijn merkpositie te vergroten.

Zo creëerde de KLM-community een win-win-win situatie voor de leden, voor KLM en voor de professionals die meewerkten aan de KLM-communities. KLM won veel prijzen met zijn socialmedia-expertise en communitymanagement.

Inhoudsopgave